احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران، در آئین افتتاحیه اردوی تشکیلاتی دبیران شهرستان‌ها در همدان با اشاره به اینکه شهر همدان میعادگاه فرهنگ و تاریخ است، ضمن تشکر از کمیته تشکیلات و امور استان‌های حزب و شعبه همدان حاما اظهار داشت: برگزاری این اردو برای حزب از اهمیت فوق‌العا‌ده‌ای برخوردار بوده و باید تمام مباحثی که در این کارگاه‌ها و نشست‌ها مطرح می‌شود را شرکت کنندگان در اردو پیگیری کنند.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران با اشاره به هدف برگزاری اردو تصریح کرد: ایجاد همگرایی بیشتر و همسان‌سازی در حزب و همچنین استانداردسازی کار تشکیلاتی از اهم اهداف این برنامه است.

وی اضافه کرد: حاما در حال بزرگ شدن است و اعضای آن بیشتر شده و ساختمان حزب به هم سازگاری، همسویی و هم سنخیتی بیشتر درون حزبی نیاز دارد، چرا که هر چقدر حزب قوی‌تر شود اما منسجم نباشد خروجی از آن حاصل نخواهد شد.

حکیمی‌پور در ادامه تلاش اعضای حاما را در تعیین سرنوشت حزب مؤثر دانست و گفت: حزب اراده ملت ایران حزبی جوان و از پایین به بالا بوده و تلاش می‌کند که باری از دوش مردم و کشور بردارد.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران با تاکید بر اینکه اهمیت منشور اخلاقی مهمتر از مرامنامه و اساسنامه، خاطرنشان کرد: بدون تردید تنها راه فعالیت در حاما، پایبندی به اسناد، اصول و منشور اخلاقی‌ آن است.

وی با تاکید بر مساله آموزش آن را قوی‌ترین سلاح  دانست و گفت: حزب قرار است یار و همراه مردم و کشور و نظام باشد نه باری بر دوش جامعه. اگر روزی برسد که حاما باری بر دوش مردم باشد، قطعا نبودنمان بهتر است.

حکیمی پور در ادامه از چهار چالش‌ مهم داخلی جامعه گفت و مسئله اقتصاد و افزایش شکاف اقتصادی فقیر و غنی را عامل پیچیده‌تر شدن شکاف نسل‌ها و شکاف قومی فرهنگی مذهبی و عامل ایجاد فساد دانست.

وی وظیفه تشکل‌هایی که به ایران می‌اندیشند را کاهش هزینه چنین چالش‌هایی‌ دانست و تاکید کرد: باید کمک کنیم تا تبعات تحولات برای مردم و جامعه پایین بیاید و چالش‌ها را به سمت اصلاح ببریم، نه در جهت عمیق تر کردن و بحرانی شدن آنها قدم برداریم.

دبیرکل حاما گفت: یک حزب نباید صرفا پیگیر مطالبات سیاسی باشد بلکه توجه بیشتر به دغدغه‌های طبقات فرودست جامعه و عمدتا مطالبات اقتصادی و اجتماعی جامعه مهمتر است. ما این رویکرد را در دوره اول شورای اسلامی شهر تهران دنبال می‌کردیم که متاسفانه در هیاهوها و حاشیه‌سازی‌ها صدایمان شنیده نشد.

حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه امروز با فساد سازمان یافته مواجه هستیم، اظهار کرد: ما با فساد سازمان یافته مبارزه می‌کنیم. این حق مردم است که در خصوص فساد رخ داده، بدانند.

وی بزرگترین سرمایه جامعه را اعتماد مردم برشمرد و یادآور شد: اگر این اعتماد بر اثر گنداب فساد از بین برود، دیگر کاری از پس کسی بر نخواهد آمد. علیرغم حمایت رهبری طبق فرمان هشت ماده‌ای در خصوص برخورد قاطع با فساد تاکنون هیچ اقدام اساسی در این رابطه صورت نگرفته است که مایه شرمساری‌ است.

دبیرکل حزب حاما ادامه داد: در عوض شاهد بودیم که سایت‌ها و رسانه‌های مستقل دغدغه‌مند و جوانان دردمند را محدود کردند. ما تاکید می‌کنیم همان برخوردی که با حقوق‌های نجومی باید داشته باشیم با املاک نجومی هم خواهیم داشت. فساد به هیچ عنوان مساله جریان اصلاح‌طلب یا اصولگرا نیست و در هر طیف و دستگاهی ممکن است فرد سوء‌استفاده‌گر باشد. در مسئله شورا نیز ما همچنان معتقدیم که سیاست باید از مجرای احزاب عبور کند.

وی گفت:حزب ما (حاما) باید در این رابطه بدون جوسازی سیاسی فعالیت کند. ما خودمان مدعی هستیم و خود را نمایندگان طبقه‌ای می‌دانیم که باید به ابهامات او پاسخ داده شود، ما خودمان هیچ جای رانت‌ها نبوده‌ایم، چرا باید برخی حاشیه امن برای خود ایجاد کنند و با افشا کنندگان برخورد حذفی صورت پذیرد.

حکیمی‌پور حقوق بشر، مساله تروریسم، مسائل اعراب و اسراییل و در نهایت مسئله هسته‌ای را چهار چالش‌ مهم بیرونی و مسائل خارجی عنوان و تصریح کرد:‌ حاما باید در مورد این چالش‌ها تحلیل داشته باشد.  

دبیرکل حزب اراده ملت ایران در مورد حمایت از دولت و مسائل پیرامون شورای عالی  اصلاح طلبان نیز اضافه کرد: ما علیرغم نقدها کماکان جهت حفظ منافع ملی از روحانی حمایت مشروط می‌کنیم. در انتخابات سال 80 هم حمایت ما از آقای خاتمی مشروط صورت گرفت. حاما به سبب گرایشات حزب هیچگاه زیر بلیط کسی نبوده و هویتی مستقل داشته است.

وی تاکید کرد: پذیرش شورای عالی سیاست‌گذاری نیز در دوره اخیر به سبب محدودیت زمانی بود. اینکه جریان اصلاح‌طلبی مدام نهادسازی کند و در لوای نام جدیدی به فعالیت بپردازد، جامعه را سردر گم خواهد کرد.

به اعتقاد حکیمی‌پور اگر کسی و یا گروهی فکر می‌کنند بهتر و بالاتر از احزاب قادر به حرکت هستند، قطعا از فعالیت ایشان استقبال می‌کنیم اما احزاب به نفع اشخاص کنار نخواهند رفت. امروز چه کسانی حاضرند پاسخگوی عملکرد برخی نمایندگان لیست امید باشند؟ باید در خصوص کارشکنی آنها با چه کسی و کسانی صحبت کنیم؟

دبیرکل حاما تاکید کرد: اکثریت افرادی که مخالف ساز و کار حزبی هستند خودشان وابستگی حزبی دارند اما می‌خواهند فردی عمل کنند تا همیشه اکثریت را داشته باشند. هر کس می تواند بهتر از احزاب کار بکند بیاید و کار کند، اما ما بر مواضع حزبی خود بعد از 25 سال ایستاده‌ایم و شورای هماهنگی اصلاح طلبان را حفظ و تقویت خواهیم کرد.