محمدجواد جمالی نوبندگانی ، با اشاره به پیشنهاد اخیر برخی مقامات آمریکایی برای مذاکرات و توافق ایران و آمریکا بر سر تردد شناورهای نظامی در خلیج‌فارس و کاهش رویارویی‌های صورت گرفته، اظهار داشت: مسئله مذاکره ایران و آمریکا و توافق صرفاً در رابطه با موضوع هسته‌ای بود و نه هیچ مسئله دیگری.

وی ادامه داد: تعامل سیاسی یعنی بده و بستان؛ آنها می‌خواستند چیزهایی را که در خلال تحریم‌ها به دست نیاوردند، در قالب مذاکرات گیر بیاورند؛ به همین دلیل پای میز مذاکره آمدند اما در آنجا هم بدعهدی کردند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از گذشته تاکنون شناورهای زیادی در منطقه خلیج‌فارس داشته‌اند و مواجهه‌ای هم که میان شناورهای نظامی آنها و ما صورت گرفته، عمدتاً ناشی از مسائل فنی بوده است که ناخواسته به مرزهای آبی ما نزدیک شده‌اند و با اخطار، منطقه را ترک کرده‌اند.

جمالی تأکید کرد: در موارد قابل توجهی هم نزدیک شدن آنها به آب‌های سرزمینی ما به صورت عمدی و برای حساسیت‌سنجی بوده است؛ به همین دلیل قبلاً هم این پیشنهاد را مطرح کرده بودند که یک Redline (خط قرمز) میان دو طرف برای تردد در خلیج‌فارس ترسیم شود.

وی درباره چرایی مطرح شدن دوباره این پیشنهاد از سوی آمریکایی‌ها، تصریح کرد: آمریکا اخیراً حجم ناوگان دریایی خود را در خلیج‌ فارس کاهش داده و تمرکز خود را به سمت چین گذاشته است؛ چرا که چین از جهت قدرت نظامی و اقتصادی یک تهدید برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود و اخیراً سیاست نزدیکی به ایران، هند و روسیه را بیش از گذشته در پیش گرفته است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر این اساس، آمریکایی‌ها به دنبال تمرکز بر منطقه شرق آسیا و چین هستند، اما با ارائه این پیشنهاد به جمهوری اسلامی، به دنبال تثبیت حضور سیاسی خود در خلیج‌فارس برآمده‌اند.

جمالی با اشاره به این حربه آمریکایی‌ها تأکید کرد: پذیرش این پیشنهاد در چارچوب راهبردهای نظام جمهوری اسلامی نبوده و فعلاً قابل پذیرش نیست.

به گزارش مهر، اخیراً دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا با اشاره به آنچه رویارویی شناورهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس می‌نامید، خواستار آن شده بود که با توجه به افزایش این مسئله، دو طرف برای دوری از خطاهای محاسباتی که منجر به رویارویی‌ها می‌شود، با یکدیگر مذاکره کرده و بر سر برخی قواعد توافق کنند.