با آنکه در یک سال اخیر بسیاری از کشورها و بزرگان دینی به نحوه اداره مناسک حج توسط حکومت سعودی اعتراض کرده و خواهان تغییر مدیریت برگزاری حج هستند، اما سعودی‌ها به شیوه‌های مختلف و با استفاده از ابزار مختلف می‌کوشند تا عملکرد خود را بخصوص در جریان حج امسال موفق جلوه دهند.

بخصوص پس از سخنرانی مهم اخیر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای درباره بی‌لیاقتی رژیم سعودی برای مدیریت برگزاری مناسک حج تمتع، سعودی‌ها با استفاده از ابزار رسانه‌ای در پی آن هستند تا عملکرد خود را بسیار خوب جلوه دهند و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند، حتی استفاده از اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی به‌عنوان حجاج ایرانی!

قابل ذکر است که چند روز پیش یکی از روزنامه‌های مطرح عربستان سعودی، از پذیرایی مقامات سعودی از برخی عناصر اپوزیسیون ایران در جریان مناسک حج امسال خبر داده بودند.

تصویر از وبسایت «العربیه»

تصویر از وبسایت «العربیه»

شبکه سعودی-وهابی «العربیه» دیروز طی گزارشی، مقامات ایرانی را مقصر حضور نیافتن حجاج ایرانی در مراسم حج امسال دانست و ادعا کرد: “برخلاف خواست مقامات تهران برای منع مسلمانان ایرانی از سفر به حج و برغم اظهارات تند (آیت‌ا…) علی خامنه‌ای رهبر ایران علیه پادشاهی سعودی، شمار زیادی از ایرانیان مقیم در خارج، امسال برای ادای فریضه دینی حج به کشور سعودی سفر کرده و ضمن ابراز خرسندی از استقبال گرم مسئولان سعودی،  مراسم حج را ادا کردند …”

العربیه به نقل از یکی از این افراد که نامش را نگفت، نوشت: “استقبال بسیار عالی بود اداره حج بسیار منظم و بی‌نظیر است و برغم ادعاهای (آیت‌الله) خامنه‌ای، من با چشم خودم دیدم که هیچ نقصی در اداره امور حجاج نیست!” این در حالی است که در جریان حج امسال نیز تاکنون صدها نفر از حجاج به دلایل مختلف کشته شدند.

اما زمانی ماجرا جالبتر و قابل تأمل‌تر می‌شود که با هویت این به‌ظاهر حجاج ایرانی آشنا شویم.

یکی از این افراد که به نام حاجی ایرانی به تعریف از رژیم سعودی پرداخت، کسی نیست جزء «رضا حسین‌بُر» از عناصر تجزیه‌طلب شرق کشور و دبیر حزب رستاخیر در زمان رژیم پهلوی در بلوچستانِ ایران و مسئول حزب مشروطه (وابسته به داریوش همایون) در انگلیس و عضو کنگره سکولار-دموکرات‌ها و از نزدیکان افرادی مانند «اسماعیل نوری‌علاء».

رضا حسین‌بُر

رضا حسین‌بُر

همچنین «جمال پورکریم» مجری تلویزیون وابسته به گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران هم یکی دیگر از افرادی بود که «العربیه» با آنها به‌عنوان حجاج ایرانی مصاحبه کرد.

جمال پورکریم

جمال پورکریم

این دو نفر ، تعداد بسیار کمی از عناصر اپوزیسیونی هستند که هر ساله با دعوت رژیم سعودی به عربستان دعوت شده و پس از شارژ دلاری برای مقابله با جمهوری‌اسلامی و تقویت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب فعالیت می‌کنند.

بسیاری از عناصر اپوزیسیون حتی افرادی مانند «ربع پهلوی» و «علیرضا نوری‌زاده» که در وضعیت خوبی قرار ندارند، پول‌های بادآورده رژیم آل‌سعود را بر آزادگی و عدم‌وابستگی به بیگانگان ترجیح می‌دهند و در راستای اهداف استکبار جهانی، علیه کشور خود دست به اقدامات تروریستی و تجزیه‌طلبانه می‌زنند.

تصویری از استقبال تعدادی از سران گروه‌های تجزیه‌طلب و قومیت‌گرای ضد جمهوری‌اسلامی توسط مقامات سعودی

تصویری از استقبال تعدادی از سران گروه‌های تجزیه‌طلب و قومیت‌گرای ضد جمهوری‌اسلامی توسط مقامات سعودی