روحانی در تهران به تأمین نکردن منافع ایران متهم می‌شود!

«حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران پاییز گذشته اعلام کرد توافق هسته‌ای، برداشته شدن تحریم‌ها و محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران زمینه ایجاد تغییرات را فراهم می‌کند.

 

یک سال از زمانیکه رئیس‌جمهور ایران این سخنان را ارائه داده می‌گذرد و امروز خوش‌بینی وی به بدبینی تبدیل شده است. روحانی در سازمان ملل متحد و در یک کنفرانس خبری در هفته گذشته اعلام کرد آمریکا به تعهدات خود در راستای اجرای توافق هسته‌ای عمل نکرده است. وی همچنین از به تعویق افتادن صدور مجوزهای نقل و انتقالات تجاری و برقرار نشدن دسترسی ایران به بانک‌ها، علی‌رغم گذشت 8 ماه از اجرا شدن توافق، خبر داد.

 

وی روز پنج‌شنبه گفت: « تعلل آمریکا در اجرای تعهداتش در ماه‌های گذشته نشان‌دهنده‌ی یک رویکرد اشتباه است که باید فوراً اصلاح شود.»

 

روحانی همچنین به انتقاد از عربستان پرداخت و این کشور را به زیر پا گذاشتن حقوق کشورهای همسایه و گسترش کینه در منطقه متهم کرد. وی در ادامه حمایت خود را از دولت «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد. 

 

«گری سیک،» استاد دانشگاه کلمبیا که پیش از این نیز در شورای امنیت ملی آمریکا فعال بوده است ادعا کرد: «وی [روحانی] در ایران تحت فشار است. وی به تأمین نکردن منافع ایران متهم می‌شود.»

 

روحانی در ادامه سخنرانی خود از توافق هسته‌ای ایران و دستاوردهای آن دفاع کرد و آن را یک «پیروزی» دانست. وی همچنین از رشد اقتصادی حدود 5 درصدی ایران در سال جاری خبر داد. 

 

رئیس‌جمهور ایران همچنین اعلام کرد کمپین‌های انتخاباتی آمریکا را دنبال می‌کند؛ اما به نظر می‌رسید درباره نتایج انتخابات خوش‌بین نیست. وی در ادامه افزود: «مردم ایران از رفتار و اقدامات دولت آمریکا راضی نیستند.»