زمان بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از رآکتور آب سنگین اراک

 حجتالاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به تعویق برنامه دو هفته قبل بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رآکتور آب سنگین اراک، اظهار داشت: این برنامه که  قرار بود در راستای تدوین گزارش شش ماهه اجرای برجام انجام شود، به دلیل بررسی احکام برنامه ششم توسعه منتفی شد.

وی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته دوشنبه هفته آینده ۲۹ شهریورماه این بازدید با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام می‌شود.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: در این بازدید از دو مجموعه رآکتور آب سنگین و کارخانه تولید آب سنگین در اراک و آخرین وضعیت فعالیت آنها بعد از اجرای برجام بازدید می‌کنیم و با کارشناسان مستقر در آنجا نیز گفتگو خواهیم کرد.

ذوالنور گفت: فعلا در رابطه با بازدید از کارخانه UCF اصفهان که صنعت تبدیلی کیک زرد به هگزافلوراید اورانیوم است تاریخی تعیین نکرده‌ایم، اما در اولین فرصت از این مجموعه نیز بازدید خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای تدوین گزارش شش ماهه اجرای برجام با کارشناسان سازمان انرژی اتمی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت خارجه و برخی مراکز دیگر گفتگو کرده‌ایم، اظهار داشت: رئیس کمیسیون امنیت ملی پیش از این با دستگاههای مرتبط با اجرای برجام مکاتبه داشته که پاسخ تمام این دستگاهها نیز باید برای جمع‌بندی گزارش دریافت شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: از مجموع این بازدیدها، مکاتبات و جلسات، گزارش نهایی کمیته هسته ای و کمیسیون امنیت ملی از روند شش ماهه اجرای برجام تهیه و به صحن مجلس می‌شود، البته زمان نهایی گزارش مشخص نیست.

ذوالنور تاکید کرد: پس از آنکه گزارش تکمیل شد مجددا با دستگاههای ذیربط چک می‌شود که اگر توضیح تکمیلی و جدیدی دارند، ارائه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون روند اجرای برجام چگونه ارزیابی شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تا قبل از تکمیل مراحل کارشناسی و ارزیابی گزارش بیان هر نکته‌ای سنجیده نخواهد بود، پس از نهایی شدن گزارش در این رابطه اظهارنظر می‌کنیم.