شورای امنیت خواستار تصویب معاهده منع آزمایش هسته‌ای شد

 شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران و کشورهای دیگر اعم از آمریکا، چین، هند، مصر، کره شمالی و همچنین رژیم صهیونیستی خواست معاهده منع جامع آزمایش‌های اتمی را تصویب کنند. 

بیش از 160 کشور، «پیمان منع جامع آزمایش اتمی» را به تصویب رسانده‌اند. این پیمان، کشورهای عضو را از هر گونه انفجار هسته‌ای، در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند.

ایران، آمریکا مصر و چین چهار کشوری هستند که این معاهده را امضا کرده‌اند اما در مجلس خود تصویب نکرده‌اند. رژیم صهیونیستی نیز وضعیت مشابهی داد. پاکستان، هند و کره شمالی هرگز این پیمان را امضا نکرده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع (مصر) پیش‌‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که خواستار تصویب معاهده مذکور است را به تصویب رساندند. این قطعنامه غیرالزام‌آور است اما تصویب آن به تلاشها برای اجرایی شدن معاهده منع جامع آزمایش اتمی، وزن سیاسی می‌بخشد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت که رأی قاطع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا نشانه تعهد تزلزل‌ناپذیر کشورها به جهانی امن‌تر است که در آن از فناوری‌های هسته‌ای تنها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌شود.

«ویتالی چورکین»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای تصویب این معاهده قاطع‌تر عمل کند.