اگر فکر کنند روحانی به آمریکا نزدیک شده برای او در تهران دردسر می‌شود!

«گری سیک» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران  دولت‌های «جرالد فورد»، «جیمی کارتر» و «رونالد ریگان» در گفت‌و‌گو با «صدای آمریکا» از تاکتیکی بودن عدم ملاقات رییس جمهور ایران با آمریکا خبر داد.

بر اساس این گزارش، گری سیک در این گفت‌‌وگو اظهار داشت: «در صورت ورود یکی از دو عضو مهم احزاب آمریکا به کاخ سفید یعنی «هیلاری کلینتون» دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوریخواه اجرای برجام ادامه می‌یابد.»

وی افزود که به دلیل تقارن انتخابات هر دو نامزد ریاست جمهوری به دنبال جذب حداکثری رای دهندگان هستند.

سیک در باره سیاست خارجی ترامپ اظهار داشت: «سیاست خارجی ترامپ یک راز است. ما برخی از دیدگاه‌هایش را شنیده‌ایم اما دیدگاه‌های وی دائم در حال تغییر است. او حتی از برخی اظهاراتش عقب نشینی نیز کرد. ترامپ با بدگویی از ایران با توجه به عدم محبوبیت این کشور در بین اقشار آمریکا در پی جذب آرا است.»

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا با ورود ترامپ به کاخ سفید را بسیار بعید دانست.

گری سیک درباره هیلاری کلینتون نیز افزود، او نیز که خود از پایه گذاران برجام بود، آن‌را اجرا می‌کند.

وی در این زمینه افزود: «کلینتون آشکارا بارها اعلام کرده که برجام را اجرا می‌کند. نباید به گفته وی شک کرد. سیاست کلینتون در قبال ایران عدم اعتماد است که با راستی آزمایی خلاف آن ثابت می شود. او گفته که برجام را به طور کامل اجرا خواهد کرد.»

گری سیک سیاست خارجی کلینتون در قبال ایران و متحدان آمریکا در منطقه را آمیزه‌ای از سختگیری و عملگرایی نام نهاد زیرا او منافع آمریکا را بر دیگران ترجیح می‌دهد.

وی همچنین درباره عدم دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز گفت که حسن روحانی برای رهایی از دام راستگراها که در تلاشند از انتخاب مجدد وی جلوگیری کنند، از این اقدام دوری جست.

وی اظهار داشت: «اگر به نظر بیاید که روحانی به آمریکا خیلی نزدیک شده، برای او در تهران دردسر ساز می‌شود. او روزانه از سوی راستگراها به شدت مورد حمله قرار می‌گیرد. بارها گفته‌اند که نزدیک شدن روحانی به آمریکایی‌ها یعنی امتیاز دادن به آن‌ها است. حالا اگر او با اوباما دیدار می‌کرد و این دو از هم تعریف می‌کردند، این امر به نفع راستگراها و به ضرر تلاش های روحانی برای انتخاب مجدد بود.»

وی در خاتمه این گفت‌وگو سخنان انتقادی روحانی از آمریکا را نیز در همان راستا برشمرد.