پرخاشگری به نمایندگان مجلس و لبخند به آقای کری!

محمدجواد ظریف دیروز در پاسخ سؤال یکی از نمایندگان، با ادعای اینکه امروز با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود، گفت: ما تنها با آمریکا و بدعهدی‌های آن برخورد نمی‌کنیم بلکه دنیایی که با آمریکا علیه ما متعهد شده بودند امروز فشار می‌آورند و کار به جایی رسیده که کری مجبور شد بگوید ما به تعهداتمان عمل کردیم؛ امروز آمریکا مجبور است به دنیا پاسخ دهد که به چه میزان به تعهداتش پایبند بوده است.

وی گفت: البته بدعهدی‌ها را هم گزارش می‌دهیم. هیئت نظارت بر برجام هیئتی است که توسط رهبری تشکیل شده و وزیر امور خارجه تنها یک عضو هیئت نظارت بر برجام است و وضعیت فعلی برجام مورد قبول این شوراست. ما هم تلاش می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.

آقای ظریف در حقیقت موضع کری را تحریف کرده است. در واقع برخلاف ادعای آقای روحانی مبنی بر اینکه کمیسیون مشترک ایران و غرب به آمریکا تذکر داد و آمریکا قول داد به تعهدش عمل کند، آمریکا با گستاخی اعلام کرد به همه تعهداتش عمل کرده و پس از آن هیچ یک از اعضای کمیسیون مشترک حتی در لفظ به آمریکا اعتراض نکرد. آیا نام این اتفاق فشار به آمریکا و «مجبور شدن آمریکا» است؟ یعنی چی؟ یعنی آمریکا مجبور شده رفتارش را تغییر داده یا با صراحت می‌گوید که کارش درست است؟! چرا آقای ظریف  به مسئله‌ای با این همه وضوح توجه نمی‌کند یا خدای نخواسته خود را به تجاهل می‌زند؟

اما درباره هیئت نظارت به برجام نیز، باید گفت وقتی آقای ظریف با صراحت اذعان کرد اما هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی 8 ماه پس ‌از اجرای برجام به خاطر تهدید و مجازات‌های آمریکا حاضر به همکاری با ایران نیستند، ادعای رضایت از وضعیت فعلی برجام به چه معناست؟ یعنی ایشان مأمور بود امتیازات بزرگ هسته‌ای به دشمن واگذار کند و حالا هم مأموریت خود را پایان یافته تلقی می‌کند؟!

نکته مهم در سخنان دیروز آقای ظریف، پرخاشگری به نمایندگان ملت در مجلس است؛ چیزی که برعکس آن در مواجهه با امثال کری دیده می‌شود و در آنجا آقای ظریف چهره متواضع و افتاده و منفعل به خود می‌گیرد!