آمریکا به ایران چراغ سبز نشان داد اما هنوز برجام خاموش است!

 اندیشکده «یوراسیا» در مطلبی نوشت: با وجود اخبار امیدوار کننده در زمینه ارسال هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران، به نظر نمی‌رسد که وضعیت برجام روشن باشد.

به نوشته این اندیشکده سخنرانی «حسن روحانی» رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیامی هشداری به«دونالد ترامپ» نامزد پر امید جمهوری خواهان بود که قول داده به محض ورود به کاخ سفید برجام را پاره کند. حتی «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات او نیز که اشتیاق نصفه نیمه‌ای را  در حمایت از برجام نشان داده است تحت فشار بی‌امان اسرائیلی‌ها از زمان امضای برجام در تابستان گذشته قرار دارد.

یوراسیا در بخش دیگر تحلیل خود نوشت: کنگره آمریگا از سال گذشته به این سو مخالف جهت اجرای برجام بوده  و مسیر را برای پرونده‌های حقوقی ضد ایران با  طرح مواردی چون قربانیان عملیات تروریستی همواره کرده که البته رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد این رویکرد را محکوم نمود.

اندیشکده یاد شده در خاتمه با اشاره با تحرکات ایران در زمینه  شکایت از آمریکا بابت عدم اجرای کامل برجام و ملاقات نمایندگان ایران با همتایان خود در همین زمینه  و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشت: مشکل در این جاست که «جان کری» وزیر خارجه  آمریکا همواره بازگو کننده  تفکرات غالب کاخ سفید نیست بلکه شواهدی جدی از این که آمریکایی‌ها مصمم به رسیدگی کامل به شکایات ایران را داشته باشند، وجود ندارد. تنها زمان است که در آینده حقایق را نشان می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری امریکا  هفته گذشته دو مجوز را صادر کرده که به موجب آن فروش هواپیماهای اروپایی ایرباس به ایران ممکن شده و انتظار می‌رود که فروش هواپیماهای بویینگ نیز در روزهای آینده آغاز شود.

چراغ سبز آمریکا به فروش 17 هواپیمای ایرباس و فروش 80 هواپیمای مسافربری بویینگ به ایران‌ایر است. با این چراغ سبز آمریکا تجارت با ایران بدون گذر از قوانین پیچیده و دست و پاگیری که همچنان روابط تجاری و مالی شرکت‌های آمریکایی با ایران را مسدود کرده است، صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته که ما دو مجوز اول را برای صادرات هواپیماهای مسافربری معینی به ایران صادر کردیم. این مجوزها شامل شرایطی است که در آن باید از استفاده تجاری و مسافربری این هواپیماها اطمینان کسب کنیم و از طرفی این هواپیماها امکان فروش مجدد یا انتقال به غیر را ندارند.