مین‌های بی‌رحم نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+تصاویر

مین دریایی وسیله‌ای انفجاری است که در دریا و رودخانه‌ها کار گذاشته می‌شود و می‌تواند کشتی‌ها و زیردریایی‌ها را نابود کند. مین‌های دریایی، روی آب به کار برده می‌شوند و زمانی که کشتی دشمن با آن‌ها برخورد می‌کند، منفجر می‌شود. مین‌های دریایی می‌توانند برای حمله به دشمنان مورد استفاده قرار گیرند، به طوری‌که این توانایی اختلال حرکت کشتی‌های دشمن را دارند و در عین حال می‌توانند موجب محصور شدن آن‌ها در میان مین‌ها شوند. مین‌های دریایی همچنین کاربرد دفاعی نیز دارند؛ چنانکه می‌توان از آن‌ها برای محافظت از مرز آبی خودی استفاده کرد.

**نابودی ناو‌های آمریکایی توسط مین‌های ایرانی

 

"مین‌های دریایی" قابلیت‌های فراوانی در جنگ‌های دریایی و مقابله با ناوگان دریایی دشمن دارند. ایران به عنوان یکی از نیرومندترین قدرت‌های نظامی دنیا، هزاران مین‌ دریایی پیشرفته و هوشمند در اختیار دارد که وزن هر کدام به ۳۰۰ کیلو می‌رسد. به گفته منابع غربی، این مین‌ها به چالشی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده و ابزار دفاعی بسیار مناسبی برای ایران در بستر دریا هستند.

 

 

مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+ تصاویر
مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک(CSIS)" گزارش داده است: مین‌های ایرانی، تهدیدی جدی برای ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز هستند و در صورت انفجار، هر کدام می‌تواند یک سوراخ بزرگ در بدنه ناو هواپیمابر آمریکایی ایجاد کند و باعث غرق آن شود و به این ترتیب، ناوهای هواپیمابر آمریکا در برابر مین‌های دریایی ایران مصونیت ندارد.

 

**هزینه میلیاردی آمریکا برای مقابله با مین‌های نیروی دریایی ارتش

 

نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۲، تعدادی از پهپادهای دریایی با نام "روباره دریا"(Sea Fox) به منطقه "خلیج فارس" فرستاد تا مین‌های دریایی این منطقه را ردیابی کند. آمریکا این پهپادهای آمریکایی را  از آلمان وبه قیمت هر فروند ۱۰۰ هزار دلار خریداری کرد اما همه کارشناسان به این موضوع اشاره دارند که  آمریکایی‌ها در خلیج فارس، توانایی مقابله با مین‌های دریایی ایران را ندارند. 

 

وقتی که از فرمانده عملیاتی نیروهای دریایی آمریکا درباره آسودگی خاطر وی از توانایی پاک‌سازی مین‌های دریایی سوال شد، او با ناراحتی به این سوال جواب منفی داد و گفت: آمریکا میلیون‌ها دلار برای مبارزه با مین‌های دریایی در مناطق مختلف خلیج فارس هزینه کرده است. آمریکا از مدت‌ها قبل در حال کار بر روی پروژه‌های ضد مین دریایی بوده و هیچ زمانی هم نتوانسته کار خاصی انجام دهد.

 

وی تصریح کرده است: کشتی‌های مین‌جمع‌کُن که اکنون در اختیار آمریکا قرار دارد، آسیب‌پذیر بوده و نگهداری آن‌ها بسیار سخت است. آمریکا در زمان کنونی، توانایی مقابله با این مین‌ها را ندارد. ایران می‌تواند آب‌ها را پر از صد یا هزاران مین تقلبی کند که تشخیص این مین‌ها از انواع واقعی‌ بسیار مشکل است. این مین‌های تقلبی، سرعت نیروهای آمریکایی را بسیار کاهش می‌دهند.

 

مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+ تصاویر
**طعم مین‌های ایرانی در دهان آمریکایی‌ها 

 

یک موسسه تحلیلی در آمریکا به نام enegma که به طور ویژه، امور نظامی خلیج فارس و خاور نزدیک و وضعیت نظامی این خلیج را ارزیابی می کند، در گزارشی ویژه، به مین‌گذاری منطقه تنگه هرمز توسط نیروی دریایی ایران به طور مفصل پرداخت و اذعان کرد مین‌های دریایی ایران، کارایی بسیار بالایی داشته، مقرون به‌صرفه هستند و می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به دشمن وارد کنند.

 

 

مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+ تصاویر
** سال ۶۷ چه اتفاقی برای ناو ساموئل آمریکایی افتاد؟

 

در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸، در جریان یکی از عملیات‌های اسکورت ، ناو "USS Samuel B roberts" در حال اسکورت کشتی کویتی از مسیری در مرکز خلیج فارس بود که ناگهان متوجه می‌شود وارد یک منطقه‌ی مین‌گذاری شده است. ناو به‌سرعت تغییر مسیر می‌دهد تا از منطقه خارج شود ولی دیگر دیر شده بود. یک مین در زیر ناو منفجر می‌شود و یک حفره ۲۵ فوتی(۸ متری) در بدنه‌ی ناو ایجاد می‌کند و در پی از حادثه، موتورخانه ناو از آب پر شده و دو توربین گازی ناو نیز از کار می‌افتند؛ در نتیجه اصابت این مین، ۱۰ نفر صدمه دیده و حدود صد میلیون دلار خسارت به ناو وارد شد.

 

 

مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+ تصاویر
** مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی

 

 

به خاطر عمق کم تنگه هرمز، مین‌های ایرانی به راحتی در این منطقه قرار می‌گیرند. برخی منابع تخمین زده‌اند که ایران حدود  ۵ هزار مین دریایی دارد و این کشور می‌تواند مین‌هایی با مواد غیر مغناطیسی نیز تولید کند که شناسایی آن‌ها با سنسورهای پیشرفته نیز بسیار مشکل است.

 

همچنین باید به قدرت ایران در ساخت زیردریایی‌های پیشرفته‌ای از قبیل غدیر و کلاس نهنگ اشاره کرد که بسیار هوشمندانه ساخته شده‌اند. این زیردریایی‌ها می‌توانند در هر بار ورود به آب، حدود ۱۶ مین دریایی را در بستر خلیج فارس نصب کنند. گفته می‌شود که زیردریایی "نهنگ"، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از کلاس غدیر بوده و می‌تواند مین‌های بزرگتر و بیشتری را حمل کند.

 

نیروهای ایران حتی از پلت‌فرم‌های غیر معمولی مانند ناوچه‌های تبدیلی کوچک(یکی از سریع‌ترین ناوچه‌های دنیا) و حتی کشتی‌های تجاری برای اسقرار مین‌ها استفاده می‌کند. طبق اذعان برخی منابع، ایران بیش از ۳ هزار نوع از این ناوچه‌ها در اختیار دارد. ایران با مین‌های دریایی که در اختیار دارد، بدون اینکه تلفات و خساراتی به نیروهای خودی وارد کند، به راحتی می‌تواند صدامت جبران‌ناپذیری به آمریکا وارد کند.

 

حقیقت این است که آمریکا در منطقه خاورمیانه با مشکلی با نام مین‌های دریایی ایران مواجه است. فرستادن نیروی دریایی آمریکا به آب‌های خارجی و مانورهای جنگی در منطقه خلیج فارس، برای این است که نیروهای آمریکایی، تمرینی برای مواجهه با مین‌های کار گذاشته شده در خلیج فارس داشته باشند و این موضوع، به یک چالش بسیار بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است. 

 

**مین‌های دریایی ایران؛ خاری در چشم نیروی دریایی آمریکا

 

واقعیت این است که مین‌های ایرانی، خار چشم بزرگی در منطقه خلیج فارس و سد راه نیروی دریایی آمریکا هستند. به لحاظ استانداردهای جهانی، نیروی دریایی ایران، قدرت بسیار بالایی دارند که می‌توانند خسارات فراوانی به کسانی که توهم حمله به مرزهای آبی کشورمان دارند را وارد کند. زیردریایی‌های ایران به سختی قابل ردیابی هستند. در صورت وقوع تنش در تنگه هرمز، مین‌های دریایی ایران می‌توانند مشکلات بسیاری برای دشمنان ایجاد کنند. 

 

ایران همچنین مین‌های پیشرفته "MDM06" لنگردار و مین‌های دریابستر "EM-52 "را در اختیار دارد که دارای راکتی هستند که از بستر دریا به سمت کف آب پرتاب می‌شوند.

 

مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+ تصاویر

 

**خودکفایی ایران در تولید مین‌های دریایی

 

ایران از دهه ۹۰ میلادی، تکنولوژی تولید بومی مین‌های دریایی بزرگ و اژدرها را به دست آورده است. ایران، مین‌های مختلفی نظیر "صدف" یک و دو، "Mc52″، MDM-UDM"" و انواع دیگر را در اختیار دارد. مرکز استراتژیک بین المللی در گزارشی، به مقایسه تسلیحاتی میان کشورهای خلیج‌فارس و ایران پرداخته است که آمار و یافته‌های این گزارش، نشان از قدرت بلامنازع نیروهای نظامی ایران در منطقه دارد. بر اساس این گزارش، ایران می‌تواند از هر نوع شناوری از ناو گرفته تا کشتی‌های تجاری، برای استقرار مین‌ها استفاده کند. ایران در زمان جنگ هشت ساله خود با عراق نیز حدود ۱۵۰۰ مین دریایی در اختیار داشت که این تعداد، اکنون افزایش یافته است.

 

مین‌های نداجا کابوس شناور‌های آمریکایی+ تصاویر
                                                                                                                                                                                                                           ؛ قدرتمند و بی‌رحمMDM-6 مین

 

" MDM-6″" یک مین پیچیده است که در واکنش به مغناطیس، فشار و صدایی که در شعاع ۵۰ متری خود احساس کند، منفجر می‌شود. این میان، از نوع لنگری است که کلاهک انفجاری اژدر مانند خود را در زمان حضور کشتی شلیک می‌کند. این کلاهک دارای ۱۱۰۰ کیلوگرم مواد منفجره قوی است و قدرتمندترین مین ایرانی به شمار می‌رود و بر اساس برخی گزارش‌ها، می‌تواند سطح زیرین ناو هواپیمابر آمریکا را نابود کند. مین‌ MDM-6 می‌تواند چند هدف را هم‌زمان تعقیب کند و به خاطر اینکه می‌توانددر کف دریا قرار بگیرد، شناسایی و جمع‌آوری آن‌ نیز بسیار مشکل است.
مشخصات این مین به قرار زیر است؛

 

نوع: دریابستر
کلاهک: ۱۱۰۰ کیلوگرم
عمق عملیاتی: ۱۲ تا ۱۲۰ متر
حساسیت: فشار، صدا، مغناطیسی

 

آخر کلام؛

 

"مین‌های دریایی" قابلیت فراوانی در جنگ‌های دریایی و مقابله با ناوگان دریایی دشمن دارند. ایران به عنوان یکی از نیرومندترین قدرت‌های دریایی نظامی منطقه، هزاران مین‌ دریایی پیشرفته و هوشمند در اختیار دارد که به چالشی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده و ابزار دفاعی بسیار مناسبی در بستر دریا برای ایران هستند. نیروهای نظامی ایران، هزاران مین‌ دریایی هوشمند در اختیار دارند که وزن هر کدام به 300 کیلو می رسد. مین‌های ایرانی، تهدیدی جدی برای ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز هستند؛ به‌طوری که در صورت انفجار، هر کدام از این مین‌ها می‌توانند یک سوراخ بزرگ در بدنه ناو هواپیمابر آمریکایی ایجاد کنند که باعث غرق آن شود.