واکنش کمیسیون امنیت به بیانیه سپاه درباره ناوهای عربستان

 در پی تحرکات تنش آفرین و تشنج زای اخیر برخی از دولت ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به ویژه تحرکات ستیزه آمیز و تنش جویانه در قالب برنامه ادعایی موسوم به رزمایش دولت سعودی، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه مهمی صادر کرد.

 

اگر ناوهای سعودی در آبهای ایران منهدم شدند، از ما درخواست خسارت نداشته باشند

 

 

در این بیانیه به کلیه شناورهایی که در رزمایش اعلامی عربستان سعودی حضور دارند، اعم از شناورهای نیروی دریایی سعودی و شناورهای غیر از آن هشدار داده شده که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتقاد دارد اصالتاً این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج آفرینی و کم کردن امنیت پایدار در خلیج فارس است.

 

 

در این بیانیه اعلام شده "سپاه عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت کننده در رزمایش اعلامی از آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مجاز نمیداند و به هیچ وجهی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب های بین المللی نزدیک آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور نکنید چرا که ما اعلام می داریم این عبور به هیچ وجه مصداق عبور بی ضرر نمی‌باشد."

 

اگر ناوهای سعودی در آبهای ایران منهدم شدند، از ما درخواست خسارت نداشته باشند

 

ابوالفضل حسن بیگی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار بیانیه هشدارآمیز نیروی دریایی سپاه به رزمایش عربستان سعودی در خلیج فارس، اظهار کرد: این بیانیه به لحاظ حقوق بین الملل هشداری است که اگر ناوهای سعودی در محدوده آبهای سرزمینی ایران منهدم شدند، سعودی ها درخواست خسارت از ما نداشته باشند.

 

اگر ناوهای سعودی در آبهای ایران منهدم شدند، از ما درخواست خسارت نداشته باشند

 

 

حسن بیگی با بیان اینکه اقدام اخیر سپاه در انتشار بیانیه، اقدامی پیشگیرانه بوده است تاکید کرد: امروز افکار عمومی علیه عربستان سعودی شده و انجام رزمایش های اینچنینی از سوی آنها در خلیج فارس، در راستای فرافکنی تفسیر می شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد به آبهای سرزمینی اش وارد شود گفت: زمانیکه قرار بود آمریکایی ها هم در منطقه خلیج فارس مانور انجام بدهند، سپاه همین بیانیه هشدارآمیز را به آمریکایی ها داد.

 

وی با بیان اینکه عربستان سعودی هم به لحاظ ابزار نظامی و هم به لحاظ کارایی نیروهایش، در برابر ایران هیچ قدرتی ندارد عنوان کرد: مانور اخیر عربستان در راستای دلگرمی به نیروهای خودش و البته کشورهای همراهش در حوزه خلیج فارس تفسیر می شود.

 

حسن بیگی با بیان اینکه در مقطع کنونی که نزدیک انتخابات آمریکاست یقینا بخشی از تحرکات عربستان سعودی را باید ناشی از درخواستهای کاندیداهای آمریکا بدانیم گفت: سعودی ها همواره گوششان به زبان آمریکایی ها است؛ آنها تلاش دارند برای آنکه بر روی حمایتهای خودشان از اسرائیل و همچنین حملات ناجوانمردانه در یمن سرپوش بگذارد، اقداماتی را انجام دهند که اذهان عمومی و بین الملل منحرف شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون عربستان سعودی در جنگ یمن باخته و همه کشورهایی که در این جنگ همراه سعودی ها بودند امروز از زیر بار این اقدام شانه خالی کرده اند و حتی آن اتحاد ناقصی را هم که عربستان ایجاد کرده بود، امروز از بین رفته است.