احتمال دادن کارت زرد مجلس به ظریف

گروه سیاسی-در جلسه امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی محمدجواد ظریف برای پاسخ به چهار سوال در صحن مجلس حاضر می شود. سه سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و یک سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان.

 

به گزارش افکارنیوز،گزارش خلاف واقع از برجام، عزل امیر عبدالهیان، و موضع گیری علیه نمایشگاه هولوکاست سه محور سوال قدوسی از این وزیر است.

این سوالات قبلا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد و وزیر با حضور در کمیسیون توضیحاتی ارائه کرد اما کریمی قدوسی از جواب وزیر قانع نشد و سوال برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارجاع شد.

در خرداد ماه و در ابتدای مجلس دهم وزیر خارجه با حضور در مجلس در خصوص برجام گزارش داد و در پاسخ به سوالات نمایندگان توضیحاتی ارائه کرد که نماینده مشهد معتقد است این گزارش و توضیحات خلاف واقع بود و گفته های وزیر در خصوص دستاوردهای برجام  صحت ندارد.

همچنین این نماینده معتقد است که عزل امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه مبهم است و حتی عنوان شده که این برکناری در راستای تعامل با عربستان سعودی و آمریکا و بنا به درخواست شیوخ حاشیه‌نشین خلیج فارس از روحانی رئیس جمهور این برکناری انجام شد.

کریمی قدوسی موضع گیری ظریف علیه نمایشگاه هولوکاست که در مصاحبه با «مجله نیویورکر» گفته بود ما از برگزاری نمایشگاه هولوکاست حمایت نمی‌کنیم و به افتتاحیه این جشنواره نخواهیم رفت را خلاف منافع ملی می داند.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان سوالی از این وزیر دارد که وی باید به آن پاسخ دهد.

بعد از توضحیات وزیر به این سوالات، درصورتی که نماینده سوال کننده پاسخ ها را قانع کننده نداند، از صحن مجلس در خصوص این توضیحات رای گیری می شود و اگر نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر در صحن هم این توضیحات را قانع کننده ندانند، به وزیر کارت زرد داده می شود.

کارت زرد در مجلس به معنی نارضایتی نمایندگان از عملکرد یک وزیر است.

چنانچه یک وزیر سه بار از مجلس کارت زرد بگیرد، زمینه استیضاح وی فراهم می شود.

ظریف از ابتدای تصدی وزارت امور خارجه تا کنون، از مجلس کارت زردی دیافت نکرد و اگر امروز به وی کارت زرد داده شود اولین کارت خواهد بود.

همچنین مجلس دهم تا کنون به هیچ یک از وزرای دولت روحانی کارت زرد نداده و این اولین سوال نمایندگان از وزرا است که در صحن مجلس مطرح می شود.

علیرضا تیموری