روحانی: شکست برجام شکست همه است و کسی از آن نفع نمی‌برد

 حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر دو روزه خود به نیویورک در مصاحبه تلویزیونی با شبکه NBC آمریکا درباره موضع ایران در قبال سوریه، اظهار داشت: سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید مسائل آن کشور از طریق راه‌حل‌های سیاسی حل و فصل شود.

وی افزود: برای ما در سوریه مهم این است که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و این کشور تجزیه نشود. 

رئیس جمهور تأکید کرد: همچنین برای ما مهم است که تروریست‌ها از سوریه بیرون رانده شوند و آینده سوریه از طریق مردم آن کشور تعیین شود و همچنین همه گروه‌ها و احزاب چه دولت سوریه و چه معارضان در آینده این کشور نقش داشته باشند.

روحانی با تأکید بر اینکه باید با رأی مردم رئیس جمهور و یا نماینده مجلس تعیین شود، گفت: مردم‌سالاری و حاکمیت صندوق آرا در آینده سوریه مورد تأکید ما است.

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: شکست در برجام شکست برای همه است برای صلح و امنیت جهانی است و همچنین شکست همه فعالیت‌های دیپلماتیک و بین‌المللی محسوب می‌شود بنابراین کسی از این شکست نفع نمی‌برد و همه باید تلاش کنیم برجام پایدار باشد.

روحانی اضافه‌کرد: مسأله برجام بحث ایران و آمریکا نیست البته ممکن است در رقابت‌های انتخاباتی نامزدها مسائلی را مطرح‌ کنند اما واقعیت آن است که برجام وقتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ در شواری امنیت ملل سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفت تبدیل به یک معاهده و توافق بین‌المللی شد.

وی خاطرنشان کرد: برجام امروز یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تأیید کرده بنابراین همه دولت‌ها در آمریکا به این توافق متعهد هستند و کسی نمی‌تواند بگوید آن (برجام) را قبول ندارد.