واکنش ایران به شرط آمریکا درباره هواپیمای مسافربری

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شروط آمریکایی‌ها برای واگذاری و نحوه استفاده از هواپیماهای مسافری در ایران گفت: موضوعی که به‌عنوان فروش هواپیما به ایران مطرح شده، جدید نیست، این موضوع از ماه‌ها پیش و پس از تفاهمی که در حوزه هسته‌ای میان ایران و  1+5 انجام شد، مطرح بود.

وی افزود: اگر کشورهای غربی و اعضای 1+5 مطالبی درباره فروش هواپیما مطرح کنند از نظر ما بحث جدیدی نیست، آنان در واقع تأخیر و عهدشکنی خودشان را و کاری را که باید در ماه‌های گذشته و شاید حدود یک سال پیش انجام می‌دادند، اعلام می‌کنند.

قاسمی گفت: طبق توافقات آنان از همان روز توافق باید مجوز فروش هواپیما و دیگر همکاری‌ها با ما را صادر می‌کردند، به همین علت من این موضوع را جدید نمی‌دانم و آنان جبران مافات می‌کنند و امور مربوط به واردات هواپیما اگر به‌خوبی پیش برود، همان کاری که باید زودتر انجام می‌دادند با تأخیر انجام می‌دهند.

وی گفت: البته وقتی میان دو شرکت با فعالیت در عرصه‌های مختلف مانند نساجی، خودرو یا فعالیت در عرصه‌های کشاورزی و صنعت قراردادی امضا می‌شود، میان آنان بده و بستان وجود دارد، اینها شرایطی فنی است که معمولاً در همه قراردادها مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تأکید کرد:‌ اگر شروطی که این شرکتها برای ما تعیین می‌کنند نفی استقلال یا دخالت در استقلال و حاکمیت ما باشد، قطعاً پذیرفتنی نیست.

قاسمی افزود:‌ ایران تحت هیچ شرایطی با چنین قراردادها، تفاهمات یا موافقت‌نامه‌ها، همسو نخواهد شد و آن را اجرا نخواهد کرد.

وی درباره شرط آنان برای عرضه نکردن خدمات هواپیمای وارداتی به شخصیت‌های ایرانی که در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند، گفت: درباره شرایط قرارداد و آنچه میان طرف ایرانی با شرکتهای فرانسوی و آمریکایی ممکن است گفت‌وگو شده باشد، اطلاعات فنی و جزئی ندارم و نیز از شرط و شروط و شرایط قرارداد خبر ندارم.

قاسمی در عین حال تأکید کرد: قطعاً ما در معاملات و موافقت‌نامه‌هایی که ممکن است در خصوص تبادلات کالا یا فناوری‌ها با دیگر کشورها داشته باشیم، بر اساس عزت، حکمت و مصلحت خودمان و در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنیم.

وی گفت:‌ ما حاضر نیستیم تحت هر شرایطی که دیگران ممکن است تعیین کنند هر کاری را انجام دهیم؛ سابقه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیش از سه دهه گذشته این را نشان می‌دهد که بسیاری از محدودیتها و تحریم‌های ظالمانه را پذیرفته اما تن به خواسته‌های نابه‌حق دیگران نداده‌ایم.

قاسمی افزود: این سیاست کلی ماست و اطمینان می‌دهم که ما شرایطی را نخواهیم پذیرفت که با عزت، آبرو و حاکمیت ملی در تضاد باشد.