سیاست اصولی ایران حمایت از ثبات لبنان است

«سیگرید کاگ» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، در دیدار با حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه پیرامون تحولات لبنان و منطقه گفتگو کرد.

کاگ در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از ابعاد مختلف داخلی و خارجی تحولات لبنان و تاثیر پذیری آن از تحولات منطقه بویژه بحران سوریه و مشکلات ناشی از مهاجرت آوارگان سوری به لبنان، بر سیاسی بودن راه حل بحران سوریه تائید کرد.  

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان وضعیت امنیتی در این کشور را علیرغم مشکلات موجود در منطقه و در درون ساختار سیاسی لبنان از جمله در خصوص مشکل ریاست جمهوری، مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد با توافق جریان های سیاسی در لبنان ثبات در این کشور تداوم یافته و مسئله ریاست جمهوری نیز حل شود.

جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه نیز ضمن تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات و استقرار لبنان، نقش توافق داخلی طرف های لبنانی برای حل مسائل به ویژه مشکل ریاست جمهوری را اساسی برشمرد و بر ضرورت حمایت بازیگران خارجی موثر در صحنه لبنان از روند توافق داخلی تاکید کرد.  

جابری انصاری به تشریح آخرین وضعیت سوریه و منطقه پرداخت و بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.

وی با اشاره به تحلیل اشتباه برخی کشورها از بحران های موجود در منطقه و تلاش آنها جهت استفاده ابزاری از گروه های تروریستی تصریح کرد، استفاده ابزاری از گروه های افراطی و تروریستی ممکن است از لحاظ تاکتیکی و کوتاه مدت منافعی برای این بازیگران داشته باشد اما یک خطای بزرگ استراتژیک است که در میان و بلند مدت به ضرر خود این کشورها خواهد بود.

 

جابری انصاری با رد رویکرد طائفه گرایی و جدایی بر اساس مذهب در منطقه گفت: نتیجه سیاست طائفه گرایی در صورت استمرار، ایجاد تضادهای آشتی ناپذیر است و این یعنی از بین بردن زمینه پایان بخشیدن به بحران های منطقه.

وی افزود ما معتقدیم  بحران سوریه و دیگر مشکلات موجود در منطقه طائفه ای و مذهبی نیست بلکه بحرانی سیاسی است و تنها از طریق گفتگوهای سیاسی جدی قابل حل خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه ابراز داشت: معادله ای که اسرائیل می کوشد در سوریه اجرا و تثبیت کند آن است که هر اقدامی را می تواند انجام دهد و طرف مقابل از پاسخ گویی ناتوان است، درحالیکه این یک شرط بندی خطاست و هیچ تضمینی وجود ندارد که معادله موجود ادامه یابد.