بی‌خیال رفع تحریم‌ها شوید!

عبدی ‌در این مصاحبه گفته است که «همیشه تأکید می‌شد حتی اگر شرایط از بین‌بردن تحریم‌ها را هم فراهم کنید، به این راحتی‌ها لغو شدنی نیستند. زمان زیادی طول می‌کشد» و سپس وی در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما دولت، قبل از توافق در بیان این موضوع که رفع تحریم زمان می‌برد، صداقت داشت؟» می‌گوید:

«نه لزوما، ولی دلیلی دارد. اگر من بودم، قطعا مثل آقای روحانی نمی‌آمدم برجام را این همه در اقتصاد برجسته کنم. قطعا این کار را نمی‌کردم و می‌دانستم این عوارض هست.»

این در حالی است که دولت یازدهم بارها وعده لغو یک جای همه تحریم‌ها را پس از امضای برجام داده بود. در جریان نهایی شدن برجام گروه مذاکره‌کننده وعده دادند که بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک براساس راه‌حل‌های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودروسازی فورا لغو خواهند شد.

عبدی معتقد است که «در توافق با خارج نباید دستتان را رو کنید؛ یعنی باید قدرت‌تان را جوری نشان ‌دهید تا آنها به نحو مطلوب شما رفتار ‌کنند. از ابتدا نمی‌گویید اینجا را می‌پذیرم، بلکه شش پله آن‌ طرف‌تر را می‌گویید و تأکید می‌کنید که اصلا از این پله پایین نمی‌آییم، اما در عمل مجبورید پس از چانه‌زنی پایین بیایید» البته این مدعی اصلاح‌طلبی عنوان نکرده که ما ابتدا چه چیزی را مطرح کردیم که در نهایت پذیرفتیم در قبال تعهداتمان تحریم‌ها برداشته شود، که نشد!

البته عباس عبدی به بدعهدی و عدم پایبندی آمریکایی‌ها هم اشاره می‌کند: «می‌دانید آنجا [قرارداد الجزایر] چه نوشته‌اند؟ نوشته‌اند: «ما [آمریکا] در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم، همچنان که قبلا هم نمی‌کردیم!». یعنی زیر بار ٢٨ مرداد هم نرفتند. آنچه گفته شد پذیرفتند در حد شوخی است.»

جالب آنکه عبدی مخالفت منتقدان برجام در عدم رفع تحریم‌ها را خوب دانسته است: «تا الان هم به نظرم بخش اعظم مخالفت‌ها در نتیجه کار مثبت بوده است، روی مذاکره‌کننده فشار می‌آورد که دقت بیشتری کند و به دیگران بگوید دست ما باز نیست و نمی‌توانیم کاری کنیم» اما وی معتقد است: «نهایتا یک جا باید تصمیم گرفت.» و در مورد اینکه در آن مرحله چقدر نظرات درست منتقدان باید ملاک قرار گیرد چیزی نگفته است.

وی در انتقاد به رویکرد دولت یازدهم در حل مشکلات اقتصادی می‌گوید: « شاید فکرش [روحانی] این بود که حل مسئله سیاست خارجی منجر به گشایش اقتصاد و سیاست داخلی هم می‌شود و به نظرم اگر این‌طور فکر کرده، اشتباه بوده است»

عبدی پیرامون وعده‌های اقتصادی دولت و عدم تحقق آنها می‌افزاید: «‌آقای روحانی زمان انتخابات از نظر اقتصادی وعده نرخ رشد اقتصادی خوب، بالا و متداوم را می‌دهند، اما با گذشت زمان این وعده تبدیل به توجیه می‌شود. مدت زیادی نرخ رشد اقتصادی منتشر نمی‌شد. الان که دولت نتوانست به وعده اقتصادی‌ای که می‌داد مثل صدروزه و... دست یابد، متوسل به استدلال‌های این‌چنینی شده است که مثلا ما ونزوئلا نشده‌ایم!»

عبدی در برابر این جمله که «درحال‌حاضر برجام از لحاظ رفع تحریم شکست خورده است» به صراحت می‌گوید: « نه‌تنها فکر نمی‌کنم شکست‌خورده محسوب می‌شود که بخش اعظم دستاوردش را محقق کرده است!» اما وی در جای دیگری از همین مصاحبه اذعان می‌کند: «در این سه سال تحریم‌ها شدت بیشتری داشته و درآمدها کم بوده است» با این وجود تنها علتی که دلیل موفقیت برجام از نظر این اصلاح‌طلب است همان توجیه نخ‌نماست که «برجام سایه جنگ را از ایران دور کرد!»