بازتاب جهانی اخطار ایران به هواپیمای جاسوسی آمریکا

« اگر این هواپیما به اخطار ما توجه نمی‌کرد و نزدیک‌تر می‌شد، قطعاً به‌سمت آن شلیک شده و منهدمش می‌کردیم».

اظهارات امیر "فرزاد اسماعیلی" فرمانده پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) درباره اخطار به هواپیمای جاسوسی آمریکا مورد توجه رسانه های انگلیسی زبان واقع شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (ap)، راشاتودی (rt)، ای بی سی نیوز (abc)، میلیتری تایمز (militarytimes)، بلوفیلد دیلی تلگراف (bdtonline)، مکزیکو استار (mexicostar) و ... از جمله رسانه هایی هستند که به این موضوع پرداخته اند.

آسوشیتدپرس در ابتدای گزارش خود می نویسد: یک ژنرال ایرانی که در بخش دفاع هوایی جمهوری اسلامی مسئولیت دارد اعلام کرد، نیروهایش به هواپیمای جاسوسی U۲ آمریکا که قصد پرواز برفراز این کشور را داشته اخطار داده اند.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: تلویزیون ایران روز جمعه اظهارات ژنرال "فرزاد اسماعیلی" را منتشر ساخت. وی گفته این حادثه "طی چند روز اخیر" اتفاق افتاده است.

راشاتودی در انعکاس این خبر تیتر زد: "ایران اعلام کرد با اخطار به هواپیمای جاسوسی آمریکا که قصد ورود به حریم هوایی این کشور را داشته مسیر آن را تغییر داده است".

ژنرال اسماعیلی اظهار داشت: دشمنان به‌خاطر اخطار ما به هواپیمای جاسوسی U۲، اعتراض می‌کنند در حالی که اگر این هواپیما به اخطار ما توجه نمی‌کرد و نزدیک‌تر می‌شد، قطعاً به‌سمت آن شلیک شده و منهدمش می‌کردیم.

به گفته ژنرال این ژنرال ایرانی، هواپیمای جاسوسی آمریکا پس از اخطار ایران مسیر خود را تغییر داده و از مرزهای هوایی این کشور دور شده است.

وی توضیح نداده که هواپیمای جاسوسی آمریکا در کدام منطقه قصد ورود به حریم هوایی ایران را داشته است.

ای بی سی نیوز هم عنوان "ژنرال ایرانی می گوید هواپیمای جاسوسی U۲ آمریکا با اخطار ایران از حریم هوایی این کشور دور شده" را برای گزارش خود برگزیده است.

بر اساس این گزارش، از ارتش آمریکا خواسته شده درباره اظهارات ژنرال ایرانی توضیحی دهد اما پنتاگون فعلا در این باره سکوت کرده و واکنشی نشان نداده است.

هواپیمای جاسوسی U۲ در خلال جنگ سرد و باهدف جاسوسی از اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این هواپیما قادر است در ارتفاع ۷۰.۰۰۰ پایی (۲۱.۳۶۶ متری) پرواز کند.

این هواپیمایی جاسوسی همچنین قابلیت حمل دوربین های با وضوح بالا و سنسورهایی را دارد که از آن ها برای جمع آوری سیگنال های رادیویی و دیگر اطلاعات استفاده می شود.

در اوایل ماه جاری [میلادی] نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ایران دو هواپیمای گشت دریایی ایالات متحده که بر فراز تنگه هرمز درحال پرواز بوده اند را تهدید کرده است.