ایجاد حساب بانکی مشترک بین تهران - هانوی

 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف ویتنامی و توافق رؤسای جمهوری دو کشور گفت: پیرو توافقنامه‌ای که حدود شش ماه پیش در تهران به تایید و امضاء مقامات دو کشور رسیده بود در این سفر مذاکرات تکمیلی برای تعیین جزییات اجرایی شدن این توافقنامه‌ها انجام شد.

سیف افزود: بر این اساس دو طرف ضمن تاکید بر توافقات قبلی، بر مکانیزم حساب مشترک برای تسویه حساب مبادلات تجاری طرفین توافق کردند. در همین راستا بانک های مرکزی ایران و ویتنام نیز در خصوص روابط کارگزاری و اجرایی نمودن این روابط به توافق دست یافتند.

رییس کل بانک مرکزی به موضوع سوئیچ کارت های بانکی دو طرف هم اشاره کرده و گفت: با اجرایی شدن این موضوع اتباع دو کشور و گردشگران می توانند با استفاده از کارت های بانکی خود از تسهیلات مورد نظر در کشور میزبان استفاده کنند که این مهم در روند تبادلات و تعاملات فیمابین نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

سیف ضمانت اجرایی توافقات انجام شده را نیز حایز اهمیت دانست و گفت :برای تحقق اهداف و برنامه های پیش بینی شده هم مقرر شد تا کمیته مشترک بانکی تشکیل و با برگزاری جلسات نوبه ای در تهران و هانوی روند اجرایی توافقات را دنبال کنند.

وی در پایان تصریح کرد: ظرفیت ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری دو طرف بسیار بالاست و رئیس جمهور هم بر افزایش پنج برابری حجم تبادلات تاکید داشتند و در این سفر هم دو رییس جمهور افزایش آن را تا دو میلیارد دلار مورد تاکید قرار دادند که با فراهم نمودن تسهیلات و امکانات بانکی مناسب این هدف قابل دستیابی است و در این جهت توافق های انجام شده می تواند نقش تاثیر گذاری را به دنبال داشته باشد.