بی بی سی نگران داعش است یا ماهیان خاویار خزر؟!

وزارت دفاع روسیه خبر داده که این کشور در مانور نظامی یک هفته‌ای خود در دریای خزر "موشک‌های پیشرفته بالدار شلیک کرده است."

 

به گفته وزارت دفاع روسیه موشک‌های کروز شلیک شده در دریای خزر تازه‌ترین نمونه از صنایع دفاعی است که با موفقیت به اهدافی ساحلی و دریایی در فاصله‌های ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلومتری اصابت کرده است.

 

گستره رزمایش یک هفته‌ای روسیه به نام قفقاز از دریای سیاه تا دریای خزر است و ۲۵۰۰ کیلومتر از آب‌های دریای خزر را در بر می‌گیرد. در این مدت ورود کشتی‌های دیگر به جز ناوهای جنگی روسیه به این محدوده ممنوع اعلام شده است.

 

بی بی سی فارسی نگران محیط زیست است یا سرنگونی تروریست‌ها؟!

دریای خزر هنوز رژیم حقوقی مشخصی ندارد و انجام هر فعالیت نظامی یا اقتصادی در آن نیازمند رای مثبت هر پنچ کشور حوزه دریای خزر است. بنابراین هر یک از پنج کشور، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ایران احتمالا با این رزمایش موافقت کرده‌اند.

 

در حالی که کشورهای مختلف در دریا و زمین و هوا مانورهای نظامی برگزار می‌کنند اما بخش فارسی بی بی سی انگلستان نگران پرتاب موشک روسیه شد و نوشت: «پرتاب موشک و انجام عملیات نظامی در دریای خزر که بزرگترین دریاچه جهان است و اکوسیستم بسته‌ای دارد می‌تواند تاثیرات مخرب زیست محیطی داشته باشد. اما هنوز اعتراضی از سوی سازمان محیط زیست ایران یا فعالان محیط زیست در هیچکدام از این پنج کشور گزارش نشده است.»

 

 

این رسانه انگلیسی ادامه داد: «دریای خزر زیستگاه تاس ماهیان یا ماهی‌های خاویاری است که بعضی از گونه‌های آن در معرض خطر انقراض هستند. از جمله می‌توان به فیل‌ماهی خزر اشاره که که نسل آن به شدت در معرض انقراض است.

 

۱۳ شهریور، سوم سپتامبر، منابع رسمی ایرانی و روسی اعلام کردند که ناوهای موشک‌انداز روسیه در بندرانزلی ایران پهلو می‌گیرند.

 

حضور ناوهای روسی در بندر انزلی تازه‌ترین همکاری نظامی ایران و روسیه محسوب می‌شود. وزارت خارجه ایران پنج روز پیش درباره لنگر انداختن دو ناو روسیه و یک کشتی پشتیبانی در دریای خزر گفته بود که این اقدام "بر اساس تفاهم قبلی انجام شده و موضوع جدیدی نیست."

 

روسیه در مهرماه سال گذشته هم ۲۶ موشک کروز را از چهار ناو جنگی این کشور در آب‌های ایران به سوی سوریه شلیک کرده بود.»

 

عبارت‌های بالا نشان می‌دهد بی بی سی که همچون دولت انگلستان از مدافعان تروریست‌های سوری محسوب می‌شود از مبارزه ایران و روسیه و سوریه با «دوستان تروریست غرب» نگران است تا محیط زیست. چراکه اگر نگران محیط زیست بود یا باید از تمام کشورهای جهان به دلیل برگزاری رزمایش و جنگ در آب انتقاد می‌کرد و یا حداقل برای ارتباط مانور نظامی با انقراض ماهیان خاویار در دریاچه بزرگ خزر، دلیل علمی و نه سیاسی ارائه می‌کرد.