خبر بی بی سی از میانجیگری عراق بین ایران و عربستان!

 امروز و در حاشیه آخرین روز نشست مجمع بین‎المللی انرژی در الجزایر قرار است اعضای اوپک نشستی داشته باشند تا طرح تثبیت تولید نفت را بررسی کنند.

 

سایت آمریکایی رادیوفردا می‌گوید "نشست اوپک در شرایطی برگزار می شود که تنش‌ سیاسی بین دو تولید کننده عمده نفت یعنی ایران و عربستان، در هفته‌های اخیر شدت گرفته است."

 

بیژن نامدار ‌زنگنه وزیر نفت ایران دیروز در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی گفت که ما سهم سیزده درصدی خود را در اوپک می خواهیم و قصد داریم تولید روزانه نفت را به چهار میلیون بشکه برسانیم.

 

آقای زنگنه همچنین گفت که ایران عرضه نفت خود را محدود نخواهد کرد و در نشست مشورتی امروز اوپک به دنبال امضای توافق در این باره نیست.

 

قیمت نفت در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته و به حدود ۴۵ دلار در هر بشکه رسیده است.پنج سال پیش بهای هر بشکه نفت بیش از صد دلار بود.

 

از سویی دیگر بی بی سی خبر داده که "عراق در نظر دارد برای افزایش بهای نفت خام بین ایران و عربستان سعودی میانجیگری کند."

 

وزیران عضو اوپک برای شرکت در پانزدهمین اجلاس بین المللی انرژی، با حضور تشکل‌ها و کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده نفت، به الجزیره سفر کرده‌اند و راه‌های سامان دادن به بازار نفتی از طریق کاهش تولید از جمله موضوعات عمده در دستور کار اجلاس است.

 

شامگاه گذشته، سخنگوی وزیر نفت عراق که به الجزیره سفر کرده، گفت که این کشور رهبری تلاش برای میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی را در دست گرفته و امیدوار است بتواند دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک کند به نحوی که اوپک بتواند در راه رفع بحران کنونی در بازار نفت جهان اقدامی موثر انجام دهد. او گفت تا کنون در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل آمده اما "هنوز هم موانعی بر سر راه دستیابی به توافق بین دو طرف باقی است."

 

در ماه‌های اخیر، تعدادی از صادرکنندگان اصلی نفت خام در صدد بوده‌اند با کاهش تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی، بهای نفت خام را افزایش دهند. شماری از اعضای اوپک و چند کشور غیرعضو، به ویژه روسیه، کوشیده‌اند موافقت سایر تولید کنندگان عمده را با کاهش تولید به دست آورند.

 

در نشست مشترک شماری از تولیدکنندگان عمده اوپک و غیر اوپک که در ماه آوریل در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، عربستان سعودی، که بزرگترین تولید کننده نفت در سازمان اوپک است، با کاهش تولید نفت خود موافقت کرد به شرطی که این کاهش شامل تمامی کشورهای عضو، از جمله ایران نیز بشود. ایران ضمن تاکید بر لزوم کاهش تولید نفت در سطح جهانی، با کاهش تولید خود مخالفت ورزیده است.

 

مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که از آنجا که به خاطر تحریم‌های هسته‌ای، ایران در سال‌های گذشته قادر به استفاده کامل از سهمیه خود در اوپک نبود و سهم خود از بازار را به دیگران واگذار کرد، باید اجازه داشته باشد به سطح تولید قبل از تحریم باز گردد و خواستار مستثنی شدن از تصمیم به کاهش تولید شده است. عربستان این نظر را نپذیرفته و در نتیجه، اوپک قادر به تصمیم گیری در مورد کاهش تولید نفت نبوده است.

 

با وجود اظهارات مقامات نفتی عراق در مورد میانجیگری بین دو کشور، بازارهای نفتی توافق اوپک با کاهش تولید را محتمل ندانسته‌اند و در نتیجه، بهای نفت خام در معاملات ساعات اولیه روز چهارشنبه نسبت به روز گذشته کاهش یافت و از بیش از ۴۵ دلار در هر بشکه به زیر ۴۴ دلار و شصت سنت تنزل کرد هر چند بعدا، اندکی بهبود یافت.

 

مقامات عربستان سعودی در توجیه مخالفت خود با خواست ایران گفته‌اند که مستثنی کردن یک عضو اوپک باعث تضعیف تعهد سایر اعضا به کاهش تولید می‌شود و در نتیجه، تلاش در این زمینه را با شکست مواجه خواهد ساخت. در مقابل، مقامات ایرانی تاکید دارند که سایر کشورهای عضو اوپک موضع آنان را درک می‌کنند و عربستان سعودی که بیشترین سهمیه نفتی اوپک را دارد، می تواند با کاهش بیشتری در تولید خود، کاهشی را که برای ایران منظور شده برعهده بگیرد.

 

بی بی سی در پایان می‌گوید: در شرایط سیاسی منطقه، بعید است که عربستان سعودی چنین کمکی به ایران را قابل قبول بداند ولو اینکه اقدام به کاهش تولید نفت اوپک واقعا به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی هم منجر شود.