ائتلاف مسکو با ایران و شیعیان برای اسرائیل خطرناک است!

 این توافق در اوج دشمنی و اختلاف با آمریکا -آن‌هم بعد از مذاکرات طولانی- جسارت و موقعیت بهتری به ایران داد تا به اهداف تهاجمی خود در خاورمیانه دست یابد و حضور نظامی در سوریه و عراق، مداخله در یمن و فعالیت‌های موشکی خود را افزایش دهد.»

 

این روزنامه پس از مقدمه فوق، ادامه می‌دهد: «اتحاد با حکومت بشار اسد در سوریه، برای ایران یک استراتژی حیاتی است و برای همین تهران از تمام قدرت خود برای بقای او استفاده می‌کند. با وجود استقرار گسترده سپاه پاسداران و مستشاران نظامی در سوریه (به‌تازگی حضور واحدهای ارتش)، نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان، گردان‌های شیعه عراقی و افغانی، ایران از مسکو هم کمک گرفت و از سپتامبر ۲۰۱۵ نیروی هوایی روسیه وارد جنگ شد. نیروهای زمینی ارتش روسیه هم در منطقه لاذقیه حضور یافتند و ضمنا حضور گسترده‌ای در جبهه‌های حلب و پالمیرا [تدمر] داشتند.»

 

جروزالم پست در این گزارش، استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران برای انجام عملیات نظامی در سوریه و عملیات نظامی ناوهای روسیه در دریای مدیترانه را نشانه‌هایی از تلاش روسیه برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه دانسته است.

 

این روزنامه اسرائیلی سپس با اشاره به جلسه شورای سیاست خارجی آمریکا درباره خاورمیانه که در آن پیش‌بینی شده "طولانی‌تر شدن عملیات نظامی روسیه در منطقه، به اتحاد قوی‌تر میان مسکو با ایران، حزب الله و شیعیان عراق تبدیل خواهد شد"، این اتحاد محتمل را برای منافع راهبردی تل‌اویو «خطرناک» توصیف کرده است.

جروزالم پست می‌افزاید: «بر اساس تفاهم دولت اسرائیل با روسیه، تل‌اویو از انتقال سلاح‌های استراتژیک از ایران به حزب‌الله در سوریه جلوگیری خواهد کرد؛ اما این تصمیم عجیب که روسیه از پایگاه‌های هوایی ایران برای عملیات در سوریه استفاده کرد، دلیل دیگری برای تلاش روس‌ها برای افزایش قدرت خود در منطقه است.»

 

در بخش دیگری از گزارش یادشده، با یادآوری بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس (سال 2014) مبنی بر حمایت قاطع ایران از مقاومت مسلحانه در برابر رژیم صهیونیستی، آمده است: «سرویس‌های امنیتی اسرائیل چند فلسطینی را در کرانه باختری دستگیر کردند که توسط حزب‌الله برای انجام عملیات نظامی استخدام شده بودند و آموزش تیراندازی و عملیات انتحاری دیده بودند. ایران برای قاچاق راکت‌های کوتاه‌برد در راستای تقویت انتفاضه فلسطینیان تلاش می‌کند و "حسین سلامی" (سردار ارشد سپاه پاسداران) نیز تهدید کرده که کرانه باختری به جهنم اسرائیل تبدیل شود. در ژوییه ۲۰۱۵ نیز دادگاه نظامی اردن هشت عضو حزب‌الله را به‌دلیل برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی[!] به زندان محکوم کرد. آن‌ها به مسلسل و مواد انفجاری دست‌ساز مسلح بودند و قصد داشتند علیه آمریکا و اسرائیل عملیات کنند. در همان ماه، نیروهای امنیتی اردن یک عراقی و یک نروژی را به اتهام همکاری با ایران در اجرای عملیات تروریستی بازداشت نمودند. در ژانویه ۲۰۱۶ هم تشکیلات خودگردان فلسطین پنج تن را در بیت اللحم به جرم همکاری با ایران و طراحی عملیات ضداسرائیلی دستگیر کردند.»

 

جروزالم پست آنگاه پیش‌بینی کرده است که طرح ایران و حزب‌الله در سوریه، استقرار در بلندی‌های "جولان" با هدف تهدید اسرائیل می‌باشد.

 

این منبع صهیونیستی همچنین می‌نویسد: «جنبش "حماس" با نزدیک شدن به اخوان المسلمین مصر، از تهران فاصله گرفت و علی‌رغم حفظ راهبرد ضداسرائیلی خود، از محور مقاومت جدا شد. ایران نیز در مقابل، اکنون روابط خود را با جنبش "جهاد اسلامی" و شیعیان غزه تقویت کرده است.»

 

جروزالم پست در بخش پایانی گزارش خود ضمن اشاره به منافع متفاوت و در عین حال راهبردهای مشترک تهران و مسکو در سوریه که به افزایش همگرایی دو کشور انجامیده، می‌نویسد: «روسیه می‌داند که در صورت نبود نیروهای زمینی ایران در سوریه، هیچ شانسی برای موفقیت در این جنگ وجود ندارد. کرملین برای افزایش اعتماد طرفین، همکاری‌های اقتصادی با ایران را در زمینه تجارت، حمل‌ونقل، انرژی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای افزایش داده است. در این اتحاد، تقویت روابط با شرکای قدیمی و شرکای جدید در فلسطین را نباید دست‌کم گرفت. به‌همین دلیل رابطه مسکو با حزب الله نیز محکم‌تر شده است.»

 

روزنامه صهیونیستی در انتها تأکید کرده است: «در چنین شرایطی، تل‌اویو باید در جنگ سرد خاورمیانه با واشنگتن هماهنگ باشد تا از افزایش دامنه تهدیدات علیه اسرائیل بکاهد.»