درخواست فرانسه برای خرید آب سنگین از ایران
دکتر علی اکبر صالحی که برای شرکت در شصتمین نشست سالیانه آژانس انرژی اتمی به وین سفر کرده با اشاره به دیدارش با مدیرکل کمیسیون انرژی اتمی فرانسه، افزود: من در این دیدار از ایشان خواستم که این فرایند تسریع بشود. وی ایران را به چشمه فیاضی تشبیه کرد که سالانه 20 تن آب سنگین تولید می کند.

 

 

مذاکرات در مورد ساخت یک نیروگاه توسط یک شرکت فرانسوی -ژاپنی

 

وی همچنین از برخی همکاری ها و مذاکرات اولیه با یک شرکت مختلط فرانسوی_ژاپنی برای ساخت نیروگاه های هسته ای در کشور خبر داد و گفت: قرار شد در ایران یک کارگاه آموزشی در مورد امکانات فنی شان برگزار کنند تا ما ارزیابی کنیم و اگر محرز شد که شرایط فنی لازم را دارا هستند، اقدامات بعدی را انجام دهیم. به گزارش ایرنا، وی همچنین درمورد دیدارش با رئیس روس اتم گفت: «روابط ما با روسیه یک روابط راهبردی است به خصوص در ارتباط با همکاری های هسته ای، روسیه بیشترین همکاری را با ایران دارد.» این اظهارنظر علی اکبر صالحی چند روز پس از اعلام معامله فروش آب سنگین ایران به روسیه مطرح شد. به گزارش ایرنا معاون رئیس جمهور در حاشیه اجلاس وین، دیدارهایی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت که این دیدارها را مثبت و سازنده اعلام کرد.

 

خودداری کمالوندی از اعلام قیمت آب سنگین فروخته شده به روسیه

 

همچنین پس از آن که خبر فروش 38 تن آب سنگین به روسیه از سوی شرکت روسی تایید شد، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره قیمت آب سنگین فروخته شده به روسیه گفت: «آب سنگین را به قیمت فروش به آمریکا به روسیه فروختیم.» کمالوندی رقم دقیق این قرارداد را اعلام نکرد اما اردیبهشت ماه گذشته منابع خبری گزارش داده بودند که ایران 32 تن آب سنگین تولیدی کارخانه اراک را به قیمت 8 میلیون و 600هزار دلار به آمریکا فروخته است. کمالوندی همچنین با بیان این که در مجموع قرارداد خوبی با طرف روس امضا شده، افزود: «بیشترین همکاری هسته ای ما با روسیه است.به گفته کمالوندی در دیدار صالحی با مدیر روس اتم در زمینه همکاری های ایران و روسیه در موضوع ایزوتوپ های پایدار، مذاکراتی انجام شده است.»

افزایش کیفیت آب سنگین ایران پس از برجام

 

طی روزهای گذشته با اعلام مدیر «روس‌اتم» عملاً فرایند فروش 38 تن آب سنگین به مسکو به عنوان دومین معامله این کالای استراتژیک به ثبت رسید. ایران پیشتر 32 تن آب سنگین به آمریکا فروخت و پول آن را دریافت کرد. در همین حال به گزارش ایرنا زارعان دستیار ویژه سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که کیفیت آب سنگین ایران پس از برجام به بیش از 99.95 درصد افزایش پیدا کرده است.