تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها در دستور کار مجلس

جواد کریمی قدوسی عصر یکشنبه در نشست دیدبان که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی در این دانشگاه برگزار شد، درباره عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در ماه‌های اخیر گفت: هشت سؤال از وزیر امور خارجه طراحی کردیم که پنج سؤال در کمیسیون مطرح است و دو سؤال از دستور خارج شده است و سه سؤال به صحن مجلس رفته و سه‌شنبه هفته آینده این سه سؤال در سه محور گزارش خلاف واقع از برجام به کمیسیون، عزل امیرعبداللهیان که مانع اصلی به نتیجه رسیدن برجام 2 بود و موضع‌گیری آقای ظریف درباره نمایشگاه هولوکاست مطرح می‌شود.

تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها در دستور کار مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه در حوزه اقتصاد و FATF و فساد میلیاردی در بانک ملت سؤالاتی را از وزیر اقتصاد داشتم، افزود: دو سؤال از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر قرارداد خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس که به جایی نرسیده، طرح شد، چراکه از ژنو یک تا الان که پیش‌پرداخت لوزان را دادیم قرار بود قطعات هواپیما را به ما بدهند، اما تا الان 120 موتور قابل تعمیر هواپیما داریم که فقط 12 عدد از آن‌ها تعمیر شده است و شرکت سازنده باید از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تعمیر موتورها اجازه بگیرد.

کریمی قدوسی همچنین به تذکر به رئیس‌جمهور و دو طرح تحقیق و تفحص مهم در خصوص دو تابعیتی‌ها و قاچاق کالا اشاره و تأکید کرد: طرح تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها در مجلس قبل به امضای نمایندگان هم رسیده بود که در صحن مطرح نشد، اما در مجلس دهم مجدد طرح بازنویسی و امضاها اخذ شد و در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اطلاعات واصله یکی از دروازه‌های نفوذ دو تابعیتی‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه دو تابعیتی‌ها در سه وزارتخانه نفت، امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت بیشترین حضور را دارند، تشریح کرد: بنا به اعلام وزارت امور خارجه 500 هزار نفر دو تابعیتی در ایران زندگی می‌کنند، اما افرادی برای ما حائز اهمیت هستند که در جایگاه‌های مؤثر حضور دارند و می‌خواهیم فهرست این دو تابعیتی‌ها را استخراج کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم تبیین کرد: هفته آینده وزیر اطلاعات به مجلس خواهد آمد و نظر خود را خواهد داد تا طرح درباره موضوع دو تابعیتی‌ها به صحن رود و تصویب شود.

* دانشجویان در ارائه پیش‌نویس طرح‌های امنیت ملی به مجلس کمک کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با تأیید مواضع بسیج دانشجویی از دانشجویان بسیجی خواست در تهیه طرح و ارائه پیش‌نویس طرح‌های امنیت ملی به مجلس یاری رسانند تا مجلس دهم بتواند قوانینی در فضای امنیت ملی به تصویب رساند.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و یادآور شد: دولت چهار هدف از تدوین این برنامه دارد و اشاره‌ای به بحث فرهنگ و مسائل دفاعی نکرده است و حتی در ماده 34 که مسائل دفاعی کشور را مطرح کرده اسمی از بسیج نیاورده است و در حوزه فرهنگ نیز رهاسازی و آزادسازی فرهنگی را با کاهش محدودیت‌ها و حذف ممیزی‌ها در پیش گرفته است.

* اجرای قانون امربه‌معروف و نهی از منکر ضامن بقای انقلاب

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، ارتباط علمی را یکی از حوزه‌های خطرناک نفوذ دانست و گفت: تیمی که به یکی از دانشگاه‌های مشهد آمده بود مجموعه‌ای از آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و یهودی‌ها بودند و ما نیز به ریاست دانشگاه این موارد را انتقال داده‌ایم.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش قانون امربه‌معروف و نهی از منکر را یکی از انقلابی‌ترین مصوبات 10 دوره مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: هر چه در اسلام بر قدرت مردم در امربه‌معروف و نهی از منکر از زمامداران تأکید شده در این قانون آمده است.

وی با تأکید بر اینکه آمدن نیروهای علمی آمریکا به محیط دانشگاه مصداق نفوذ و تألیف کتاب منافی عفت و اتلاف بیت‌المال، جرم محسوب می‌شود، متذکر شد: همه این موارد را می‌توان در شورای امربه‌معروف که مصوبات لازم‌الاجرا دارد مطرح کرد و حتی می‌توانید کیفرخواست ارائه کرده و در همه جلسات دادرسی حضور داشته باشید.

کریمی قدوسی، خط قرمز موضع‌گیری خود در مجلس را قانون اساسی، ‌تقوای سیاسی، منافع ملی و بیان اطلاعاتی دانست که دانستن آن برای مردم ضروری است و تأکید کرد: هر کس در جمهوری اسلامی مسؤولیتی قبول می‌کند باید در این مسؤولیت حضور حداکثری داشته باشد و حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مصادیق واقعی این حضور حداکثری در مسؤولیت هستند که هرچه داشتند برای نظام و انقلاب به میدان آوردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، جهاد کبیر و تبیین جریان انقلابی با پنج ویژگی را جزو مواردی برشمرد که مغفول مانده‌اند و از دانشجویان خواست ضدانقلاب را در عصر حاضر بشناسند و مانند مقام معظم رهبری با آن مبارزه کنند.

به گزارش فارس؛ در ابتدای این نشست نمایندگان دانشجویان حاضر در جلسه به بیان مواضع خود و مطالبات از مجلس شورای اسلامی پرداختند.