صالحی: حذف همه تحریم‌ها هنوز عملی نشده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه هشدار داد که ممکن است توافق هسته‌ای تاریخی این کشور با 5 قدرت جهان به علت تعلل در عمل به وعده کاهش تحریم‌ها در ازای تعهد تهران برای محدود کردن فعالیتهای اتمی مهم خود، به خطر بیافتد.

صالحی اعلام کرد: حذف فوری و جامع همه تحریم‌ها که در توافقنامه تصریح شده، هنوز عملی نشده است هر چند که ایران به همه تکالیف خود براساس این پیمان، احترام گذاشته است.

وی هشدار داد که ممکن است این موافقتنامه بر سر مسئله تحریم‌ها به خطر بیافتد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: «دوام» توافقنامه به «اجرای کامل و متقابل» آن توسط طرف دیگر، بستگی دارد.

خبرگزاری صداوسیما از وین نیز گزارش داد که علی اکبر صالحی در کنفرانس عمومی آژنس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: در نتیجه مقاومت ملت ایران، پرونده ساختگی موضوعات گذشته ایران برای همیشه بسته شد و راه را برای به نتیجه رساندن 2 سال مذاکرات فشرده بین ایران و کشورهای 1+5 و توافقی تاریخی فراهم آورد.

صالحی با اشاره به فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن تولید, انباشت و بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، افزود: ایران با اجرای تعهدات خود از جمله پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی و همکاری نزدیک با آژانس انتظار دارد که طرف مقابل نیز تعهدات خود را بطور کامل اجرا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به تولید برق توسط نیروگاه اتمی بوشهر و نقش آن در صرفه جویی در مصرف نفت به میزان 25 میلیون بشکه و کاهش آلاینده‌ها معادل 16 میلیون تن، اهمیت آن در توسعه کشور را مورد تاکید قرار داد و به آغاز احداث دو نیروگاه جدید در بوشهر با حضور جهانگیری اشاره کرد.

موضوع ایمنی و امنیت هسته‌ای از دیگر موضوعات سخنرانی صالحی بود.

وی در ادامه با یادآوری خطرات دسترسی تروریستها به بمب کثیف،  بکارگیری ویروس رایانه‌ای استاکس نت علیه تاسیسات هسته‌ای و تاسیسات شهری را مصداقی از تروریسم دانست.

رئیس سازمان انرژی اتمی به ضرورت خلع سلاح بر اساس ماده 6 معاهده عدم تکثیر نیز تاکید کرد و با اشاره به پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هسته‌ای،گفت: جمهوری اسلامی  ایران برای همکاری و تبادل تجربیات با کشورهای پیشرفته هسته‌ای و کشورهای درحال توسعه آمادگی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنرانی خود با تاکید برضرورت نظارت آژانس بر فعالیت‌های غیرمشروع هسته‌ای رژیم صهیونیستی، خواستار قراردادن این موضوع در دستو ر کار شورای حکام آژانس شد و سخنان خود را با عبارت و شعار معروف انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس به پایان رساند.