پاسخگویی ظریف درباره عزل عبدالهیان و گزارش خلاف واقع از برجام در صحن مجلس/ کارت زرد در انتظار ظریف

گروه سیاسی- جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه قرار بود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات اینجانب این هفته در صحن مجلس حاضر شود، گفت: اینجانب قبلا سوالاتی از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه داشتم که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد و وزیر با حضور در کمیسیون توضیحاتی ارائه کرد.

 

وی افزود: توضیحات وزیر برای اینجانب قانع کننده نبود و سوال برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارجاع شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظاهرا به دلائل موضوعات کاری فرصت تا وزیر این هفته در صحن مجلس حضور یابد و قرار شد هفته آینده در صحن مجلس حضور یابد.

کریمی قدوسی با اشاره به محتوای سؤالات خود گفت: در خرداد ماه و در ابتدای مجلس دهم وزیر خارجه با حضور در مجلس در خصوص برجام گزارش داد و در پاسخ به سوالات نمایندگان توضیحاتی ارائه کرد که بسیاری از این گزارش و توضیحات خلاف واقع بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان ولایت مجلس اضافه کرد: این توضیحات و گزارش وزیر برای ما قابل قبول نبود و در عالم واقع هم اثبات شد که گفته های وزیر صحت نداشت.

وی با بیان اینکه محور دیگر سوال در خصوص عزل امیرعبداللهیان است، گفت: گفته می شود که امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه بنا به دلائل خاصی از سمت خود برکنار شد و حتی عنوان شده که این برکناری در راستای تعامل با عربستان سعودی و آمریکا بوده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان ولایت مجلس اضافه کرد: بعد از برکناری آقای عبداللهیان رسانه ها اعلام کردند که بنا به درخواست شیوخ حاشیه‌نشین خلیج فارس از روحانی رئیس جمهور این برکناری انجام شد. ظاهرا روحانی در اوائل سال جاری نامه ای محرمانه به امیر کویت نوشت و در این نامه شیوخ عرب را به مذاکره دعوت کرده و آنها هم لیستی از خواسته‌های خود را برای ایران فرستادند که یکی از آن برکناری معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه بود.

کریمی قدوسی با اشاره به سوال دیگر خود از ظریف که در باره مواضع وی علیه نمایشگاه هولوکاست در تهران است، گفت: نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست روز 25 اردیبهشت امسال همزمان با روز نکبت در تهران برپا شد اما ظریف چند روز قبل از افتتاح نمایشگاه در مصاحبه با «مجله نیویورکر» گفت که ما از برگزاری نمایشگاه هولوکاست حمایت نمی‌کنیم و به افتتاحیه این جشنواره نخواهیم رفت.

وی با بیان اینکه این اظهارات ظریف در خصوص هولوکاست، جای تعجب و سوال دارد، تصریح کرد: وزیر خارجه نباید در این زمینه موضع منفی می گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه وزیر خارجه باید با حضور در صحن مجلس در خصوص این سه موضوع توضیح هد، گفت: اگر توضحیات وزیر برای اینجانب قانع کننده نباشد از صحن مجلس در خصوص این توضیحات رای گیری می شود و اگر نمایندگان در صحن هم این توضیحات را قانع کننده ندانند، به وزیر کارت زرد داده می شود.