سفرای ما همه چیز بلدند به غیر از اقتصاد!

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 11 مهر)  با طرح سؤالی از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه درباره وضعیت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار کرد: مشخص نیست ساختار وزارت خارجه که هم در این دولت و هم در دوره‌های گذشته رویکرد و عملکرد سیاسی و امنیتی دارد و در حوزه دیپلماسی اقتصادی به عنوان خاکریز کشور به حساب می‌آید، چه کاری انجام می‌دهد؟

وی با انتقاد از عملکرد سفرا در مباحث اقتصادی بیان کرد: من با برخی از سفرا صحبت کرده‌ام و سفرا همه چیز بلدند به غیر از اقتصاد! آنها حتی از میزان واردات و صادرات هم اطلاع ندارند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به سیاستهای توسعه برنامه پنجم و ششم اقتصادی خطاب به وزیر خارجه گفت: وزارت خارجه باید با بهره‌گیری از کارشناسان اقتصادی و ارتباط با کلیه سازمانهای مربوطه در نظام بین‌الملل در راستای تقویت سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بهره بگیرد.

پورابراهیمی درباره اصول سیاستهای اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در سیاستهای اقتصاد مقاومتی حمایت همه جانبه از صادرات کالا و خدمات، ارز آوری و بسته‌های مشوق صادراتی و ارزش قدرت دیپلماسی برای رفع موانع صادراتی و افزایش همکاری با سایر کشورها تصریح شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بر زمین ماندن ماموریتهای وزارت خارجه اظهار کرد: وزارت خارجه به غیر از همایشها، در زمینه سیاست خارجی اقدامی نکرده و سفرا از تصمیمات اقتصادی که در خارج از کشور گرفته می‌شود، اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به دیپلماسی اقتصادی آلمان بیان کرد: کشور آلمان با مشاوره‌های تخصصی کلیه فعالیتها را برای تحول اقتصادی به کار بسته اما وزارت خارجه کشور ما چرا با اتاق بازرگانی ارتباطی ندارد و چرا سفرا از جلساتی که اتاق بازرگانی در خارج از کشور می‌گذارد، مطلع نیستند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس درباره سیاستهای اقتصادی کشور آمریکا گفت: از جنگ جهانی دوم به بعد آمریکا با تاسیس بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سایر سازمانها، رویکرد متفاوتی داشت و حتی کلینتون نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا برای بکارگیری چگونگی نیروها و ابزارها در جهت بهبود اقتصاد کشورش برنامه داد.

پورابراهیمی با اشاره به تاسیس دفتر اقتصاددانان ارشد در وزارت خارجه آمریکا، گفت: آنها کارهای زیادی در زمینه اقتصاد انجام دادند ولی ما چه کرده‌ایم؟ اگر این ساختار متحول نشود از این وزارتخانه چیزی بیرون نخواهد آمد.

 وی درباره اداره تجارت و سرمایه‌گذاری وزارت خارجه انگلیس ادامه داد: انگلیسیها با آموزش دیپلماتهایشان در بخش اقتصادی و تجاری کارهای خوبی را انجام دادند و حتی در کشورهای نوظهوری مانند برزیل 7 کنسولگری جدید تاسیس کردند. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت امروز وزارت خارجه کشورمان گفت: عدم نقش‌آفرینی وزارت خارجه در امور اقتصادی کشور و استمرار رویکرد سنتی در انتخاب سفرا که بر مبنای مسائل  امنیتی و سیاسی است و همچنین عدم ارتباط سیستمی این وزارتخانه با اتاق بازرگانی از ضعفهای این وزارتخانه است.

پورابراهیمی با اشاره به هدف ایران از مذاکرات هسته‌ای گفت: دلیل مذاکرات شما رفع تحریمهای اقتصادی بود و ما با آمریکا درباره مسائل حقوق بشر مذاکره نکردیم و باید تحولات اقتصادی کشور مد نظر باشد.