بهارستانی‌ها به دنبال ردپای منافقین در دانشگاه شریف

جلسه علنی امروز مجلس (14 مهرماه 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 64 صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و 222 نفر از نمایندگان به هنگام آغاز جلسه در صحن حضور داشتند.

نمایندگان در جلسه امروز خود رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را در دستور کار خود داشتند.

*آمریکا هیچ اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارد/ هدف دیگری در پس ماجراجویی‌های منطقه‌ای آنان است

در ابتدا علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: اخیرا در کنفرانس هرتسل که رژیم صهیونیستی آن را برگزار کرده بود یکی از شخصیت‌های مشهور آمریکایی در اجلاس بیان داشت که اسرائیل امروز در بهترین شرایط امنیتی قرار دارد چرا که همه کشورهای دیگر درگیر مسائل تروریستی و امنیتی در منطقه شده‌اند اما بدترین حالت هم وقتی است که تروریست‌ها سرکوب شوند و ایران و حزب الله موفق از آن بیرون بیایند.

وی افزود: این فکر شیطانی و یزیدی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برخلاف شعارهای دروغین خود هیچ اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند و هدف بزرگتری در پس این ماجراجویی فراگیر منطقه‌ای نهفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین کنفرانس یکی از مسئولین امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد اسرائیل در شرایط بی نظیری قرار دارد که باید آن را حفظ کرد و حتی اگر داعش سرکوب شود باید هرچه سریعتر با جبهه النصره پیوندهای عمیق تر برقرار کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد این مطلب به خوبی ماهیت جریان‌های تروریستی را نشان می‌دهد و این دو موضوع که از زبان دو صاحب نظر آمریکایی و صهیونیستی بیان شد عیان می‌کند که آنچه رهبر معظم انقلاب چندی پیش فرموده‌اند این حقیقت و راه روشن امروز ماست که فرمودند راهبرد ما و آمریکایی‌ها در مسائل منطقه در تضاد کامل است.

وی افزود: ایران در این فتنه تکفیری منطقه به دنبال خاموش کردن آن و آرام‌سازی منطقه است اما آنچه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند ادامه بحران امنیتی و شعله‌ور ساختن آن است که البته حد و حدود هم دارد و حد و حدود آن تا جایی است که به منافع آنها صدمه‌ای وارد نکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خط حسینی و یزیدی را در عصر ما از لابه‌لای افکار و اقدامات دو طرف می‌توان یافت و وظیفه امروز ما سهم صفوف حسینی و یزیدی زمان است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: گریستن و غمگساری در واقعه کربلا ما را باید به وظیفه امروز آشنا کند و به قول شهید مطهری باید شمر امروز را شناخت.

وی افزود: آیا شمر امروز با آتش‌‌افروزی بزرگ در منطقه غیر از آمریکا و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای پست و دون پایه منطقه هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیام امام حسین (ع) آن است که این صف یزیدی‌ها را بشناسیم و در راه مبارزه با آن تا پای جان بایستیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: عمق نهضت حسینی آنگونه است که همه اولیای دین در زنده نگه داشتن آن قیام کردند تا صف حسینیان در تاریخ روشن و فروزان باشد.

وی افزود: مجلسی در بحار از امام رضا (ع) نقل می‌کند که فرمود محرم ماهی است که مردم عصر جاهلیت جنگ را در آن حرام می‌شمردند اما ریختن خون ما در آن جایز شمرده شد و حرمت ما پاس داشته نشد و فرزندان و زنان‌مان به اسارت رفتند و در خیمه‌های ما آتش افکندند و اموال‌مان به یغما رفت و حتی به خاطر رسول خدا نیز احترام ما را حفظ نکردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌همه احادیث در مورد امام حسین (ع) بیانگر آن است که راه حسین (ع) در تاریخ باید تابناک و درخشنده باقی بماند تا حسینیان هر زمان جهت خود را با این نهضت همسو کنند و سمت و سوی دشمنان خدا را نیز به درستی بشناسند لذا نهضت حسینی معیار حق و باطل در تاریخ شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مسئله محوری نهضت حسینی در اصلاح امت و مبارزه با ظلم و ستم و فساد قرار گرفته است. امام اهمیت این مبارزه را آنقدر برای احیای دین عظیم می‌داند که باید جان‌ها در راه آن فدا شود.

وی در پایان گفت: امروز نیز صف حسینیان و یزیدیان را باید به درستی درک کرد. صحنه زندگی مسلمانان پر از آشوب و فتنه سفاکان تروریست وهابی شده است که با کمال قساوت تیغ بر رخساره امت اسلامی می‌کشند و آمریکا و قدرت شیطانی صهیونیسم هلهله کنان از آنان پشتیبانی می‌کنند.

*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

پس از آن،‌ اسامی غائبین و متاخرین آغاز جلسه از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- محمد نعیم امینی فرد نماینده مردم ایرانشهر

2- صدیف بدری نماینده مردم اردبیل

3- ابوالفضل حسن بیگی نماینده مرد دامغان

4- حمد الله کریمی نماینده مردم بیجار

5- جلال میرزایی نماینده مردم ایلام

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: هادی شوشتری، علی اکبری و علی قربانی که نام آنها در جلسه گذشته به عنوان غائب اعلام شد با معاون اول رئیس جمهور در حوزه انتخابیه حضور داشتند.

وی افزود: همچنین ولی ملکی که روز گذشته نام وی جزو تاخیر کنندگان اعلام شد در جلسه حضور داشت که به این وسیله اصلاح می‌شود.

با رأی نمایندگان مجلس و برای تأمین نظر شورای نگهبان

پوشش بیمه صندوق بیمه حوادث به ساختمان‌های غیرمسکونی تعمیم می‌یابد

نمایندگان در ادامه طرح اعاده شده اصلاح مواد لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و برای تأمین نظر آن شورا با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، برای تأمین نظر شورای نگهبان ماده یک این لایحه اصلاح و مقرر شد به منظور جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حواث طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریا لرزه (سونامی) کلیه ساختمان‌های مسکونی ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان نزد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان که در این قانون صندوق نامیده می‌شود، قرار گیرند.

همچنین وکلای ملت با اصلاح تبصره این ماده برای تأمین نظر شورای نگهبان، دولت را مجاز کردند با پیشنهاد هیأت عامل صندوق و تأیید هیأت امنای آن به تدریج پوشش بیمه صندوق را به ساختمان‌های غیرمسکونی تعمیم دهد.

*اختیارات ارکان صندوق بیمه حوادث ساختمان تعیین شد

نمایندگان که به بررسی مواد اعاده شده لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی از شورای نگهبان پرداختند، برای تأمین نظر آن شورا با الحاق موادی به این طرح موافقت کردند.

طبق مصوبه مجلس، در اولین ماده الحاقی مقرر شد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان موسسه عمومی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده که طبق مقررات این قانون، قانون تجارت، اساسنامه مربوط و مقررات تأسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه گری اداره می‌شود.

همچنین در ماده الحاقی دوم ارکان صندوق و حدود وظایف و اختیارات هر یک در اساسنامه تعیین شد که به شرح ذیل است:

الف- هیأت امنای صندوق با حضور وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس هیأت امنا و وزاری کشور، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی ، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی به انتخاب مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان مدیرت بحران کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس شورایعالی استان ها تشکیل شد.

ب - هیأت عامل صندوق متشکل از رئیس هیأت عامل و 4 عضو به عنوان معاونان رئیس می باشد. رئیس هیأت عامل با پیشنهاد مشترک رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و تأیید هیأت امنای صندوق تأیید و منصوب می‌شود.

معاونان رئیس به پینشهاد رئیس هیأت عامل و صندوق و تأیید هیأت امنا تأیید و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌شوند. مدت تصدی اعضای هیأت عامل 4 سال است و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

پ- بازرس قانونی و حسابرس صندوق از بین سازمان حسابرسی و موسسات عضو جامعه حسابداران توسط هیأت امنا انتخاب می شوند.

در تبصره این ماده این الحاقی تصریح شد که مأموریت های محوله مانع از نظارت دیوان محاسبات نخواهد شد.

*منابع درآمد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی تعیین شد

در ادامه وکلای ملت،‌ به بررسی مواد اعاده شده لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی از شورای نگهبان پرداختند و برای تأمین نظر آن شورا با الحاق موادی به این طرح موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، منابع درآمد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی به شرح ذیل تعیین می شود:

الف- حق بیمه دریافتی (اعم از سهم مالکان و سهم سازمان مدیریت بحران کشور)

ب- درآمد حاصل از سرمایه گذاری منابع صندوق

پ- کمک ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی طبق قانون به صندوق اختصاص می یابد.

همچنین وکلای ملت در ماده الحاقی 4 به طرح مذکور مقرر کردند که در اجرای بند (ب) ماده الحاقی 3 صندوق بیمه همگانی حواث طبیعی مجاز است موجودی نقدی مازاد خود را نزد بانک های دولتی سپرده گذاری و یا اوراق بهادار بدون خطر (ریسک) خریداری کند مشروط بر آنکه سرمایه گذاری مذکور به نحوی برنامه ریزی شود که همواره امکان انجام تعهدات صندوق وجود داشته باشد.

بهارستان نشینان در ماده الحاقی 5 این لایحه مصوب کردند که مازاد منابع بر مصارف هر دوره مالی صندوق به عنوان اندوخته به دوره بعد منتقل می شود.

در تبصره این ماده مقرر شد درآمد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مشمول مالیات با نرخ صفر است.

نمایندگان مجلس در ماده 11 این لایحه مصوب کردند که آیین نامه اجرایی این قانون و اساسنامه صندوق ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور تهیه می شود و پس از تأیید هیأت امنای صندوق به تصویب هیأت وزیران می رسد.

*هشدار نماینده تهران نسبت به عزل و نصب‌های تحمیلی به فانی

در ادامه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: پس از تقاضای استیضاح وزرا از سوی نمایندگان مجلس، وزیر مربوطه باید ظرف 10 روز در مجلس حاضر شود

وی ادامه داد استیضاحی از وزیر آموزش و پرورش از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شده اما تاکنون جلسه استیضاح برگزار نشده است و بعضی از اعضای هیأت رئیسه در این باره گفته‌اند که هیأت میانجی تشکیل شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون یا استیضاح‌کنندگان باید تقاضای خود را پس بگیرند یا اینکه استیضاح باید در صحن مطرح شود و این حالت فعلی موجب سوءاستفاده و تحمیل عزل و نصب‌ها را به وزیر فراهم می‌آورد.

به گزارش فارس علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که اداره مجلس را برعهده داشت در توضیح گفت: بعضی استیضاح‌کنندگان متن استیضاح را پس گرفتند تا مذاکرات بیش‌تری انجام شود و اگر پافشاری داشتند استیضاح در صحن انجام خواهد شد.

*تذکر نسبت به واژه توهین‌آمیز درباره یک مقام خارجی

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر در مجلس نیز طی تذکری آیین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس گفت: روز گذشته در نطق یکی از نمایندگان مجلس واژه توهین‌آمیزی نسبت به مقام رسمی یک کشور صورت گرفت.

وی تصریح کرد: نباید از کلمات توهین‌آمیز نسبت به مقامات رسمی یک کشور در تریبون مجلس استفاده کرد.

به گزارش فارس، علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت با وارد دانستن تذکر نماینده کاشمر گفت: البته منظور ایشان از یک مقام رسمی مقام رسمی خارجی بوده است ولی تذکر ایشان وارد است و ما نباید حتی  به مقامات خارجی هم توهین کنیم.

مطهری در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی:

باید با رفتار متکبرانه وزیر اقتصاد آلمان برخورد می شد/ اقدام لاریجانی و ظریف در عدم ملاقات با وی پسندیده بود

در ادامه نشست،‌ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در تذکری شفاهی از اقدام رئیس مجلس و همچنین وزیر امور خارجه در امتناع از ملاقات با وزیر اقتصاد آلمان تشکر کرد و گفت که این اقدام بسیار خوب و موثری بود.

وی افزود: پیش از این آقای دهقان وزیر دفاع درباره جمله ای که خطاب به مجلس گفته بود طی نامه ای به رئیس مجلس کتباً عذرخواهی کرد، خوب بود آقای ظریف هم که در نشست روز یکشنبه پارلمان اظهارات توهین آمیزی را نسبت به نمایندگان ملت داشت، کتباً طی نامه ای از وکلای ملت عذرخواهی می کرد.

در ادامه علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر حاجی دلیگانی توضیح داد: آقای ظریف همان روز کتباً و شفاهاً از نمایندگان مجلس عذرخواهی کردند، البته خود ایشان معتقد بود که توهینی به نمایندگان ملت نکرده است.

وی افزود: اقدام رئیس مجلس و وزیر امور خارجه در به حضور نپذیرفتن وزیر اقتصاد آلمان اقدام پسندیده ای بود، البته خود وزیر اقتصاد آلمان به سفرش به ایران آن شرطی که برای سفر به جمهوری اسلامی گذاشته بود را زیر پایش گذاشت، البته وزیر اقتصاد آلمان یک جایی گفته بود اینگونه صحبت نکرده و چنین چیزی را نگفته است، ولی به هر حال رفتار متکبرانه ای داشت که لازم بود اینگونه با وی برخورد شود.

به گزارش فارس، وزیر اقتصاد آلمان پیش از سفر به کشورمان، گفته بود به شرطی به ایران می آید که ایران «رژیم صهیونیستی» را به رسمیت بشناسد.

*طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد به کمیسیون مشترک ارجاع شد

نمایندگان در ادامه طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند تا با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا، این لایحه را به تصویب برسانند.

اما به دلیل عدم رأی آوردی ماده اصلاحی طرح مذکور، با موافقت وکلای ملت برای رسیدگی بیشتر به مجدداً به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

نمایندگان با 119 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 156 نماینده حاضر در صحن علنی با ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک موافقت کردند.

*توضیح علت چاپ عکس سرکرده منافقین در ویژه نامه فارغ التحصیلان دانشگاه شریف

در خاتمه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیات رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

حسن نوروزی ، هاجر چنارانی ،نادر قاضی پور نمایندگان رباط کریم، نیشابور و ارومیه به اتفاق 30 نفر دیگر از نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر علوم عنوان کردند دلیل چاپ عکس سرکرده منافقین در ویژه نامه فارغ التحصیلان دانشگاه شریف چیست؟ افتخارات ما در دانشگاه شریف امثال شهید حاج محسن وزوایی، رتبه یک شیمی و از فرماندهان اطلاعات و عملیات لشکر حضرت رسول است.

*نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه رفتند/ خانه ملت هفته آینده نشست علنی ندارد/ جلسه بعدی؛ 25 مهر

نشست علنی صبح امروز ( نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم پارلمان پایان یافت.

مطهری پیش از پایان اعلام کرد هفته آینده وکلای ملت برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند و پارلمان هفته آتی نشست علنی نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که جلسه علنی بعدی خانه ملت 8 صبح روز یکشنبه 25 مهرماه با دستورکار تعیین شده تشکیل می شود.

وکلای ملت در این جلسه لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی اعاده شده شورای نگهبان را برای تأمین نظر آن شورا با اصلاحاتی به تصویب رساندند.