معاملات دلاری با ایران به این شرط آزاد شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه (دیروز) رهنمودهای جدیدی را منتشر کرد که به تجار اجازه می‌دهد معاملات دلاری خود با ایران را از طریق موسسات بانکداری برون‌‌مرزی تا زمانیکه وارد سیستم مالی آمریکا نشده است، انجام دهند.

خرانه‌داری آمریکا همچنین ممنوعیت نامحدود برای معاملات خارجی با شرکت‌های ایرانی که احتمالاً توسط افرادی اداره می‌شود که در معرض تحریم‌های آمریکا هستند را نیز حذف کرده‌‌اند.

ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در 14 ژوئیه 2015 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند.

طبق برجام که در ماه ژانویه اجرایی شد، محدودیت‌هایی برای برنامه هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌های هسته‌ای قائل شدند.

با اینحال، آمریکا همچنان تحریم‌ها علیه ایران و شماری از شرکت‌ و شخصیت‌های ایرانی را حفظ کرد که این مسئله اعتراض تهران را برانگیخت که واشنگتن به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند نیست.

ایران می‌گوید، آمریکا با اقدامات خود، شرکت‌های خارجی را از تعامل با ایران می‌هراساند و این شرکت‌ها نگران هستند که اگر با ایران وارد تعامل شوند، آمریکا آنها را به دلیل نقض تحریم‌های ایران مجازات کند.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه علام کرد: «همانطور که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده است، ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. با اینحال، طرف دیگر، واقعاً به تعهداتش پایبند نبوده است و تحریم‌ها باید لغو شود و اینکه معاملات بانکداری به حالت عادی بازگردد و تجارت تسریع گردد و روابط اقتصادی تقویت شود. این موارد آنطور که انتظار داشتیم محقق نشده است».

طبق رهنمود جدید خزانه‌داری آمریکا، معاملات خارجی با نهادهایی که تحریم نیستند و به طور کلی یا جزئی توسط افراد و نهادهای ایرانی که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند، کنترل نمی‌شود، «لزوماً تحریم نیست».

از ماه ژانویه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر اجرای برجام را برعهده دارد، گزارشات مکرری را منتشر کرده است که در همگی آنها بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تعهد تهران به برجام تأیید شده است.