آمریکا برای هواپیماهای مسافربری که به ایران می آید هم شرط گذاشت!

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تایید اعطای دو مجوز به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران ، اعلام کرده که این کار طبق مفاد برجام انجام شده است.

خبرگزاری رویترز بعدازظهر روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه نوشته بود «  وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهایی را صادر کرده که امکان تحویل حداقل 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران را فراهم می‌کند»

همین خبرگزاری ساعاتی بعد گزارش داد که شرکت «بوئینگ» نیز  از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده است.

 سرانجام وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر اعطای مجوز به این دو شرکت هواپیمایی غربی برای فروش هواپیما به ایران را تایید کرده است.

در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی این وزارتخانه منتشر شد آمده است : این اقدام در راستای عمل به تعهدات برجامی آمریکا بوده است.

در این بیانیه آمده است : بنا بر برنامه جامع اقدام مشترک ، آمریکا متعهد به صدور مجوز صادرات هواپیماهای مسافربری معین به ایران است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده است: ما به بوئینگ و ایرباس بنا بر سیاست جدید، دو مجوز برای صادرات هواپیماهای مسافربری خاص به ایران صادر کردیم. این مجوزها شامل شرایط سفت و سختی است تا اطمینان یابیم از هواپیماها تنها برای مقاصد مسافربری استفاده خواهد شد و قابل فروش مجدد یا انتقال آن به یک واحد و شخصیت حقوقی موجود در لیست(سیاه) نباشد.

گفتنی است بر اساس یکی از بندهای توافق هسته‌ای، واشنگتن ملزم شده تحریم فروش هواپیما به ایران را رفع کند. با وجود آنکه نزدیک به یک سال از اجرایی شدن این توافق می‌گذرد، خزانه‌داری آمریکا تاکنون از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران خودداری کرده بود.

با وجود این که بر اساس توافق صورت گرفته آمریکا ملزم شده بود تحریم فروش هواپیما را رفع کند با تاخیر 8 ماهه مجوزهای لازم صادر و خبر مرتبط با آن چنان در رسانه‌های غربی بازتاب می‌یابد که گویی آمریکا به ایران یک امتیاز ویژه داده است !

رئیس جمهور کشورمان نیز در نشست خبری نیویورک به این مسئله اشاره کرده و گفته است: مطابق برجام باید پس از آغاز این سند فروش هواپیماهای مسافربری به ایران بدون هیچ مانعی آزاد باشد ، قابل قبول نیست که امروز ما شاهد  تأخیر در اجرای این توافق باشیم. تأخیرها عمدتاً از ناحیه آمریکاست.

از سوی دیگر و در حالی که ایران هنوز این هواپیماهای وعده داده شده را دریافت نکرده است وزارت خزانه داری آمریکا برای استفاده از آن ها شرایط سفت و سخت مقرر کرده است !

فروش بوئینگ به ایران با وجود صدور مجوز قطعی نیست!

خبر دیگر این که با وجود این شرایط سفت و سخت برخی گزارش ها از قطعی نبودن فروش بوئینگ به ایران حکایت دارد.

در حالی خبرگزاری رویترز اعلام کرده است با صدور مجوز فروش بوئینگ به ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ارزش سهام این شرکت به شدت افزایش یافته است که خبرگزاری بلومبرگ از قطعی نبودن فروش این هواپیماها به دلیل بی‌ثباتی فاینانس ایرلاین‌های ایران خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز این شرکت هواپیمایی آمریکا که مرکز آن در شیکاگو واقع است روز گذشته مجوز فروش هواپیما را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرد.این اقدام برای فروش هواپیما به ایران بعد از 40 سال ممنوعیت انجام می‌شود.

بوئینگ انتظار دارد که بیش از 100 هواپیما به ایران بفروشد اما خبرگزاری رویترز به نقل از بوئینگ می‌نویسد ، تعداد فروش نهایی بستگی به مفاد مجوز صادره از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری بلومبرگ هم در این باره اعلام کرده است که تحقق معامله ایران با بوئینگ به دلیل عدم ثبات فاینانس ایرلاین‌های ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

محدودیت هایی که توان خرید ایران را کاهش می دهد

موسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد، تصمیم اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در اعطای مجوز به شرکت های ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اتفاقی مثبت به سود رتبه اعتباری این دو شرکت هواپیماسازی خواهد بود.

به گزارش تسنیم این موسسه اعتبارسنجی در گزارشی جدید اعلام کرد، تصمیم اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در اعطای مجوز به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اتفاقی مثبت به سود رتبه اعتباری این دو شرکت هواپیماسازی و زنجیره عرضه هواپیماهای مسافربری به شمار می رود.

بر اساس برآورد موسسه مودیز، ایران قادر به خرید مقادیر قابل توجهی هواپیما از شرکت های هواپیماساز خواهد بود و این چشم انداز موجب رشد 3 درصدی میزان تقاضا در این صنعت  در یک دهه آینده خواهد شد که معادل 400 تا 500 فروند هواپیما برای شرکت های ایرانی است.

در حالی که این مجوزها راه را برای انعقاد قراردادهای چند میلیارد دلاری هموار می سازد، اما مجوزهای اعطا شده شامل محدودیت هایی است که احتمالا موجب کاهش مقدار هواپیماهای خریداری شده و توانایی ایران در تامین مالی این قراردادها خواهد شد.