توفیق اجباری برای حسن روحانی برای مهار سپاه

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» که بیشتر به تحلیل امور اقتصادی می‌پردازد، در مطلبی پیرامون عدم همکاری برخی بانک‌های ایران با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زیر مجموعه‌های آن و ادعای نقش «حسن روحانی» رییس جمهور ایران در این ماجرا نوشت: نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قهرمانان نبرد با عراق در دهه 80 میلادی بودند و اینک در جبهه‌های نبرد در سوریه و عراق و البته فعالیت‌های اقتصادی ایران نیز حضور دارند اما حسن روحانی رییس جمهور میانه‌روی این کشور بعد از قدرت گرفتن در سه سال قبل سعی نموده که نفوذ نیروهای سپاه را مهار نماید.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، برخی تلاش‌های حسن روحانی در مهار قدرت سپاه در ماه جاری هنگامی که دو بانک ایرانی از داد و ستد با قرارگاه «خاتم النبیا» سرباز زدند به ثمر نشست.

این روزنامه نوشت: این اقدام رییس جمهور ایران موجب خشم تندروها شده و این احتمال وجود دارد که نبرد بین حامیان روحانی و سپاه پاسداران ایران شدت یابد.

بر این اساس، اینک حامیان رییس جمهور ایران به خاطر قرار داد این کشور در ماه ژوئن با کارگروه بین‌المللی مبارزه با پولشویی (FATF) در خطر قرار گرفته‌اند.

یک مقام بانکی سابق در این زمینه به صراحت گفت: «FATF توفیق اجباری حسن روحانی برای مهار بیشتر سپاه است.»

یک مقام کنونی بانکی ایران نیز با موضع گیری علیه سپاه گفت: «اگر سپاهی‌ها برای پیشرفت کشور و حتی منافع خود اهمیت قائل می‌شوند، نیاز است تا این قانون (FATF) را رعایت کنند. ایران نمی‌تواند از FATF بیرون آید و البته چنین اقدامی را نیز نخواهد کرد زیرا اگر به نظام بانکداری جهانی مجدد وصل نشویم، کشور تخریب می‌شود.»