اعزام نیروهای نظامی ایران از آبادان به سوریه!

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» از حضور دولت اوباما برای پاسخ به سوالات کنگره در خصوص پول‌های نقد پرداخت شده به ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی در جلسه استماع کنگره در هفته گذشته خبر داد و نوشت: کنگره حق چنین انتقادی را به دولت داشت اما معلوم نیست چرا دولت اوباما به دنبال جوش خوردن بزرگترین معامله هواپیمایی تاریخ بین ایران‌ایر و بویینگ است؟

 

این پایگاه خبری با بیان اینکه ایران‌ایر قرارداد خرید ۱۰۰ هواپیمای بویینگ را امضا کرده، مدعی شد: صبح روزی که جلسه استماع برگزار شد، یک هواپیمای ایرباس تهران را به مقصد دمشق ترک کرد و به جای اینکه به سمت مقصد برود، به سمت جنوب و آبادان رفت و در این شهر برای مدت کوتاهی توقف داشت.

 

هیل همچنین ادعا کرد: در یک سال گذشته فرودگاه آبادان به عنوان هاب لجستیکی برای خطوط حمل و نقلی نیروهای نظامی مطرح بوده که از این طریق در کنار دولت بشار اسد برای جلوگیری از سقوط این دولت تلاش می‌کنند.

 

برخی شرکت‌های هواپیمایی ایران در کنار خط هوایی دولتی دمشق یعنی سوریه ایر قرار دارند. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ وزارت خزانه‌داری آمریکا این سه خط هوایی را به دلیل حمایت از تروریسم تحریم کرده بود.

 

پس از برجام اجازه انجام معاملات و خرید قطعات و حتی هواپیماهای جدید به آن داده شد و در ماه ژانویه این شرکت هواپیمایی با کمپانی اروپایی ایرباس قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیما را امضا کرد و با بویینگ نیز قرار خرید ۱۰۰ هواپیما را به امضا رساند.

 

هیل نوشت: بر اساس برجام، واشنگتن نمی‌تواند هیچ یک از تحریم‌های برداشته شده علیه شرکت‌ها را مجددا احیا کند اما می‌تواند تحریم‌های تروریستی جدیدی را در صورتی که این فعالیت‌ها مغایر دستور ۱۳۲۲۴ هیات دولت باشند، وضع کند.

 

پایگاه خبری هیل مدعی شد: بسیاری از این پروازها فرستنده‌هایشان را هنگام عبور از حریم هوایی غرب صحرای عراق خاموش می‌کنند و در برخی موارد هنگام عبور از حریم هوایی ایران نیز چنین اقدامی را انجام می‌دهند.