جابری انصاری به مسکو سفر می کند

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه برای رایزنی با مقامات روس در خصوص تحولات منطقه امشب عازم مسکو می‌شود.

پیش از این در 24 مرداد ماه میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه در سفری به تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جابری‌انصاری دیدار کرده و در خصوص تحولات منطقه و حل بحران سوریه به گفت‌وگو پرداخته بودند.

در دیدار ظریف و بوگدانف آخرین تحولات و موضوعات منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین پیرامون شرایط جدید در مسئله سوریه بر گفت‌وگو و استمرار رایزنی‌ها تاکید کردند.

به گزارش فارس، همچنین جابری‌انصاری پس از دیدار با بوگدانف ابراز امیدواری کرد: با تلاش فشرده کشورهای منطقه و بویژه جمهوری اسلامی ایران و نیز ترکیه و روسیه زمینه خروج از بن بست کنونی و فاجعه انسانی کنونی در سوریه هرچه سریع‌تر فراهم شود.

وی تاکید کرد: ادامه بحران کنونی به نفع هیچ یک از کشورها و ملت‌های منطقه نیست و معتقدیم ادامه این بحران حتی برای بازیگران بین‌المللی که فکر می‌کنند ادامه وضع کنونی به نفعشان است، مخاطره انگیز است.

جابری انصاری تصریح کرد: امتداد جریان‌های تروریستی و افراطی و سرایت آن به مناطق مختلف جهان و پایتخت‌های غربی و شرقی اثبات کرد که ادامه موج بحران تروریسم و افراط گرایی به زیان امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل‌ها درباره ایجاد مثلث ایران، روسیه، ترکیه چقدر مبتنی بر واقعیت است، تاکید کرد: بجای اینکه در پی شکل‌گیری قالب‌های بسته سه یا چندگانه باشیم که حساسیت بازیگرهای دیگر را بر می‌انگیزد باید در پی نوعی اجماع‌سازی و اتفاق نظر کشورها و طرف‌های موثر بحران بر محور اصول مشترک باشیم. 

جابری‌انصاری افزود: بر این اساس ما الزاما در پی شکل‌گیری ائتلاف‌ها یا چارچوب‌ها و قالب‌های بسته نیستیم، بلکه همه همت جمهوری اسلامی ایران این است که نوعی مفاهمه بر بنیان و اصول مشترک با دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین المللی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: البته برخی بازیگران، منفعتشان را به درست یا غلط در ادامه بحران، درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی منطقه می‌بینند بنابراین نمی‌توان اجماعی کامل ایجاد کرد اما اگر اتفاق نظر میان تعداد زیادی از بازیگران ایجاد شود، امکان فراهم کردن زمینه خروج از بن بست کنونی فراهم می‌شود.

جابری انصاری گفت: در این چارچوب رایزنی‌هایی با دوستان و برادرانمان در ترکیه، روسیه و دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم داشت و این بازیگران می‌توانند با ایفای نقش موثر به خروج از بحران کنونی در منطقه کمک کنند.

به گزارش فارس، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه که هم‌اکنون در مشهد به سر می‌برد، دیروز در نشست خبری تحولات منطقه که در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، در مورد توافق سوریه و آمریکا برای حل بحران این کشور نیز گفت: بحران سوریه سه مسأله اساسی دارد که شامل سیاسی، امنیتی و انسانی است و هر گونه توافق و راه‌ حلی باید این سه مؤلفه را در نظر بگیرد.

وی افزود: مسأله امنیتی به معنی حضور گسترده گروه‌های تروریستی است که امنیت منطقه را بر هم زده‌اند و هر راه‌ حلی بدون توجه به این مسأله عقیم است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: مسأله سیاسی سوریه از آن جهت است که مطالباتی از سوی بخش‌هایی از سوریه و مردم آن ارائه شده و باید راه‌حل‌ها این موضوع را در نظر بگیرند، همچنین مسأله انسانی از لحاظ وقوع کشتار فاجعه‌آمیز مردم است.

جابری‌انصاری با بیان اینکه ایران همواره معتقد است که سوریه راه‌ حل نظامی ندارد، عنوان کرد: ما معتقدیم باید از طرق سیاسی مسالمت‌آمیز راه‌حل‌ها را ادامه دهیم و هر گونه توافق یا راه‌ حلی از سوی بازیگران بین‌المللی نمی‌تواند جایگزین خواسته‌های سوریه باشد.

وی تأکید کرد: هر گونه راه‌ حلی باید با رجوع به ملت سوریه باشد و مجموعه این نکات و ملاحظات را مدنظر قرار دهد اما ایران از هر گونه آتش‌بس و طرح صلح که به فاجعه انسانی سوریه خاتمه دهد یا آن را محدود کند و زمینه‌های حل سیاسی بحران این کشور را بر اساس آرای ملت سوریه فراهم کند، استقبال خواهد کرد اما اعلام جزئی‌تر نظر ایران نسبت به توافق آمریکا و سوریه منوط به اطلاع جزئی‌تر از این توافقنامه است.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه امروز مشهد را به مقصد تهران ترک ‌می‌کند و پس از سه ساعت توقف، از تهران عازم مسکو می‌شود تا در خصوص تحولات منطقه و حل بحران سوریه با مقامات روسی دیدار و گفت‌وگو کند.