اصلاح طلبان از روحانی طلبکار شدند/ روحانی متکی به رای اصلاح طلبان شود قطعا رای نخواهد آورد

گروه سیاسی- دکتر بادامچیان نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به تازگی رئیس ستاد انتخابات هم جبهه پیروان و هم موتلفه شده است.

با وی در باره وضعیت جناح های سیاسی برای انتخابات آینده گفت و گو کردیم.

وی در گفت و گو با افکارنیوز  پیشنهاد کرد رئیس جمهور آینده همراه با تیم مشورتی باشد.

به عنوان سوال اول آقای دکتر بادامچبان وضعیت کشور از نظر سیاسی و انتخاباتی چگونه می بینید؟ با توجه به اینکه نیامدن آقای حمدی نژاد قطعی شد نظر شما چیست؟

آقای احمدی نژاد نیامدنشان باعث تغییر کلی انتخابات نمی شود و دلیل نیامدن ایشان مسائل گوناگونی است که خود ایشان متوجه است که برای نامزد شدن زمینه و زمان باید مناسب باشد که برای ایشان مساعد نبود.

در انتخابات آینده آقای روحانی به دلیل اینکه مرحله دوم ریاست جمهری ایشان می شود در صحنه حضور خواهند داشت در کنار ایشان افرادی خود را نامزد انتخاباتی خواهند کرد و شاهد اسامی افرادی هستیم که به از سوی جناح ها و احزاب و گروهها نامشان مطرح می شود تا اینکه مشخص شود کدامشان در جامعه موقعیت دارند و این بحث ها زمینه سنجی است.

به نظر شما چه کسانی در انتخابات نامزد خواهند شد؟

در مورد افراد هنوز نمی توان نظر قطعی داد اما نکته مهم اینکه در این دوره انتخابات حزب موتلفه اسلامی حضور پیدا می کند و نامزد موتلفه ای را به ملت معرفی می کند و این نامزد ویژگی های خاص خودش را باید داشته باشد و این برای بار اول است که نامزد حزبی در صحنه رقابت ها شرکت می کند یعنی نامزدی که از سوی یک حزب به عنوان یک شخصیت حقوقی و تشکیلاتی مطرح است که به ملت معرفی می شود، این نوآوری ما در موتلفه اسلامی است.

یعنی موتلفه می خواهد نامزد خود را به صورت حزبی معرفی کند؟ آیا به فرد خاصی رسیده اید؟

این شخصیت از بین تعداد واجدین شرایط در حزب موتلفه اسلامی برای ریاست جمهوری با ساز و کار خاص خودش انتخاب می شود و بنابر این شخصیتی برخواسته از درون نخبگان حزبی که نیم قرن سابقه فعالیت صحیح و موثر دارد انتخاب خواهد شد.

به جای اینکه شخصی به عنوان یک شخصیت حقیقی محض مطرح شود، یک شخصیت از درون یک شخصیت حقوقی که همان حزب است خود را معرفی می کند و این مجموعه پشتیبان او در مسئولیت ریاست جمهوری هستند و این شخصیت حقوقی با شورای مشورتی متفکرین و نخبگان که با هم هماهنگی دارند و مجموعه آنها متعلق به تشکل حزبی ارزش محور ولایی هستند کار خواهد کرد. پیشنهاد ما مشخصا این است که فردی حقیقی برآمد از شخصیت حقوقی حزب موتلفه اسلامی با شورای مشورتی.

به نظر شما این نوآوری مورد استقبال سایر اصولگرایان قرار می گیرد؟

در این دوره باید این نوآوری را داشت و موتلفه می خواهد آن را عرضه کند. این شخصیت حقیقی حزبی همراه با یک شورای ریاست جمهوری از پشتوانه یک شخصیت حقوقی ممتاز به نام حزب موتلفه اسلامی برخوردار است که هماهنگی بین این شخصیت حقیقی با آن شورای نخبگان و با این شخصیت حقوقی موتلفه اسلامی که در سراسر کشور شعبه و هسته و عضو و طرفدار دارد با هم می توانند پیشرفتهای سریع و عزت مند را برای ملت به ارمغان آورند .

نگاه جمعی و پشتوانه مردمی و فکری و تفکری با استفاده از روح تعاملی که حزب موتلفه اسلامی با همه نیروهای نظام با همه سلایق دارد، می تواند مشکلات کشور را به خوبی رفع نماید.

وضعیت آقای روحانی را برای انتخابات چگونه می بینید؟ برخی اصلاح طلبان از نامزد اختصاصی جریان اصلاح طلب دم می زنند و برخی نیز می گویند نامزد اصلاح طلبان آقای روحانی است

به نظر من اصلاح طلبان دچار بن بست چندگانه در درونشان هستند زیرا کسی را ندارند که چهره رای آوری درن اصلاح طلبان باشد. جناب آقای دکتر عارف در دوره قبل خود اصلاح طلبان او را کنار بردند تا رای پائین او باعث آسیب بیشتر نشود و آنها هیچ شخصیتی را برای نامزد شدن ندارند و به ناچار شخصیتی که قطعا اصلاح طلب نیست مثل آقای روحانی در دوره قبل حمایت کردند و طلبکار شدند که ما باعث روی کارآمدن آقای روحانی شدیم در حالی که اگر آنها بنا بر وظیفه ملی یا وظیفه دینی به دکتر روحانی رای دادند که منت گذاری ندارد دیگر سهم خواهی مطرح نیست اما متاسفانه در دولت آقای روحانی بالاترین سهم را گرفتند.

بالاترین مشکل دولت آقای روحانی، اصلاح طلبان هستند زیرا وزرایی در درون این دولت هستند که سرشان به کار خودشان گرم است و کار می کنند اما برخی از اینها در وزارت خانه ها کارهای سیاسی و اصلاح طلبانه می کنند. همین چندی پیش قائم مقام وزارت کشور گفت که ما فرماندارانی که همسوی با دولت نباشند کنار خواهیم گذاشت که البته منظور اش این است که کسانی که با اصلاح طلبان همسو نیستند را کنار می گذارند.

بنابر این این مشکلات دولت آقای روحانی بیش از هر چیزی به گردن اصلاح طلبان است و مقصر بودن اصلاح طلبان در پیداش مشکلات با طرز تفکر در مورد برجام ملت را از اینها کنار گذاشته است.

اگر آقای روحانی متکی به رای اصلاح طلبان شود قطعا رای نخواهد آورد اما اگر آقای روحانی خود را برای بقیه و همه مطرح کند و کسانی که عوامل و دلیل عدم موفقیت و باقی ماندن مشکلات هستند از دولت اش کنار بگذارد می توان امیدوار بود که شاید آقای روحانی رای آورد.

اصلاح طلبان دچار مشکلات فراوانی و اختلافات شدید است و به دنبال چهره جدید رفته اند اما جایگاه لازم را ندارند اما در صدد هستند و می خواهند اگر آقای روحانی نخواست با آنها همراهی کند و انها را که عامل اصلی آسیب اصلی دوران دولت آقای روحانی هستند خواست به بازی نگیرد یک نفر را داشته باشند و یا این بحث ها را می کنند که آقای روحانی به آنها امتیاز دهند.

در جناح اصولگرا پیشنهاد موتلفه داده چه استقبالی شده و اینکه شورای ریاست جمهوری در کنار شخص رئیس جمهور تشکیل شود؟

این در مرحله ابتدایی و اولیه است و هم اینکه موتلفه گفته نامزد موتلفه معرفی می کنم در کنار اسامی که آن شخصیت ها هیچ چیزی اعلام نکردند و عده ای نام آنها را به زبان می آورند نامزد موتلفه ای یک شخصیت حقوقی است که می تواند سریع تبدیل به شصیت حقیقی شود.

اصولگرایان مبانی اصولی دارند و فرد افضل و ارجح را بر میگزینند و اگر اینها بخواهند افراد را با شاخصه های اصولگرایی بررسی کنند، نامزد موتلفه اسلامی هم در همین مکانیزم بررسی خواهند کرد که طبیعی است نامزد موتلفه اسلامی قوی تر خواهد بود زیرا سوابق بیشتری در انقلاب دارند و پاک دست در طول زمان فعالیت بوده اند.

حزبی با این ویژگی ها که مطرح شده این شخصیت که به صحنه آمده یک حزب با نیم قرن سابقه پشت سر او هستند. اصولگرایان راهی ندارند که اگر نامزد موتلفه برتر از سایر نامزدها بود تفاهم کنند و این وحدت خوبی است که پدید خواهد آمد.

آیا این طرح را با دیگر تشکل های اصولگرا هم مطرح کرده اید و رایزنی دارید؟

ما همواره با دیگر اصولگرایان رایزنی داریم.

مصطفی حسینی