اروپا در مقابل بدعهدی‌های آمریکا عملا چه کاری کرده آقای نهاوندیان؟!

نهاوندیان در مصاحبه با برنامه نگاه یک تلویزیون و درباره اعتراض ایران به کارشکنی‌های آمریکا در روند اجرایی برجام اظهار کرد: در مسئله برجام به کندی‌ها و اهمال‌کاری‌های دولت آمریکا اعتراض داریم. براساس متن برجام در پی ‌رفع تحریم‌های هسته‌ای، باید روابط اقتصادی با ایران عادی‌سازی شود. ما به آمریکا معترضیم؛ چون تحریم‌های اولیه و یک‌جانبه خود را همچنان نگه داشته است.

وی اضافه کرد: اینکه شرایط به گونه‌ای شده باشد که بانک‌های بزرگ، بدون نگرانی از تحریم‌های اولیه و یک‌جانبه آمریکا جلو بیایند، آن سرعت مطلوب حاصل نشده است که همین موضوع، مایه اعتراض ما شده است.

نهاوندیان از اعتراضات رسمی ایران به آمریکا درباره کارشکنی‌های این کشور در روند اجرای برجام خبر داد و گفت: در جلساتی که تیم مذاکره‌کننده کشورمان در سطح معاون وزیر و وزیر داشت، این موضوع را پیگیری  کرد تا اینکه بالاخره ایران به این تصمیم رسید که به طور رسمی این اعتراض را مطرح کند. ایران در زمانی این تصمیم را گرفت که اروپایی‌ها هم با ما همنوا و هم‌سخن شدند.

وی در ادامه با اشاره به یکی از دستاوردهای برجام گفت: این یکی از دستاوردهای ما است اروپایی‌ها هم به آمریکا معترض هستند که چرا همکاری لازم را نمی‌کند و چرا تحریم‌های یک‌جانبه و غیرهسته‌ای را مرتب به رخ می‌کشند.

درباره این اظهارات لازم به یادآوری است: 1-تحریم‌های بانکی و مالی باید طبق برجام لغو می‌شد و ربطی به تحریم‌های اولیه آمریکا ندارد؛ لااقل آقای روحانی این‌گونه می‌گفتند که تمام تحریم‌های مالی و بانکی در روز اجرای توافق یکجا و بالمره برداشته خواهد شد.

2- «حاصل نشدن سرعت مطلوب برای جلو آمدن بانک‌های بزرگ» خلاف اظهارات صریح آقای ظریف است که گفت «8ماه پس از برجام به خاطر تهدیدهای آمریکا هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند.»

3- مفهوم همراهی اروپا با اعتراض ایران به آمریکا در عالم واقع چیست؟ یعنی آمریکا را مجازات یا تحریم می‌کنند؟ یا به شورای امنیت می‌کشانند و مؤاخذه می‌کنند؟ یا قراردادها و معاملاتشان را با ایران از سر می‌گیرند تا در عمل برجام را اجرا کرده باشند؟ در یک جلسه نشستن و از آمریکا گلایه کردن و بعد نوبت جلسه مشابه 3-4 ماه را تعیین کردن اسمش اعتراض است؟ ثم‌ماذا؟ چه چیزی عاید ایران می‌شود؟!  تصور کنید همین حالا ایران به بخشی از تعهدات خود عمل نکند. اروپایی‌ها فقط گلایه و اعتراض خشک و خالی می‌کنند؟  تازه! مگر آقای روحانی نگفت اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست. پس در وضعیت بدعهدی مطلق آمریکا، فاکتور کردن لفاظی نوچه‌های کدخدا به عنوان دستاوردهای برجام چه اعتباری دارد؟ 4- و بالاخره اینکه آیا خبر نقش داشتن آقای نهاوندیان در انتصاب و حضور متهم به جاسوسی دستگیر شده (دری اصفهانی) به عنوان مشاور ارشد بانکی در تیم مذاکره کننده صحت دارد؟!