ایران از آزار ناوگان دریایی آمریکا ترسی ندارد!

نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در گزارشی پیرامون غرق شدن یک کشتی اماراتی در شنبه هفته جاری توسط حوثی‌های یمن (انصار الله) و متعاقب آن حضور سه کشتی‌های جنگی آمریکایی در واکنش به این حادثه نوشت: امارات متحده عربی از سال گذشته به این سو با مشارکت در ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن به نبرد پرداخته است.

این کشتی  پر سرعت اماراتی پیشتر در خدمت نیرویی دریایی آمریکا در سواحل یمن مشغول به فعالیت بوده است.

بر این اساس، فیلم نمایش داده شده در این رابطه نشان می‌هد که چگونه راکت پرتاب شده به کشتی «HSV Swift» طراحی شده در آمریکا برخورد کرده و سبب آتش سوزی طولانی آن بر روی آب می‌شود.

ارتش امارات نیز تایید کرد که این حادثه در دریا و هنگامی‌که کشتی یاد شده در مسیر معمول در عدن واقع در یمن بود، صورت گرفت. البته ارتش امارات متحده عربی به تعداد کشته شدگان و مجروحان این حادثه اشاره‌ای نکرد.

به دنبال وقوع این حادثه، کشتی‌های جنگی آمریکا حاضر در منطقه چون «یو. اس‌. اس نیتز»، «یو .اس.اس ماسون» و نیز «یو.اس.اس پونس» عازم تنگه باب‌المندب شدند که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند.

 

موسسه دریانوردی آمریکا در این رابطه عنوان کرده که گزار‌ش‌ها حکایت از آن دارند جنگ افزارهای استفاده شده در این حادثه ساخت چین و از نوع موشک‌های ضد کشتی «سی -802 » یا موشک‌های ضد تانک بوده‌اند.

موقعیت نظامی منطقه

یک مقام دفاعی آمریکا نیز به وبگاه رسمی نیروی دریایی این کشور گفت: «این حمله مرتبط با نبرد جاری در یمن و نه حمله به تردد دریایی معمول بوده است. مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا کشتی‌هایی در منطقه دارد و از نزدیک با متحدان و شرکای منطقه‌ای برای حصول اطمینان از جریان آزاد تردد دریایی تجاری همکاری دارد.»

به نوشته بیرینس اینسایدر، اگر موشک اصابت شده به کشتی اماراتی سویفت واقعا موشک کروز بوده، این امر نشانی از تشدید خصومت و نبرد تسلیحاتی در این درگیری دارد.

این نشریه سپس با پرداختن به حضور نظامی ایران در آب‌های خلیج فارس و رخدادهای روی داده در گذشته نوشت: با وجودی‌که  کشتی‌های آمریکا عازم یمن شده و قادرند موشک‌های کروز را نابود کنند، اما ایران نیز گاه گاه نشان داده که از آزار و اذیت ناوگان دریایی آمریکا حاضر در منطقه باکی ندارد.

 در خاتمه این گزارش آمده است: ایران روابط نظامی با چین و روسیه دارد و هر دو کشورهای یاد شده قادر به ساخت موشک‌‌های کروز و ضد کشتی هستند.ایران نیز می‌داند که چگونه حوثی‌ها را در یمن به این سلاح‌ها مجهز کند.