اختلافات نمایندگان اصلاح طلب مجلس/ از استیضاح تا نفی عارف

گروه سیاسی- هنوز چهار ماه از فعالیت مجلس دهم نگذشته که نمایندگان اصلاح طلب مجلس دچار اختلافاتی شده و علیه یکدیگر مطالبی بیان و مواضع اتخاذ می کنند.

 

به گزارش افکارنیوز، اولین بار بر سر استیضاح وزرای دولت روحانی موضوع اختلاف نمایندگان اصلاح طلب  بروز کرد.

 

در تیرماه یعنی یک ماه پس از شروع مجلس هفتم برخی از نمایندگان اصلاح طلب خواستار استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی طیب نیا وزیر اقتصاد بودند اما برخی دیگر مخالف این اقدام بودند.

محمدعلی وکیلی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس طراح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و از 60 امضا برای این استیضاح خبر داد.

وکیلی که سخنگوی فراکسیون امید مجلس را بر عهده دارد، در اظهار نظری به اختلاف میان اعضای فراکسیون اذعان کرد و گفت: اصل ضرورت تغییر کابینه دولت، در بین اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید مورد اتفاق‌نظر است. پیرامون مصداق این تغییر بین ما اختلاف وجود دارد.

اما مصطفی کواکبیان در واکنش به طرح استیضاح این وزیر ضمن رد 60 امضا در این زمینه گفت: آقای وکیلی مرتکب اشتباه شده‌اند و گویا به‌خاطر یک مسئله شخصی این استیضاح را مطرح کرده است. اگر ۶۰ امضا واقعاً وجود دارد، چرا اسناد آن در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد؟

وی در عین حال از مخالف فراکسیون امید و بزرگان از جمله محمدرضا عارف رئیس این فراکسیون با این استیضاح ها خبر داد و افزود: حتی اگر این امضا‌ها واقعی باشد، مخفیانه جمع‌آوری شده و فراکسیون امید در جریان آن قرار نداشته است.

در ادامه این بگو مگوها وکیلی به اظهار نظرکواکبیان پاسخ داد و گفت: اینکه برخی دوستان به‌صورت غیرحرفه‌ای در یک تله رسانه‌ای گرفتار شده‌اند و بی‌مهابا در مقابل همکارشان موضع گرفتند که ایشان بدون نظر فراکسیون اقدام کرده و نظرش او نظر شخصی است، باید بگویم بنده گفتم این نظر شخص من است، من کجا گفتم این موضع فراکسیون است؟ بنده هیچ‌گاه نگفته‌ام این موضع فراکسیون یا هیأت رئیسه فراکسیون است.

اما این اختلافات نمایندگان اصلاح طلب همچنان ادامه دارد و اخیرا در بحث شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نمود یافته است.

قرار است تا فراکسیون امید در این شورا که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فعال خواهد شد، چند نماینده داشته باشد.

محمود صادقی عضو فراکسیون امید و نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در اظهار نظری درباره کناره گیری عارف از شورای سیاست گذاری گفت: صحبتی از قهر کردن یا بریدن عارف از شورای سیاست گذاری مطرح نبوده و می توان گفت که عارف تمام روزها در فراکسیون فعال بوده است، ولی در شورا چیزی درباره کنارگیری وی مطرح نبوده است.

وی درباره گلایه هایی که عارف از اعضای فراکسیون امید نیز مطرح کرده بود، افزود: عارف در موضعی نیست که از فراکسیون گلایه کند، چون فراکسیون در عارف خلاصه می شود و وی رئیس این فراکسیون است و مدیریت آن را بر عهده دارد؛ بنابراین، درباره شورای سیاست گذاری هم بعید است که عارف از فردی گلایه ای داشته باشد، اما به هر حال کارهای سیاسی پیچیدگی های خاص خود را دارد و محدودیت هایی که برای اصلاح طلبان وجود دارد، باعث می شود که گاهی برخی رفتارها از برخی سیاسیون سر بزند.

این جملات صادقی بخصوص بیان این جمله «عارف در موضعی نیست که از فراکسیون گلایه کند»، ضمن آنکه بازتاب های گسترده ای در محافل اصلاح طلبان داشت، نشان از اختلافات عمیق درونی بین آنهاست.

اختلافاتی که از همان روزهای اول مجلس آغاز شده و هر روز می گذرد بیشتر و بیشتر می شود و تا جایی که به نفی عارف منتهی شده است.

حالا باید در روزهای آینده شاهد اختلافات بیشتر اصلاح طلبان بود.