واکنش سخنگوی وزارت خارجه به خشم عربستان از اقدام ایران در نیویورک

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد خاص وزارت خارجه برای اقدام متقابل در قبال بدعهدی‌های آمریکا در برجام و تخلفات این کشور عنوان کرد: در کمیسیون ویژه طراحی شده درباره برجام، میزی است احتمالات و مقامات ایران و 1+5 دور آن میز می‌نشینند و صحبت می‌کنند و تصور می‌شود ابزار دیگری در چنین مذاکراتی و مذاکرات دیپلماتیک وجود ندارد، جز آنکه بیان شده و شنیده می‌شود.

*باید نظارت ادامه یابد

وی افزود: آنچه روشن است مجموعه‌ای از بدعهدی‌ها، کندکاری‌ها، نشدن‌ها و نبایدهایی که شاید دیگران مطرح کردند در این جلسه از جانب ایران به جدیت مطرح شده و آنها شنیده‌اند و متعهد شدند که نهایتا به وظایف خود عمل کرده و اگر سهل انگاری داشتند با دقت بیشتری به آن توجه کنند.

قاسمی با بیان اینکه این پایان ماجرا و همه داستان نیست، اظهار داشت: باید نظارت ادامه یابد و رایزنی‌ها و گفت‌وگوها همچنان در سطح مناسب پیگیری شود که نهایتا شما بتوانید حق و حقوق از دست رفته را باز پس بگیرید.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که حق دادنی نیست و باید حق را گرفت، عنوان کرد: باید تلاش کنیم و با فشار و جدیت در جهت احقاق حقوق ملت ایران قدم برداریم.

*هیچ تفاهم و اتفاقی در سوریه بدون حضور و موافقت ایران شدنی نیست

یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید اگر مذاکرات درباره سوریه بدون جایگاه ایران به نتیجه برسد، موضع ایران چه خواهد بود؟ که قاسمی جایگاه منطقه‌ای ایران در مجموعه منطقه و خاورمیانه را مشخص و برجسته‌ خواند و افزود: مواضع ایران نسبت به سوریه مشخص است و تغییری در آن دیده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچگونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران در سوریه اتفاق نخواهد افتاد. جایگاه ایران در منطقه و سوریه به گونه‌ای است که هیچ تفاهم و اتفاقی بدون حضور و موافقت ایران شدنی و اجرا شدنی نخواهد بود.

*روابط خاص و نزدیک تهران و مسکو

وی درباره روابط تهران و مسکو این روابط را خاص و نزدیک و در برخی موارد راهبردی برشمرد و گفت: همکاری‌های نظامی خوبی وجود دارد در بحث سوریه رایزنی‌های مکرر و متعددی در سطوح مختلف سیاسی و غیرسیاسی داشته و خواهیم داشت و با هم تبادل نظر می‌کنیم.

قاسمی افزود: در مواردی که در مبارزه با تروریسم نیاز بوده همکاری‌های جدی‌تر و بیشتری با هم داشتیم. همکاری‌ها، رایزنی‌ها و تماس‌ها بین دو کشور وجود دارد.

* سفری به عنوان یک سناتور آمریکایی به ایران نداشتیم/فردی که آمده در ظرفیت شخصی خود تقاضای ویزا کرده است

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر یک سناتور آمریکایی به ایران با بیان اینکه من سفر هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب می‌کنم، اظهار داشت: ما سفری به عنوان یک سناتور آمریکایی به ایران نداشتیم. فردی با نام یک سناتور آمریکایی به همراه دوستانش از طریق یک آژانس توریستی برای سفر توریستی به ایران درخواست ویزا می‌کند و برای دادن ویزا به آنها همه مراحل قانونی در کشور توسط ارگان‌های قانونی طی می‌شود و آنها به ایران سفر می‌کنند و بعد از اینکه این سفر به پایان می‌رسد و به کشورشان برمی‌گردند؛ یکی از آنها که ظاهرا سناتور هست، اعلام می‌کند من سناتور هستم و به ایران سفر کرده‌ام.

وی تصریح کرد: در سفر به ایران از ظرفیت سناتور خودش و این اسم استفاده نشده است و خودش را در هنگام اخذ ویزا و درخواست سفر از طریق یک آژانس توریستی اعلام نکرده بود. می‌توانم بگویم آن شخص با آن نام به ایران سفر کرده و از ایران بازدید داشته بعدا اعلام کرده که من سناتور بوده‌ام.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما رسما فردی را به عنوان سناتور از طرف آمریکایی در ایران نداشتیم و هیچ مذاکرات سیاسی هم کسی با ایشان نداشته‌ است و طبیعی است برخی از شخصیت‌ها و مقامات اظهار کنند که از آمدن این فرد بی اطلاع هستند.

قاسمی دوباره توضیح داد: این فرد در ظرفیت شخصی خودش به نام خودش تقاضای ویزا کرده و ویزا را دریافت کرده است.

* سخنرانی روحانی در مجمع عمومی

خبرنگاری درباره سخنرانی روحانی رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی در سومین روز مجمع و اینکه چه سازوکاری در این زمینه برای ایراد سخنرانی سران کشورها وجود دارد سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این سفر پیچید‌گی‌های خاص داشت، اظهار داشت‌: آقای رئیس جمهور قبل از این سفر باید به ونزوئلا سفر می‌کردند و ریاست چهار ساله ایران بر جنبش عدم تعهد را به ونزوئلا تحویل می‌دادند و همچنین با توجه به روابط ایران و کوبا سفر به هاوانا نیز انجام شد و برخی ابهامات در مورد سفر به نیویورک وجود داشت و برای این سفر تا حدی دیر اقدام شد و نوبتی که برای روسای کشورها در نظر گرفته می‌شود براساس درخواستی است که انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این سفر به دلیل ابهاماتی که در مورد مسائل ونزوئلا و اجلاس وجود داشت تا حدی دیر انجام شد و زمان سخنرانی رئیس جمهور به روز سوم منتقل شد و این امری طبیعی و روشن است و جای بحث و حدیث بسیاری هم ندارد.

* سفر موفق رئیس جمهور به نیویورک

یکی از خبرنگاران درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و تاثیرات آن سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه سفر رئیس جمهور به ونزوئلا، کوبا و نیویورک را موفق برشمرد و افزود: در ونزوئلا هفت یا هشت ملاقات در اجلاس داشتند در کوبا دو ملاقات و در نیویورک 14ملاقات انجام شد.

وی افزود: مجموعه دیدارهای رئیس جمهور در نیویورک مفید بود و در ادامه وزیر خارجه مذاکرات را با برخی کشورها انجام دادند از جمله مصر و همچنین کانادا که می‌تواند زمینه ساز تحولاتی در روابط دو کشور باشد و در حوزه برجام و مسائل هسته‌ای و اقتصادی ما با اروپا و 1+5 با توجه به دیدار رئیس جمهور کشورمان با مقامات انگلستان، فرانسه و ایتالیا فکر می‌کنم در زمینه همکاری‌های اقتصادی پس از برجام می‌توانیم امیدوار باشیم گام‌هایی را به جلو برداریم.

* یاوه‌گویی‌های امارات نیازی به دعاوی حقوقی ندارد

خبرنگار دیگری درباره ادعای مجدد امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی و اقدام حقوقی ایران در این زمینه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره عنوان کرد: ادعاهای مکرر، پوچ، واهی و سخن گفتن‌هایی که بیهوده است و تا حدی یاوه‌گویی نیازی به دعاوی حقوقی ندارد.

وی افزود: کسی می‌تواند دهان خود را باز و ادعاهایی بی اساس و بی ریشه را مطرح کند. جزایر سه‌گانه ایرانی جزو لاینفک خاک ایران است و امری است ابدی و تغییر ناپذیر و هیچ کشور و کسی نمی‌تواند به خودش جرأت دهد در این زمینه اقدامی انجام دهد و یا سخنی به جد بیان کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنچه که گفته می‌شود گزافه‌گویی‌هایی است که نخ نما، کهنه، تکراری و بیهوده است و پاسخ ما همیشه روشن است و به آنها پاسخ می‌دهیم که تکرار مکررات نکرده و سخن‌های بی روا مطرح نکنند.

*توقع اینکه ترکیه در همه مواضع خارجی خود با ما یکسان فکر کند، انتظار خیلی درستی نیست

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مناسبات تهران و آنکارا و اختلاف دیدگاه‌های دو کشور عنوان کرد: روابط ما با ترکیه روابط حسنه‌ای است. ارتباطات مستمری داریم و بعد از برجام ارتباطات ما گسترده‌تر و تماس‌ها افزایش داشته است و به عنوان دو کشور همسایه با فرهنگ و تاریخ مشترک، همکاری‌های بسیار از گذشته‌های دور بین دو کشور ادامه دارد و رایزنی‌ها برقرار است.

وی یادآور شد: ولی اگر تصور شما این است که اگر یک کشوری با کشور دیگر روابط حسنه و نزدیک داشت، باید تمام مواضع خودش را با کشور دیگری تنظیم کرده و یکسان بیندیشد، تصور درستی در جهان امروز نیست و هیچ دو کشوری را در دنیا پیدا نخواهید کرد که از یک مواضع یکسان در همه جوانب فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... برخوردار باشد.

قاسمی افزود: اگر شما کشورهای اولیه اتحادیه اروپا که از فرهنگ و ارزش خاصی پیروی می‌کنند را بررسی کنید از همان 6 کشور اولیه‌ای که اتحادیه اروپا را تشکیل دادند بیش از 50 سال است همکاری می‌کنند و مرزهای بین خود را برداشتند، اگر آنها را تک تک بررسی کنید می‌بینید در مورد مسائل مختلف دارای مواضع و دیدگاه‌های متفاوتی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: چنین توقعی که ترکیه در همه مواضع خارجی خود با ما یکسان فکر کند، انتظار خیلی درستی نیست و ما در عین دوستی و روابط نزدیک می‌توانیم در بخش‌های زیادی در عرصه بین‌المللی و مسائل منطقه اختلاف نظر داشته باشیم و اختلاف نظرها را در پشت میز مذاکره مطرح و دیدگاه‌های یکدیگر را بشنویم و شاید از این اختلافات‌ به راه‌حل‌های مشترکی برسیم.

* دعوت هند و پاکستان به خویشتنداری و استفاده از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز

به گزارش خبرنگار فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره مناقشه پاکستان و هند در خصوص موضوع کشمیر اظهار داشت: مواضع کلی ما در مورد کشمیر روشن است. همواره طرفین درگیر را در کشمیر به خویشتنداری، نشست، مذاکره و استفاده از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز دعوت کردیم و به این سیاست ادامه می‌دهیم.

وی افزود: امیدواریم در تفاهم و مفاهمه جدی بین طرف‌های درگیر از برخوردهای خشن و خشونت‌آمیز کاسته شود و آنها به تفاهم و راه‌حل‌هایی مرضی الطرفین دست یابند.

* هنوز هیچ تاریخی برای سفر اردوغان مشخص نشده است

قاسمی همچنین درباره سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران گفت که هنوز هیچ تاریخی در این زمینه مشخص نشده و به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.