اتحاد ایران و روسیه می تواند باعث جنگی شود که جنگ سوریه مقابل آن هیچ است!

پایگاه آمریکایی "وسترن ژورنالیسم" (WJ) با انتشار گزارشی تحت عنوان "اتحاد روسیه و ایران در خاورمیانه به جنگ های بیشتر خواهد انجامید و امنیت اسرائیل را تهدید خواهد کرد"، ایران را برنده نهایی درگیری های فعلی عراق و سوریه دانسته و مدعی شده است که عراق و سوریه به زودی تحت کنترل ایران قرار خواهند گرفت و پس از آن جنگی در پیش است که جنگ فعلی سوریه در مقایسه با آن مانند بازی کودکان است!

 

در این گزارش می خوانیم: «خاورمیانه که تا کنون بیش از 5 سال آشوب و جنگ خونین را تجربه کرده است، اکنون شاهد ظهور حقیقتی جدید است که میتواند عواقب بسیار مهمی برای تمام دنیا و بویژه اسرائیل داشته باشد.

 

تحولات سوریه و همچنین عراق -البته به میزان کمتر- روشن ساخته است که ایالات متحده در حال از دست دادن هر چه بیشتر کنترل اوضاع در دو کشور است.

 

دولت اوباما در عراق به دولت شیعی تحت حمایت ایران کمک می کند و این اقدام تنها موجب تغییر موازنه قدرت به نفع محور ایران خواهد شد که به دنبال تبدیل عراق به نماینده خود است؛ یعنی همان مدلی که ایران در لبنان اجرا کرده است.

 

گروه های شبه نظامی شیعی عراق تحت عنوان حشد الشعبی یا نیروهای بسیج مردمی عراق در کنار ارتش این کشور که تحت تسلط شیعیان قرار دارد برای بیرون راندن داعش از موصل که دومین شهر بزرگ عراق است کار می کنند و ارتش آمریکا نیز حملات آن ها را پوشش هوایی داده و دیگر انواع پشتیبانی نظامی را برای آن ها مهیا می سازد. آمریکا اخیرا 600 نیروی جدید برای کمک به آزادسازی موصل به عراق اعزام کرده و اکنون بیش از 5000 نیروی ویژه آمریکایی در عراق حضور دارند.

 

نیروهای شبه نظامی شیعه در بعضی موارد با ارتش عراق ترکیب شده اند و در عین حال توسط ایران آموزش نظامی دیده و از دولت مرکزی عراق نیز تسلیحات آمریکایی دریافت کرده اند.

 

از سوی دیگر کردها و برخی گروه های سنی مانند الحشد الوطنی و همچنین شبه نظامیانی که توسط افسران سابق صدام حسین رهبری می شوند نیز به دنبال نقش آفرینی در آزادسازی موصل و تسلط به موصل پس از شکست داعش هستند.

 

به احتمال زیاد ایران برنده بزرگ این درگیری در حال ظهور خواهد بود چرا که متحد قدرتمندی مانند روسیه دارد و در واقع از سوی دولت اوباما نیز کمک دریافت می کند. به نظر می رسد دولت اوباما هنوز معتقد است که با شکست داعش در عراق جنگ در این کشور به پایان می رسد.

 

اما اوضاع در سوریه، از این هم فاجعه بارتر است. آخرین تلاش جان کری، وزیر امور خارجه [آمریکا] برای شروع مجدد مذاکرات با هدف دستیابی به راه حلی سیاسی برای درگیری های سوریه نه تنها به نتیجه نرسیده بله باعث درگیری جدی با روس ها شده است و به نظر می رسد پوتین یک استراتژی کاملا جنگی را در پیش گرفته است.

 

در حلب که دومین شهر بزرگ سوریه است، روسیه مشغول به بمباران مواضع شورشیان در شرق این شهر است و ارتش اسد در کنار حزب الله و نیروهای شبه نظامی شیعی تحت حمایت ایران برای حمله نهایی و بیرون راندن معارضان از شهر آماده می شوند. با اجرای موفقیت آمیز این حملات، اتحاد حامی دولت اسد که که توسط روسیه و ایران پشتیبانی می شود، در غرب سوریه -که مراکز اصلی جمعیت این کشور در آن قرار دارد- بر شورشیان پیروز می شود. و این مناطق کم کم از جمعیت سنی پاکسازی می شود.

 

هدف ایران در سوریه چیزی شبیه به عراق است؛ سوریه باید به نماینده ای برای ایران تبدیل شود که تحت رهبری دست نشانده تهران یعنی اسد قرار داد. اسد برای بقای خود کاملا به ایران و روسیه وابسته است و می داند که برای حفظ قدرت خود باید بهای سنگینی پرداخت کند.

 

بنابراین پس از آزادی حلب، جمهوری اسلامی، سوریه را نیز به یک نماینده خود تبدیل خواهد کرد و در نهایت به هدف خود برای ساخت راهرویی که ایران را به مرزهای شمال شرقی اسرائیل متصل می کند، دست خواهد یافت.

 

اما در مورد روس ها؛ آن ها نیز به احتمال زیاد به هدف خود دست می یابد. پوتین دریافته است که دولت اوباما هیچ کار قابل توجهی برای جلوگیری از کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه انجام نخواهد داد. پوتین سوریه را به پایگاه خود تبدیل کرده و اکنون نه تنها حریم هوایی سوریه را کنترل می کند بلکه بر شرق مدیترانه نیز مسلط شده است.

 

مداخله نکردن آمریکا در سوریه -آن هم در زمانی که هنوز جلوگیری از اجرای طرح های ایران در منطقه ممکن است- عواقب وخیمی برای اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

 

استقرار سامانه دفاع هوایی اس 300 توسط روسیه در سوریه نیز عملا موجب از بین رفتن برتری نظامی اسرائیل در مرزهای سوریه می شود. در نتیجه نیروی هوایی اسرائیل اکنون به صورت کاملا ناگهانی قدرت خود برای اقدامات پیشگیرانه علیه گسترش قدرت نظامی ایران در سوریه و لبنان را از دست داده است.

 

برخی تحلیلگران و مفسران سیاسی اکنون به اسرائیل توصیه می کنند که آموزش نظامی به نیروی ضد ایرانی در عراق و سوریه را آغاز نماید. اما دیگر خیلی دیر شده است.

 

اوباما پیش بینی کرده بود که ایران پس از توافق هسته ای به یک قدرت منطقه ای بسیار موفق تبدیل خواهد شد. او گمان می کرد با توجه به تهران و جلب نظر آن ها می تواند رفتارهای ایران را تغییر دهد و آن را به متحدی تبدیل کند که برای ایفای نقش آمریکا در منطقه قابل اعتماد باشد.

 

اکنون که دوره ریاست جمهوری او رو به پایان است، می بینیم که بخشی از پیش بینی های او جلوی چشمان ما در حال محقق شدن است؛ اما به صورتی که اوباما هرگز انتظارش را نداشت.

 

ایران در حال کنترل کردن وقایع در عراق و سوریه است؛ به همان صورتی که در لبنان و از طریق حزب الله این کار را انجام می دهد. با تشکیل راهروی تحت تسلط ایران از موصل تا بلندی های جولان، امنیت اسرائیل به صورت روز افزون تهدید خواهد شد. اسرائیل به صورت همزمان باید با روسیه که نقش محافظ محور ایرانی را بازی می کند نیز کنار بیاید.

 

اوباما همیشه ادعا می کرد که عادی سازی روابط ایران آمریکا باعث افزایش ثبات منطقه ای خواهد شد. اکنون به گذشت سه سال، خاورمیانه به محلی خطرناک تر از گذشته تبدیل شده و اتحاد ایران و روسیه و گسترش قدرت آن ها در منطقه می تواند به شروع جنگ هایی بیانجامد که جنگ سوریه مقابل آن مانند بازی کودکان است.»