حقوق‌های نجومی مصداق حق‌الناس است

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور طی سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران،‌ به فرازهایی از درس عاشورای امام حسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: کسی که با مردم شفاف صحبت کند مردم بهتر می‌توانند در میدان مبارزه شرکت کنند و خالص را از ناخالصی جدا می‌کنند.

وی یکی از درس‌های نهضت عاشورا را شفافیت عنوان کرد و افزود: این شفافیت همان سیره پیامبر(ص) است. زمانی که تلاش مشرکان برای متوقف کرد فعالیت‌های پیامبر (ص)‌به نتیجه نرسید دست به معامله در پرستش بردند که پیامبر فرمودند به هیچ وجه معامله در پرستش نمی‌کنیم و با کفر و مشرک سازش نمی‌کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر دروس عاشورا خواند و تصریح کرد: دهه اول محرم را به نام دهه امریه معروف و نهی از منکر هم نامگذاری کرده‌اند که این امر یکی از احکام واجب و ضروری است مانند نماز. برخی زمانی که نمازشان قضا می‌شود ناراحت می‌شوند اما در خیابان اصلا امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر در خیابان با بی‌اعتنایی عبور کردیم گناه مرتکب شده‌ایم. امربه‌معروف و نهی از منکر یعنی احساس مسئولیت نسبت به مسائل اجتماعی.

تقوی در ادامه عنوان کرد: ما باید در جامعه نسبت به جریان‌های اجتماعی عکس‌العمل داشته باشیم. برخی می‌گویند در جامعه آزاد هستیم و دلمان می‌خواهد هرگونه که می‌خواهیم در خیابان بگردیم؛ خیر اینگونه نیست اینجا یک مکان عمومی است و جامعه مربوط به همه است. کسی حق ندارد بگوید من دلم می‌خواهد و آزاد هستم. جامعه عمومی حق همه مردم است،‌ خانه به عنوان یک مکان خصوصی برای شما است. لذا امر به معروف و نهی از منکر در راستای همین موضوع است که در درجه اول کسانی که رعایت می‌کنند را تشویق کنیم تا خوبی و تقوا رعایت شود و جلوی کسانی را هم که هنجارشکن هستند بگیریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه و خوبی‌ها، و اظهار تنفر نسبت به بدی‌ها. لذا باید با بیان تذکر داده شود. فلسفه قیام عاشورا چیزی جز امر به معروف و نهی از منکر نیست، پس باید فضای کسب و کار را متناسب با قوانین شرعی کنیم. هیئتی‌ها هم بدانند که آقا و مولایشان به خاطر این امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. پس این را فراموش نکنند.

وی عدم سازش حق با باطل را از دیگر درس‌های نهضت عاشورا عنوان کرد و یادآور شد: حق هیچگاه با باطل سازش ندارد این در واقع همان درس کربلا است و باید به آن توجه داشته باشیم.

تقوی در ادامه احترام به حق‌الناس را یکی دیگر از درس‌های عاشورا برشمرد و ادامه داد: اموال بیت‌المال، حقوق‌های نجومی و استفاده‌های نامطلوب حق‌الناس است که باید به آن توجه کرد. 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: یکی دیگر از درس‌های نهضت عاشورا و قیام حسینی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم،‌ حمایت از ولایت و رهبری است. عاشورایی‌ها ولایتمدارند و از ولی و رهبرشان با تمام قوت حمایت می‌کنند. این درس عاشورایی تا به امروز در جامعه ما دنبال شده و همه پشت سر رهبری همچنان قدرتمند این درس و حمایت را از امام حسین (ع)‌ آموخته‌اند.