گزارش خزانه داری امریکا اثری جزئی در مبادلات با دلار دارد

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه در خصوص تکرار دوباره امریکا در خصوص تداوم تحریم ها علیه ایران گفت: وزارت خزانه داری امریکا ابتدا متنی منتشر کرد که دارای یک جمله و ۴۵ صفحه پرسش و پاسخ بود؛ این جمله می گفت تحریم های دلاری علیه ایران برداشته شده و امروز بیانیه ای صادر کردند که آنچه صادر شده بمعنای لغو تحریم های باقی مانده نیست.

 آصفی بر لزوم بررسی های جزئی کارشناسان اقتصادی کشورمان در گزارش ۴۵ صفحه ای وزارت خزانه داری امریکا تاکید کرد و آن را دارای اثراتی جزئی در مبادلات دلار خواند.

وی افزود: وزارت خزانه داری اعلام کرد آنچه در قالب پرسش و پاسخ آمده برای شفاف سازی و به روز کردن دستورالعمل ها بوده و می توان فهمید که فشارهای جمهوری اسلامی ایران از بدعهدی و نقض عهد برجام از سوی امریکا باعث شد اروپا به سیستم مالی امریکا فشار آورد.

دیپلمات ارشد سابق تصریح کرد: سفر مقامات اروپایی به کشورمان را در پرتو تحریم ها نتیجه بخش دانست و گفت: کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به خزانه داری امریکا فشار آوردند تا قضیه روشن شود و اتفاقی که افتاد بر اثر فشار ایران بود و اروپا نیز درخواست تعیین تکلیف کرد و در نتیجه اداره خزانه داری این گزارش را منتشر کرد.

وی ادامه داد: در این بیانیه آمده برداشت یا لغو تحریم ها بدون استفاده از سیستم بانکی امریکا میسر است و باید ببینیم کشورهایی که می خواهند با ما کار کنند، چقدر از دلارهای شان درگیر سیستم بانکی امریکاست؛ درحالیکه خود این کشورها می دانند اکثر دلارهای شان در گرو سیستم بانکی امریکاست.

آصفی افزود: اگر اتفاقی نیز رخ دهد، قطره چکانی خواهد بود ولی نفس همین مسئله نیز بد نیست و باید نیمه پر لیوان را ببینیم؛ ایران باید فشارها را ادامه دهد ولی نمی توان انتظار داشت با این دستورالعمل اتفاقی در ارتباط با تسهیلات بانکی در حوزه مبادلات دلار صورت گیرد.

وی تصریح کرد: فضای منفی در آستانه انتخابات علیه ایران تشدید خواهد شد و فردا در مناظره کلینتون و ترامپ یکی از بحث های جدی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود؛ لذا کارشناسان اقتصادی باید این متن ۴۵ صفحه ای را موشکافی کنند ولی در کل می توان نتیجه گرفت که این گزارش اثری جزئی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بر لزوم اعمال فشار بیشتر بر اروپا تاکید کرد و گفت: نباید امیدوار بود این گزارش اتفاقی شگرف ایجاد کند اما اینکه بخشی از مبادلات دلار را مستثنی کرده جای کار دارد تا به اروپا اعلام کنیم امریکا در حال بدعهدی است؛ ضمن اینکه باید ارتباطات را با روسیه و چین بسیار وسیع کنیم و نگاه به شرق آسیا باید جدی تر در دستور کار قرار گیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی لغو برجام و بازگشت به نقطه اول را به مصلحت ندانست و عنوان داشت: برجام با تمام ضعف ها منافع جمهوری اسلامی ایران را در صورت توجه و دقت لازم بوجود می آورد و اینکه بگوییم برجام را به رسمیت نمی شناسیم مصلحت نیست ولی اینکه زمینه هزینه کرد امریکا را افزایش دهیم حتما باید صورت گیرد.

آصفی ادامه داد: انتخابات آینده امریکا بدین معنا نیست که تغییرات شگرفی ایجاد شود؛ این ها علیه ایران سخن می گویند تا لابی صهیونیست و سعودی ها را بدست آورند چنانچه کلینتون و بیشتر از او ترامپ بدهکار لابی سعودی و صهیونیست ها است ولی بعد از ورود به کاخ سفید فاصله بیشتری نسب به اوباما با ایران خواهند داشت.

وی خاطرنشان ساخت: باید نگاه ما به درون باشد و همکاری اقتصاد را با کشورهای دوست را توسعه دهیم و هزینه بدعهدی را برای امریکا بالا ببریم ولی اینکه ما پیش قدم شویم و به قول معروف زیر میز بزنیم، به مصلحت نیست.