شریعتمداری: برجام خسارت محض بود

همایش «خسارت محض» با موضوع توقف روند امضای برجام‌های بعدی عصر امروز (یکشنبه) با حضور کارشناسان و جمعی از مسئولان و نیز دانشجویان دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

این همایش به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و جمعی از اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در محل حوزه هنری سوره برگزار شد.

 

شریعتمداری: خروجی برجام ورودی داعش است

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در این همایش، گفت: داستان پر ماجرای ما از هنگامی‌ آغاز شد که جمعی از دوستان آمریکا را از جایگاه شیطان بزرگ پایین آوردند و به جای یک رقیب سیاسی نشاندند.

وی افزود: شیطان قابل اعتماد نیست اما وقتی خود به یک رقیب سیاسی تبدیل شود می‌توان با آن به مذاکره نشست و به نتایج مذاکره هم دل بست. در چنین حالتی است که اتفاقات بعدی رخ خواهد داد. وقتی چنین شد این رقیب بعدها ممکن است به شریک هم تبدیل شود. 

وی افزود: دوستان ما توصیه حکیمانه امام (ره) را که فرمود: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» را فراموش کردند یا بهتر است بگوییم کنار گذاشتند. اما نظر امام فراموش شدنی نبود. نظر امام سکه رایج بود و سکه رایج را نمی‌توان کنار گذاشت. مگر اینکه سکه تقلبی زد. 

شریعتمداری ادامه داد: به همین دلیل گفتند امام هم معتقد به ادامه شعار مرگ بر آمریکا نبود. بعد چون عاشورا همه چیز ما بود گفتند شعار عاشورا هم مذاکره بوده است و عجیب است که از دست ردی که حضرت عباس بر سینه شمر زد درس نگرفتند. 

مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: امروز آمریکا در برخورد با ما از ترفند غرق مصنوعی استفاده می‌کند این ترفند حالتی است که احساس می‌کنیم داریم غرق می‌شویم و در این حالت سعی می‌کنیم به هر دستاویزی برای نجات چنگ بزنیم. اگر کسی را به این حالت بیاندازند گام به گام به سمت هلاکت می‌رود. 

وی تاکید کرد: برجام هم همین گونه است برجام نهایتا به تعبیر خود آقایان دستاوردش هیچ بود. البته به نظر ما خسارت محض بود. در برجام آنچه می‌پنداشتند و آنچه تحقق پیدا کرد در دو نقطه مقابل قرار داشت. 

شریعتمداری ادامه داد: در بحث برجام حتی آب خوردن ما را هم به تهدید ربط دادند و گفتند برجام آفتاب تابان است. ولی امروز چنین حرفهایی زده نمی‌شود نهایت گفته می‌شود برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت. 

وی خاطرنشان کرد: ما باید یقین بدانیم آمریکا هر وقت کمترین احتمالی بدهد که بر ما پیروز می‌شود لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و اگر حضور رزمندگان اسلام نبود مطمئن باشید ما امروز چنین امنیتی را نداشتیم.

وی در ادامه ضمن انتقاد از اظهارات برخی از مسئولان قبل از مذاکرات گفت: وقتی تیم ما برای مذاکره رفت طوری بود که انگار دست‌های ما بالا بود.

وی افزود امروز دو راه وجود دارد یا راه آمده را برگردیم و یا همچنان ادامه دهیم. اگر همچنان بر نگاه قبلی خودمان اصرار بورزیم باید کاری کنیم که انگار دستاوردی داشته‌ایم و در این حالت است که بحث FITF ایجاد می‌شود.

شریعتمداری اظهار داشت: چرا باید بپذیریم 187 شخصیت حقوقی خود را تحریم کنیم کسانی مانند قاسم سلیمانی که دست بیرون ‌آمده مالک اشتر از آستین علی زمان است یا حزب الله لبنان، سپاه پاسداران و امثال این افراد و نهادها را .

شریعتمداری خاطرنشان کرد: یقین بدانید خروجی برجام ورودی داعش است. به این دلیل که آمریکایی‌ها حاضر نیستند وارد جنگ مستقیم شوند داعش هم که شواهد نشان می‌دهد علیه ما ساخته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: همین دیروز هواپیماهای آمریکایی  اهداف دیرالزور را بمباران کردند و بعد دیدیم داعش آمد و همین مکان را دوباره به دست گرفت. آمریکا اینگونه شرایط را برای داعش فراهم می‌کند. 

وی گفت: شرایط کنونی ما بسیار خطیر است ولی خطرناک نیست. ما از عقبه های بسیار سخت‌تر هم با اتکا و ایمان به خدا عبور کردیم که اگر این ایمان را از ما بگیرند هیچ چیز نخواهیم داشت. گام های بعدی در راه است و اولین قدم این است که از رجزخوانی دشمن نترسیم.

کوشکی:طرف انگلیسی محرم و مردم نامحرم‌اند

صادق کوشکی استاد دانشگاه در این همایش تصریح کرد: دولت یازدهم هرگونه انتشار مطلب در مورد قرارداد کرسنت را ممنوع اعلام کرده است، اما بعداً وزیر ارشاد گفته است که بابت کرسنت باید 14.5 میلیارد دلار خسارت پرداخت کنیم.

وی افزود: دولت تهدید می‌کند کسی در مورد کرسنت صحبت کند و مطبوعات و خبرگزاری‌ها در این مورد باید خفه‌خون بگیرد. اخباری منتشر می‌شود که خسارات کرسنت به 30 تا 40 میلیارد دلار هم می‌رسد.

کوشکی با اشاره به نقش زنگنه در انتعقاد قرارداد کرسنت اضافه کرد: در زمان وزارت زنگنه در دولت خاتمی شرکت توتال برای بهره‌برداری از مخازن مشترک با قطر به ایران آمد. توتال برداشتش را کرد و رفت، اما پس از آن کارشناسان متوجه شدند این شرکت از حوزه‌‌های اختصاصی ایران استفاده کرده است. توتال به اسم حوزه‌های مشترک رفته بود اما از حوزه‌های اختصاصی برداشت می‌کرده است.

وی ادامه داد: همین توتال قرار است طبق آی پی سی، 25 و 30 ساله در ایران بماند. قرار است زیرنظر آقای زنگنه چندین کرسنت شکل بگیرد، آیا حق نداریم شک کنیم؟

این استاد دانشگاه با طرح این سوال که چرا قراردادهایی که در زمان آقای روحانی بسته می‌شود دارای تعهدات بالای 25 ساله هستند، بیان داشت: در برجام تعهد 25 ساله داده‌اند، اداره بندر چابهار را به شرکت هندی واگذار کرده‌اند، کدام کشور عاقلی بندر راهبردی خود را در کمال سکوت به هندی‌ها می‌دهد؟ اگر فردا کسی بخواهد این قرارداد را لغو کند، باید به هندی‌ها خسارت پرداخت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آیا واقعاً کسی نمی‌تواند بندرچابهار را در ایران اداره کند، اظهار داشت: از این سوال به این احتمال می‌رسیم که چرا  تدوین قراردادهای IPC به شرکت انگلیسی داده می‌شود، چطور طرف انگلیسی محرم است، اما مردم محرم نیستند.

کوشکی ادامه داد: چرا متن توافق ژنو، برجام، IPC و شفافیت مالی محرمانه می‌باشد، مگر یک طرف آن خارجی‌ها نیستند؟ در تاریخ حکومت پهلوی تنها قرارداد کاپیتالاسیون بود که محرمانه بود، اما این دولت تا به حال چندین قرارداد کاپیتالاسیون را منعقد کرده است. قراردادهایی که از جنس کرسنت هستند.

وی با اشاره به اینکه رهبری در قضیه برجام امر کردند مسئولان مذاکره‌کننده با منتقدان جلساتی را برگزار کنند، اما این اتفاق رخ نداد، اظهار داشت: برجام، شفافیت مالی و IPC مکمل هم هستند. دوستان دقیقاً می‌دانند دارند چه‌کار می‌کنند. احتمالاً به دنبال اجرایی کردن پروژه ناتوان‌سازی ایران در جهت تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای هستند. چند قراردادی که دقیقاً زمان آن همان 25 سال است که قرار است اسرائیل نابود شود، تصویب می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه دست و پای دوستان موشکی ما را بسته‌اند، خاطرنشان کرد: آیا نباید شک کنیم که دوستان عمداً به سمت غربی‌ها غش می‌کنند، در تاریخ‌مان به خیلی‌ها اعتماد کرده و لطمه خوردیم، الان زمان اعتماد به آدم‌های باسابقه کرسنت نیست، چقدر باید خسارت دهیم؟ از همین الان پاسخ آقای روحانی و نشریات جیره‌خورش را به این همایش می‌دانم، دفعه قبل نیز ما را بی‌سواد و بی‌شناسنامه خواندند.

وی با اشاره به اینکه یک مطالبه ملی در مقابل این قراردادها می‌طلبد، تصریح کرد: وقت آن است که ملت ایران تمام کسانی که می‌خواهند قراردادهای عصر قاجاری و قرن نوزدهی را به ما تحمیل کنند، به جهنم بفرستند.

جبرائیلی:برای امضای برجام باج سنگینی دادیم

در ادامه این همایش، سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی عصر امروز (یکشنبه) در همایش خسارت محض که در حوزه هنری تهران برگزار شد، اظهار داشت: چندی پیش در شب شهادت امام محمد باقر (ع) مطالعاتی را صورت دادم و به این فکر می‌کردم شیعه در چه غربتی در حال مبارزه و زندگی بوده است.

وی افزود: جایگاه شیعه در زمان معصومین چگونه بوده است؟ آیا جایگاه شیعه جایگاه حاکمیت بوده و تسلیحات و قدرت در دست داشته است یا خیر. شیعه آن چه که امروز در قامت جمهوری اسلامی تشکل پیدا کرده در نتیجه مبارزات و سختی کشیدن های بسیاری از مردمان مبارز بوده است. 

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه با وادادگی،‌تسلیم و تبعیت از دشمن به اینجا نرسیده‌ایم گفت: امروز شاهد این هستیم کسانی می‌گویند که ما هیچ چیز نیستیم و هر جا می‌رویم آمریکا، انگلیس و فرانسه فصل الخطاب است. 

جبرائیلی با بیان اینکه عده‌ای در داخل می‌گویند که ما جایگاهی در دنیا نداریم خطاب به آنان گفت: شما اگر در زمان معصوم می‌بودید چه رفتاری با معصوم می‌کردید. شما در اوج آن غربت‌ها و ظلم‌ها چه می‌کردید. حتی اگر در زمان امام خمینی (ره) و در عصر مبارزه با رژیم پهلوی و در اوج شکنجه‌ها بودید چه می‌کردید. 

وی با طرح این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران  امروز با دوران معصومین قابل مقایسه است خاطرنشان کرد: چرا از موضع ضعف و ذلت به دنیا نگاه می‌کنیم. افرادی که پیگیر این گفتمان هستند فکر می‌کنند که با امتیاز دادن و گذشتن از اصول می‌توانند به دنیا برسند. 

جبرائیلی افزود: عده‌ای گفتند ما مذاکره می‌کنیم و با دیپلماسی تحریم‌ها را برمی‌داریم و این گونه نیست که جبهه استکبار و جبهه حق و باطل وجود داشته باشد چرا که دنیا بر مدار برد برد می‌چرخد و ما می‌توانیم سوءتفاهم‌ها را رفع کنیم.

معاون پژوهش خبرگزاری فارس با بیان اینکه چقدر ما به دوستانمان گوشزد کردیم که این ها توهم باطل است گفت: غربی‌ها برای نابود کردن تاسیسات هسته‌ای تحریم‌ها را بر نمی‌دارند چون اساس چیز دیگری است. غربی‌ها تحریم را وضع نکرده‌اند که جلوی ساخت سلاح هسته‌ای را بگیرند بلکه تحریم‌ها را وضع کرده‌اند تا جموری اسلامی ایران را فلج کنند. 

جبرائیلی با تاکید بر اینکه دولتی ها حق انتقاد مبنایی و فیزیکی با مذاکرات را به بیسوادی و بی شناسنامگی متهم کردند گفت: آنها در پاسخ انتقادات به ما گفتند که ما هنر دیپلماسی را بلد هستیم و شما بیانیه می خواندید اما ما با کار دیپلماسی قضایا را حل می‌کنیم نتیجه این ادعا امروز چه شده است. 

به اعتقاد وی دولت نباید با همه بندهای موجود در برجام موافقت می‌کرد و در این خصوص به آنها توصیه‌هایی نیز صورت گرفت اما باز تعهدات را قبول و به طرف مقابل اعتماد کرد و امروز نتیجه اش را می‌بینند. 

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی برجام دارای دو هدف افزایش درآمد نفتی و رفع محدودیت‌های بانکی بوده که هیچ یک از این دو هدف محقق نشده است. 

جبرائیلی ادامه داد: آقای دکتر صالحی زمانی تصریح فرمودند که ما به اندازه سه سد بزرگ برای تاسیسات هسته‌ای هزینه کردیم ما می‌گوییم اگر شما از برجام دست گرفته باشید این هزینه ارزش دارد. اما اگر همچنان تصور دارید که با مذاکره با دشمن می‌توان تحریم‌ها را برداشت خیر. امروز اگر از تجربه برجام درس بگیرید هزینه تاسیسات هسته‌ای به اندازه ساختن سه سد بزرگ ارزش دارد. 

وی با تاکید بر اینکه برجام جهالت بود گفت: تجربه نگرفتن از برجام خیانت است. شما اگر از این تجربه‌ای که ادعا داشتید «بلدید» تصور دیگری پیدا نکرده‌اید و از این نتیجه دست نگیرید در حال انجام خیانت به کشور هستید. 

به اعتقاد جبرائیلی آمریکایی ها در برجام چند جا پا پیدا کرده‌اند چرا که برجام به گونه‌ای ریل گذاری شده است که آمریکا تا حد شورای نگهبان و سپاه پاسداران ما جلو می‌آید. 

وی افزود: هدف دولت یازدهم برداشته شدن تحریم‌های بانکی بود که با برجام این موضوع هوا شده است. 

معاون پژوهش خبرگزاری فارس با بیان اینکه بانکهای اروپایی تا اکتبر 2015 ، 15 میلیارد دلار از طرف آمریکا جریمه شده بودند گفت: 27 دی ماه 94 وقتی افراد و نهادها از لیست آمریکا خارج شدند اروپایی‌ها گفتند ما  از کجا اطمینان پیدا کنیم که این پول به دست افرادی که در لیست تحریم آمریکا باقی مانده‌اند نمی‌رسد و این موضوع را کش داد. 

وی افزود: در فروردین ماه 1395آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی دولت یازدهم به آمریکا رفت و با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار محرمانه‌ای صورت داد و در آن جا نطفه FATF بسته شد.

جبرائیلی تاکید کرد: این ها به دروغ می‌گویند که ما می‌خواهیم عضو FATF شویم طی این توافق دولت جمهوری اسلامی اصلا بنا نیست عضو FATF شود بلکه آنها فقط پذیرفته‌اند که دستورات FATF را اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای همکاری خلیج فارس به عنوان پدر جد تامین کننده مالی تروریست‌ها عضو اصلی FATF  است و در این نهاد تصمیم گیر است بنابراین قرار نیست حتی ایران در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشد. آقایان طی این قرارداد پذیرفته‌اند تعریف تروریسم را عوض کنند. 

این کارشناس مسائل سیاسی درباره نقش FATF  به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: بانکهای اروپایی نگران بودند که این به دست برخی از نهادها و افراد تحریم شده ایرانی نرسد. بنابراین ساز و کار FATF  در داخل کشور مستقر و در واقع یک مکانیزم راستی آزمایی برای اعمال تحریم‌های آمریکا در خاک ایران است.

وی ادامه داد: از طریق FATF طرف‌های اروپایی و خارجی اطمینان می‌یابند که پول نفتی که قرار است به ایران بدهند به دست وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع،‌ سازمان صدا و سیما  و سپاه قدس نمی‌رسند و این ها خیال می‌کنند می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند اگر اهل دور زدن تحریم‌ها بودند همان تحریم‌های قبلی را دور می‌زدند و از همین الان نامه نگاری‌ها را شروع کردند.

وی با بیان اینکه 27 دی برجام اجرایی شد و 28 دی ماه یکی از بانکها که در زمان قبل از برجام با یکی از نهادها به توافق رسیده بود که تحریم‌ها را دور بزند نامه می‌زند که آن توافق باطل است، گفت: این ها برای جابه جایی پول‌ها اقدام می‌کنند و خرداد ماه سال 95 به این ها نامه می‌زنند که چون شما تحت تحریم اتحادیه اروپا و امریکا هستید امکان جا به جایی پول‌های شما نیز وجود ندارد یعنی پول این افراد و نهادها مسدود شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که خود تحریمی‌ در ایران توسط دولت حتی توسط دولت قاجار هم صورت نگرفته است یعنی کسانی که قرارداد ترکمانچای و گلستان را بستند هم با ایران این کار را نکردند. شما چه کار می‌کنید با کشور. 

جبرائیلی تصریح کرد: من شنیده‌ام که شورای عالی امنیت ملی FATF  را شروطی تصویب کرده است و گفته که FATF  اطلاعات ندهید این شرط در گذشته اجابت شده است. چرا که FATF  قرار نیست از ما اطلاعات بگیرد این چه شرطی است که دوستان گذاشته‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه FATF فقط یک مکانیزم راستی آزمایی است گفت: FATF برای این است که سازوکارش در کشور اجرا شود و وقتی بانک اروپایی استعلام می‌کند که  آقای بانک ملت، بانک صادرات و سپه آیا به نهادهای تحت تحریم‌ آمریکا خدمات می‌دهید یا خیر ایران جواب درست بدهد و نتواند پاسخ غلط به آنها بدهد. چرا که اگر پاسخ دهد که بله ما همکاری می‌کنیم که آن بانک تحریم می‌شود 

به گفته معاون پژوهش خبرگزاری فارس، آمریکا تاکنون به وسیله سازمان جاسوسی CIA این اطلاعات را جمع آوری و بانکهای اروپایی را جریمه می‌کرده است اما با سازوکار FATF  دیگر نیازی به سازمان CIA هم نیست. بلکه از طریق یک استعلام ساده از بانکهای ایرانی به اطلاعات می‌رسند.

جبرائیلی ادامه داد: فرجام این وضعیت این است که کشور را در آستانه‌ای قرا رمی‌دهید که برای خارج کردن این افراد و نهادها از لیست تحریم‌ آمریکا به مذاکره با آمریکا ختم خواهد شد تا کشور به یک باتلاق دیگر هل داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به آقای روحانی قول می‌دهیم که از این به بعد از شما انتظاری درباره رفع تحریم‌ها نداریم. بس است بیش از این به کشور خسارت نزنید.

این کارشناس مسائل سیاسی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما با پذیرفتن برجام نه تنها به تاسیسات هسته‌ای ما خسارت وارد کردید بلکه برای امضا شدن برجام خسارت‌ بار به طرف غربی باج‌های سنگینی دادید. 

وی در همین رابطه به قرارداد IPC اشاره و تصریح کرد: هر عاقلی که قرارداد IPC را مطالعه می‌کند می‌داند که به ضرر کشور است اما این باجی است که به شرکت‌های غربی برای امضا شدن برجام داده شده است. 

وی ادامه داد: رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی وزارت نفت صریح گفت که ما می‌دانستیم لابی نفت در دنیا موثر است بنابراین آنرا فعال کردیم تا برجام امضا شود. 

جبرائیلی تاکید کرد: آقایان لیبرال که قائل به عدم مداخله دولت و قائل به عدم حمایت از تولید داخلی هستند با چه توجیهی 50 میلیارد دلار از پول ملت را برای شرکت هواپیمایی هما می‌دهند که یک شرکت ورشکسته است هواپیما خریداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: خرید هواپیما آزاد شده و دست شما درد نکند اما بگذارید شرکت‌های خصوصی موفق که در همین زمینه درآمدزایی می‌کنند خرید هواپیما بزنند و به ناوگان هواپیمایی وارد کنند. چرا برای شرکت ورشکسته هما 50 میلیارد دلار هواپیما می‌خرید؟ چون در برجام باج داده‌اند. 

وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ در جریان مذاکرات فردی به نام توماس پیکرینگ را مامور کرد که از برجام حمایت کند گفت: این شخص به مقامات آمریکایی نامه می‌نویسد و سمینار برگزار می‌کند بنابراین این چه نفعی در برجام داشته که برای آن هزینه کرده است. برجام به بوئینگ چه ربطی داشته است. چون 25 میلیارد دلار از این شرکت قرار است هواپیما خریداری شود. 

این کارشناس مسائل سیاسی خطاب به دولتی‌ها گفت: ما خواهشمان از دوستان دولتی این است که کشور ما را همچون ونزوئلا نکنید. چرا که سیاست‌های دولت یازدهم در واگذاری بازار تولید و خدمات کشور به شرکت‌های خارجی و واردات از طریق فروش نفت سیاستی است که از یک قرن پیش تاکنون در ونزوئلا اجرا شده است. 

جبرائیلی افزود: هنر چاوز این بود که مسیر مطرح از الیگارشی و ثروتمند در ونزوئلا به سمت مردم تغییر جهت داد اما نتوانست اصلاح ساختاری ایجاد کند اوایل قرن بیستم وقتی در ونزوئلا نفت کشف شد دو طبقه با عنوان نفتی و اتاق بازرگانی شکل گرفت یعنی نفت می‌فروختند و اجناس را از طریق اتاق بازرگانی وارد می‌کردند بنابراین کشوری که در دهه 1950 ، 50 درصد تولید ناخالصی‌اش از شیلات و کشاورزی بود امروز غذا برای خوردن ندارد. ریشه تولید داخلی را زده است.

وی تاکید کرد: امروز برخی‌ها در حال واگذاری مهمترین شرکت های کشور هستند شما (برخی از دولتی‌ها) از جرثقیل بندر شهید رجایی تا کترینگ قطار و لبنیات از ایرلند را به کشورهای خارجی واگذار می‌کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دستاوردهایی که در دوران تحریم داشتیم به سبب این سیاست در حال از بین رفتن است گفت: دستاورد تحریم این بود که خودمان توانستیم بنزین تولید و نفت استخراج کینم اما تمام توانمندی‌هایی که در دوران تحریم به توانمندی رسید با واگذاری بازار کشور به خارجی‌ها در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: برادر آقای دکتر سیف که رئیس انجمن اتحادیه کشتی سازان است به رئیس جمهور نامه زد که چرا محصولاتی که می‌توانیم خودمان تولید کنیم را از خارج از کشور وارد می‌کنید. چرا عده‌ای در حال واگذاری کشور هستند. امیدواریم که دولت روحانی امضای برجام‌ها و واگذاری بیشتر کشور را همین جا متوقف کرد.

درخشان: منتقدان IPC علمی و مدافعان آن احساسی صحبت می‌کنند

به گزارش فارس، مسعود درخشان عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه همایش «خسارت محض»، با اشاره به گذشت یک سال از تصویب صورت اولیه الگوی جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC گفت: رهبر معظم انقلاب معیاری را برای سنجش IPC مطرح کردند که بر طبق آن این الگو باید منطبق بر مصالح و منافع کلان کشور به معنای واقعی بوده و همه نهادهای قانونی نیز باید وظایف خود را مجدانه پیگیری کنند.

وی با ذکر این نکته که تا این زمان این معیار درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی اجرایی نشده است، در توضیح اظهار داشت: نه مرکز پژوهش‌های مجلس، نه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری جلسه‌ای در این باره برگزار نکرده و درباره IPC از منظر مصالح کلان ملی اعلام موضع نکردند؛ شاید هم جلسات کارشناسی برگزار کرده‌اند، اما محرمانه بوده است، در حالی که باید صاحب‌نظران را در جریان مواضع خود قرار دهند.

درخشان با تأکید بر ضرورت پرسش جامعه علمی و تخصصی کشور از نهادهای کارشناسی و مطالعاتی رسمی از علت قصور درباره اعلام نظر کارشناسی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: هر کس با الفبای نفت و لابی‌گری و فساد شرکت‌های نفتی خارجی آشنا باشد، می‌فهمد که قراردادهای نفتی با قراردادهای مربوط به خرید خودرو و هواپیما کاملاً متفاوت بوده و باید در سطح ملی بررسی شود و مطالعات جزئی و بند به بند مراجع رسیدگی به اختلاف معتبر است، اما کافی نیست.

وی با اشاره به تأیید عدم مغایرت الگوی قراردادهای نفتی از سوی هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین خاطرنشان کرد: مگر نظام بانکداری ما به لحاظ تطبیق با قوانین مشکلی دارد؟ اما همه می‌دانیم که بانکداری ما اسلامی نیست و مشکلات جاری کشور ناشی از آن، پس به لحاظ انطباق با قوانین بانکداری ما مورد تأیید است، اما به لحاظ اجرایی مورد سوال است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این سوال که روح کلی حاکم بر IPC چیست و پس از 20 سال از اجرای آن چه صنعت نفتی می‌خواهیم داشته باشیم، گفت: موافقان و مخالفان الگوی جدید قراردادهای نفتی وجه تمایزی جدی دارند و آن اینکه منتقدان با مبانی کارشناسی، علمی و مستند صحبت می‌کنند و مدافعان بیش‌تر احساسی.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بینش علمی منتقدان الگوی جدید قراردادهای نفتی ناشی از دانش‌بنیان بودن اقتصاد مقاومتی است بیان داشت: این در حالی است که مدافعان احساسی صحبت کرده و می‌گویند آیا شما با سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی مخالفید؟ آیا نمی‌خواهید سرمایه وارد کشور شود؟ 

وی ادامه داد: هدف مدافعان IPC از طرح این سؤالات این است که یا مخالفان پاسخ منفی دهند که آنها مرتجع بخوانند و یا اینکه با پاسخ مثبت بگویند که خواهان سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

* نگران ورود سرمایه به کشور نبوده بلکه نگران خروج آن هستیم

درخشان با تأکید بر اینکه منتقدان IPC مخالف ورود سرمایه به کشور نیستند، تصریح کرد: ما می‌پرسیم آیا می‌دانید که با ورود شرکت‌های خارجی به صنعت نفت کشور در چارچوب IPC چقدر سرمایه از ایران خارج خواهد شد؟ آیا درباره یکی از این میادین کارشناسی کرده‌اید که چقدر طرف خارجی با خود سرمایه آورده و چقدر با خود می‌برد؟ ما ناراحت آوردن سرمایه نیستیم بلکه نگران بردن آن هستیم. سرمایه‌ای که متعلق به نسل‌های بعد فرزندانمان است.

وی با یادآوری اینکه هیچ گونه پاسخی از سوی مدافعان IPC به این سؤالات داده نشده است، اضافه کرد: ما کمبود دانش در حوزه نفت نداریم به شرط ‌آنکه اجازه داده شود دانشمندان این حوزه وارد مبحث IPC شوند اما این قرارداد محرمانه است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آیا می‌دانید پس از ماندن طولانی مدت، شرکت‌های خارجی چه تأثیری بر صنعت نفت کشور می‌گذارند؟ 

وی با ذکر این نکته که هیچ مطالعه‌ای بر روی مدت زمان حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت کشور تحت الگوی جدید قراردادهای نفتی نشده است، اظهار داشت: روی چه حسابی می‌خواهیم 30 سال به آنها فرصت حضور در صنعت نفت کشور بدهیم؟ چرا با متخصصان در این باره صحبت نمی‌شود؟ 

درخشان گفت: منتقدان بر پایه فقدان چنین مطالعات و بررسی‌های کارشناسانه بر روی IPC در کشور به این نتیجه رسیدند که حضور بلندمدت شرکت‌های خارجی در صنعت نفت بسیار زیان‌بار است؛ حال اگر نتایج بررسی منتقدان در این باره کارشناسی نیست دست کم در حد بحث و بررسی که است اما مدافعان IPC حاضر به بحث در این باره نیستند و این مشخص می‌کند که کدام طرف احساسی عمل می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تضمین‌کنندگان IPC می‌گویند «برای اولین بار زمینه‌ای فراهم کرده‌ایم که کنار هر شرکت خارجی یک شرکت داخلی نیز حضور داشته باشد تا فناوری را به داخل منتقل کنند»؛ آیا شما اصلاً می‌دانید فناوری چیست؟ مگر در صنعت نفت می‌توان با قرار دادن یک شاگرد کنار دست یک آشپز آشپزی را منتقل کرد؟ 

وی ادامه داد: فناوری نفت ترکیبی از دانش‌های عملیاتی است که فقط در بخش بالادستی شامل زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک، حفاری، آزمون سیالات، نمونه‌گیری سنگ مخزن، چاه‌آزمایی و ...؛ اینها را چگونه می‌خواهیم به دست آوریم؟ با ایستادن کنار دست یک شرکت خارجی؟ 

درخشان انتقال فناوری را نیازمند ظرفیت جذب خواند و با اشاره به اینکه امروز دانشگاه‌های ما در فناوری نفت با دانشگاه‌های خارجی رقابت می‌کنند، خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه‌های خارجی برای ازدیاد برداشت نفت از دانشگاه‌های ما محصول خریداری می‌کند. 

وی با طرح این سؤال که پیوست فناوری در سازوکار انتقال آن در IPC کجاست، اظهار داشت: دو پیوست فرستادند که هر دو اشکال داشت و نتوانستند از آن دفاع کنند و رفته‌اند اشکالات آن را برطرف کنند و هنوز نیامده‌اند پس یعنی این حرفها را برای عوام می‌زنند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ژاپن بدون اینکه نفت داشته باشد و کار به دست شرکت‌های خارجی بسپارد اکنون در نفت صاحب فناوری است. 

وی گفت: ما ثابت کردیم که فناوری در چارچوب IPC منتقل نمی‌شود.

درخشان با یادآوری ادعای مدافعان IPC که می‌گویند در قرارداد بیع متقابل فناوری منتقل نمی‌شود، گفت: آنها نتوانستند ثابت کنند که چگونه در چارچوب IPC می‌توان فناوری را منتقل کرد.

وی با ذکر این نکته که همه مهندسان مستقل نفتی می‌گویند که باید تولید نفت به زیر 4 میلیون بشکه در روز برسد چرا که نسل‌های بعد هم حق دارند بیان داشت: شما مدافعان IPC که می‌گویید تا 4 میلیون بشکه در روز را با توان داخلی می‌توانیم تولید کنیم، خب این میزان را به 3.5 میلیون بشکه برسانید که آن را هم شرکت‌های داخلی می‌توانند تولید کنند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی  با اشاره به اینکه در عربستان سعودی شرکت‌های خارجی  مشاوره می‌دهند و 30 سال بساط در صنعت نفت این کشور پهن نمی‌کنند، گفت: مدافعان IPC جلسه‌ای با کارشناسان برگزار کنند تا مشخص شود چقدر توان تولید صیانتی نفت داریم؛ آیا جلسه برگزار کردند؟ خیر. آیا قصد دارند چنین جلسه‌ای بگذارند؟ خیر.

وی ادامه داد: اخیراً مدافعان IPC دیگر نمی‌گویند که از طریق این الگو می‌خواهیم شرکت نفت را بین‌المللی کرده و یا فناوری را به داخل منتقل کنیم بلکه فقط می‌گویند شرکت نفت بدهی دارد و از عهده پرداخت آن برنمی‌آید اما دنبال هیچ چیز نیستیم چرا که فقیر و گدا شده‌ایم.

درخشان گفت: در جواب باید گفت دقیقاً حساب کنید که چقدر نیاز داریم اما هر کس یک مبلغ می‌گوید، آیا بررسی دقیقی درباره میزان بدهی صورت گرفته است؟ خیر.

وی اضافه کرد: اگر شرکت داخلی بخواهد دنبال جذب سرمایه برود با ریسک بازپرداخت آن مواجه می‌شود اما طبق IPC شرکت‌های خارجی خودشان سرمایه می‌آورند و می‌برند که این با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. 

قدیری ابیانه:عملکرد دولت برعکس اقتصاد مقاومتی است/ از اظهارات شیخ دیپلمات،‌ دیپلماسی نمی‌بینیم

به گزارش فارس، محمد قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل در همایش «خسارت محض» اظهار داشت: مشکل ما از ایام انتخابات سال 92 شروع شد که برخی از نامزدها از بده بستان با آمریکا سخن گفتند.

وی افزود: وقتی افرادی سخن از بده بستان با آمریکا گفتند که دارای سوابق مسئولیتی و مدیریتی در کشور بودند، باعث شد که عامه مردم دچار شک و تردید شوند.

به اعتقاد این کارشناس مسائل بین‌الملل وقتی آقای روحانی در زمان انتخابات تصریح کردند که باید چرخ سانتریفیوژ بچرخد و توأمان چرخ اقتصاد مردم هم بچرخد، به‌گونه‌ای به طرف مقابل اعلام کرد که باید فشارهای اقتصادی افزایش یابد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: خانم کلینتون (وزیر خارجه وقت آمریکا) می‌گوید وقتی من این سخنان آقای روحانی را شنیدم، گفتم حالا وقتش است که تحریم‌ها را تشدید کنیم. سفرها و رایزنی‌های خانم کلینتون در ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران به همین منظور صورت می‌گرفت.

وی برخی از شعارهای انتخاباتی و سخنان حسن روحانی در دفاع از برجام را به مثابه باج دادن عنوان و تصریح کرد: وقتی می‌گوییم چرخ سانتریفیوژها با چرخ کارخانه‌های ما به هم مرتبط است، مثل این است که به آدم‌ربا بگوییم ما به شما باج نمی‌دهیم، مگر اینکه فرزندمان را بدزدید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اعلام خط قرمز بودن قطعنامه در شورای امنیت توسط روحانی که آن زمان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بودند، اشتباه بود، گفت: می‌گویند آقای روحانی شیخ دیپلمات است، اما من در اظهارات ایشان دیپلماسی نمی‌بینم.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: شاید قطعنامه خط قرمز جمهوری اسلامی باشد، اما گفتن این سخنان از تریبون رسمی اشتباه است.

وی امضای شخصیت‌های فیلم‌سازی (کارگردانان، بازیگران،‌ هنرمندان و هنرپیشه‌ها) در کمپین هر توافقی بهتر از عدم توافق است را نادرست دانست و گفت: اگر این اقدام در آمریکا توسط هنرپیشه‌های آنان صورت گرفته بود، به سود ما بود، نه اینکه ما بخواهیم به دولت فشار بیاوریم و بگوییم حتماً باید توافق صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل از عدم پاسخ رئیس‌جمهوری کشورمان به گزافه‌گویی‌های اوباما انتقاد و خاطرنشان کرد: در دیپلماسی رسم است که پاسخ یک اظهارات خلاف‌واقع و ناصحیح را همتای آن شخصیت بدهد، اما چرا آقای روحانی پاسخ گزافه‌گویی‌های اوباما را نمی‌دهد؟ اما در عوض هر جا مقام معظم رهبری مطلبی را می‌فرمایند، آقای روحانی بلافاصله مخالف آن صحبت می‌کند.

قدیری ابیانه ادامه داد: بنده شنیده‌ام که آقای ناطق از آقای روحانی گلایه کرده‌اند که چرا هرچه رهبری می‌فرمایند شما بلافاصله در تریبون رسمی خلافش را اعلام می‌کنید که آقای روحانی پاسخ داده‌اند، من نخست می‌خواهم با این اظهارات افراطی‌ها را مشغول کنم و سپس اعلام کنم که دولت مستقل است.

وی تأکید کرد: آقای روحانی می‌خواهد که اعلام کند دولت مستقل از چه کسی است؟ مستقل از ولایت‌فقیه؟ پس آن شعار ید واحده که در اسلام بر آن تأکید شده، چه می‌شود؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عملکرد دولت خلاف اقتصاد مقاومتی و فیش‌های نجومی است، گفت: دولتی‌ها، دزدان بیت‌المال را ذخیره نظام می‌دانند. با این منطق پس کسانی که به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام شده‌اند نیز ذخیره زیرخاکی نظام هستند.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه دولت ذاتاً به ملت اعتماد ندارد، گفت: ای‌کاش اعتماد دولت به غربی‌ها یک اعتماد احمقانه بود، نه یک مأموریت آگاهانه.

وی اعتماد دولت یازدهم به غربی‌ها را با هدف انتخاباتی بودن تعبیر و تصریح کرد: دولت می‌خواهد به هر قیمتی 4 سال دیگر بر رأس قوه مجریه باقی بماند و برای نیل به این غایت حاضر است باج بدهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: زشت و قبیح است که کسی برای پیروزی در انتخابات بخواهد به سمت دشمن دست‌ِ یار دراز کند. ما از زبان مقامات خارجی می‌شنویم که اینها نگرانند بار دیگر رئیس‌جمهور نشود، مگر امام نمی‌فرمود؛ اگر دشمن از شما خوشش آمد باید در رفتار اشتباه خود تجدیدنظر کنید.

قدیری ابیانه گفت: چرا رئیس CIA از عدم موفقیت روحانی در سال 96 نگران است؟ ما باید در سال 96 بر خلاف میل رئیس‌ سازمان جاسوسی آمریکا عمل کنیم.

حاجی دلیگانی:

در ادامه این نشست، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، به قراردادهای نفتی اشاره کرد و اظهار داشت: ما به قراردادها که درواقع قواره‌های نفتی هستند، ایراد داریم و چر مسئولان وزارت نفت در هیچ مناظره‌ای شرکت نمی‌کنند؟

وی افزود: در قرارداد کرسنت سیدمهدی حسینی را به عنوان رئیس کارگروه قرار می‌دهند که نتیجه آن هزینه 4.5 میلیارد پول و 10 صفحه A4 باشد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری در سایت دولت می‌گوید ما این قواره را که در 94/08/11 تصویب کردیم، اصلاح کرده‌ایم، در حالی که 150 ایراد در یک قرارداد 10 صفحه‌ای وجود داشته،‌ یعنی در هر صفحه 15 ایراد موجود بوده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس ادامه داد: در هیچ دولتی سابقه نداشته که یک موضوع در هیأت وزیران به تصویب برسد و تاکنون 7 بار اصلاحیه بخورد و هنوز درست نشده باشد.

 وی با بیان اینکه ایران در قرارداد کرسنت 14 میلیارد دلار جریمه شده است و باید خسارت بپردازد، گفت: با چه مجوزی در فروردین 95 تمام اطلاعات محرمان میدان بزرگ آزادگان را به شرکت فاسد توتال فرانسه داده‌اید؟

حاجی دلیگانی گفت: سیدمهدی حسینی یعنی فردی که مسئولیت کارگروه قراردادهای نفتی را داشته، در دانشگاه امیرکبیر اعلام می‌کند که در جریان مذاکرات برجام، لابی نفتی را فعال کرده‌اند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه برجام و لابی نفتی چه ربطی به هم داشته است، گفت: چرا مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در زمان مذاکرات می‌گوید که پیشنهاد نفتی ایران برای ما خیلی جذاب است؟ بنابراین برای ما جای سوال است که برجام، لابی نفتی، شرکت توتال و میدان بزرگ آزادگان چه ارتباطی با هم دارند؟

وی از عملکرد رئیس مجلس شورای اسلامی در بررسی قراردادهای نفتی در پارلمان انتقاد و تصریح کرد: رئیس ما در 31 مردادماه امسال به ما رودست زد. ما در همین زمینه طرحی دو فوریتی آماده کرده بودیم، اما آقایان با لابی با دولتی‌ها چون قضیه تصویب برجام عمل کردند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: دولتی‌ها گفتند اگر این طرح دو فوریتی در مورد قراردادهای نفتی در مجلس به تصویب برسد، دیگر نمی‌توانند برای 50 سال به بیگانگان نفت بدهند، بنابراین شبانه اعلام کردند جلسه علنی یکشنبه به صورت غیرعلنی خواهد بود تا طرح دوفوریتی در مجلس مطرح نشود.

به گفته نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس قواره‌ای (قراردادهای نفتی) که سرنوشت 50 سال کشور را تعیین می‌کند، در شأن مجلس شورای اسلامی است، نه هیأت وزیران.

وی ادامه داد: آقایان می‌گویند که ایرادات موجود در این قواره را اصلاح کرده‌ایم، اما این اشکالات هنوز رفع نشده و اینکه می‌گویند اصلاح کرده‌ایم، کذب است.

حاجی دلیگانی در پایان گفت: به نظر بنده مطرح نشدن طرح دو فوریتی قراردادهای نفتی در مجلس به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بی‌ارتباط نیست.

عبدالملکی: دولت برنامه‌ای برای مبارزه با فساد ندارد/ پیش‌فرض دولت رفع تحریم‌هاست

به گزارش فارس، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اتفاقات اخیر از جمله قراردادهایی مانند IPC و FATF و بسیاری از قراردادهای دیگری که هنوز اطلاعاتی از آنها داده نشده است را در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: ما امروز درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم که ابعاد داخلی و خارجی دارد و راه حل این جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.

* برجام نشان داد مذاکره راه حل مناسب رفع مشکلات نیست

عبدالملکی گفت: یک دیدگاه در این کشور متأسفانه اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و راه‌حل مشکلات را جای دیگری می‌بیند و اقتصاد مذاکراتی سال‌هاست که به عنوان رقیب اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود.

وی ادامه داد:‌ یک دیدگاه اشتباه وجود دارد که احساس می‌کند مشکلات با مذاکره حل می‌شود، ولی برجام نشان داد مذاکره راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلات نیست، زیرا در برجام هم دیدیم که تحریم‌ها رفع نشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به کسی که می‌گوید «من مذاکره می‌کنم برای اینکه مشکلات اقتصاد را حل کنم»، باید بگوییم که مشکل اقتصادی را به خوبی درک نکرده است.

وی ادامه داد:‌ وقتی برنامه‌های دولت را ارزیابی می‌کنیم، می‌بینیم که برخی از برنامه‌ها با اقتصاد مقاومتی ضدیت دارد، برخی برنامه‌ها هم با اقتصاد مقاومتی انحراف داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: متأسفانه دولت‌مردان یک برنامه جدی را پیگیری می‌کنند که طی آن مفهوم اقتصاد مقاومتی درحال تحریف است، به‌طورمثال ما در اظهارات برخی مسئولان می‌بینیم که با اقتصاد مقاومتی ضدیت دارد.

عبدالملکی گفت: دولت‌مردان یا مفهوم اقتصاد مقاومتی را متوجه نشده‌اند یا عمداً طوری رفتار می‌کنند که برداشت‌های دیگری از اقتصاد مقاومتی شود.

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد: یکی از نقایص این قراردادها این است که وابستگی ما به غربی‌ها در این جریان افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: متأسفانه «ما نمی‌توانیم» به یک ادبیات تبدیل شده و برخی سعی می‌کنند جمله «ما نمی‌توانیم» را جایگزین «ما می‌توانیم» کنند.

عبدالملکی گفت: متأسفانه برخی مسئولان به پوشیدن لباس خارجی تفاخر می‌کنند، این مسئله به‌شدت فرهنگ ما می‌توانیم را تخریب می‌کند.

وی اضافه کرد: تمام مذاکراتی که منجر به برجام، IPC و FATF و قراردادهای دیگری شد که ما از آن خبر نداریم، عمدتاً به بهانه مسائل اقتصادی مطرح می‌شود که البته ما این بهانه‌ را نمی‌پذیریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد بهانه رفع تحریم‌ها دلیلی است برای مذاکرات دیگری که قرار است انجام شود، رئیس‌جمهور بعد از برجام گفت که «طومار تحریم‌ها در هم پییچیده است و تمام تحریم‌های اقتصادی لغو خواهد شد»، ولی بعد از آن از روحانی می‌شنویم باید به دولت اجازه داده شود تا روی مسائل دیگر نیز مذاکره کنیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: دولت علی‌رغم تلاش‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی داشته، کارهایی را انجام داده که در ضدیت با اقتصاد مقاومتی بوده و اثرات این کارها به‌شدت زیاد بوده است تا این حد که به هیچ‌وجه کارهایی که برای اقتصاد مقاومتی انجام شده، دیده نمی‌شود.

روستاآزاد: زمان نشان داد ترکی در تحریم‌ها ایجاد نشد

به گزارش فارس، رضا روستاآزاد استاد دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به اینکه با طرح خانم کلینتون، راهبرد جدیدی در مقابل ایران از هاردپاور به سافت‌پاور مطرح شد، تصریح کرد: در هاردپاور دشمن مقابل مشخص است و ملت مقاوم را پیروز بیرون می‌آورد.

وی افزود: در سافت‌پاور مسئله به تدریج و آرام‌آرام اتفاق می‌افتد، نرمی و تدریجی بودن نفوذ در صحنه، عکس‌العمل مشخص و جدی و آنی را ایجاد نمی‌کند و به خصوص در لایه‌های اجتماعی بر اساس ضریب هوشیاری، فاصله‌ای را بین اقشار اجتماعی ایجاد می‌کند.

روستاآزاد با اشاره به اینکه زمان نشان داد تدبیر سیاسی طرف مقابل در حوزه تحریم‌ها و مذاکرات دست بالایی داشت، اظهار داشت:‌ زمان نشان داد ترکی در تحریم‌ها ایجاد نشد، بلکه سازمان تحریم‌ها محکم‌تر از قبل مستقر گردید. بخشی را در حوزه دفاعی و اقلام دوگانه برجام مطالعه کردیم، جالب اینجاست خیلی از افرادی که نوک پیکان مذاکرات در برجام بودند، نمی‌دانستند این پیوست‌ها چه اهمیتی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در برجام آمده است زمانی به شما کالا می‌دهیم که بدانیم چه موسسه و به چه منظوری از آن استفاده می‌کند، نکته ظریف اینجاست که با این ترفند متوجه می‌شوند، کارهای خاص در کدام موسسات انجام می‌شود.

وی ضمن تأکید بر ایجاد شکاف در پروژه نفوذ بین اقشار اجتماعی جامعه، خاطرنشان کرد: در این پروژه اتفاقی که می‌افتد این است که بخش پیش‌رو و نوک پیکان را در جامعه مشخص می‌کنند، مثلاً در عراق بعد از حضور آمریکا در آنجا نزدیک به یکصد نفر از دانشمندان هسته‌ای را کشتند. مگر ما چند نیرو مثل شهید شهریاری در کشور داریم، اگر این چنین اندیشمندانی از کشور گرفته شود، چیزی نمی‌ماند.

روستاآزاد اضافه کرد: در یک جامعه همه به یک اندازه مشارکت در تحقق آمال جامعه ندارند، کسانی هستند که بیشتر از بقیه در اقتدار کشور نقش دارند. وقتی در فضای FATF دو بانک کشور نامه می‌زنند به مجموعه سپاه که حساب خود را ببندید و نماینده مجلسی هم مطرح می‌کند قاعده بازی همین است و سپاه از بانک‌های خودش کارها را انجام دهد، یعنی شکافی بین قسمت پیشرو و به قول آنها رادیکال و بقیه مردم رخ می‌دهد و این دو دستگی در جامعه احساس می‌شود.