آمریکا وارد جنگ نیابتی ایران و عربستان شد

پایگاه انگلیسی "گاردین" (Guardian) با انتشار گزارشی به بمباران چند سایت راداری یمن توسط آمریکا پرداخته و این اقدام را به معنای ورود آمریکا به جنگی دانسته که به گفته این روزنامه "جنگ نیابتی ایران و عربستان" است.

 

در این گزارش آمده است: «آمریکا در پاسخ به حملات صورت گرفته به یک ناو جنگی نیروی دریایی این کشور، اولین حملات خود به مناطق تحت کنترل حوثی های یمن را انجام داد. با این حملات، ایالات متحده نیز به عضوی فعال در جنگ وحشیانه ای که تحت رهبری عربستان سعودی، متحد واشنگتن در خاورمیانه انجام می شود، تبدیل شد.

 

پنتاگون اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که سه سایت راداری حوثی های یمن که تحت حمایت ایران هستند را هدف قرار داده و نابود کرده است. بر اساس ادعای پنتاگون، این سایت های راداری همان پایگاه هایی هستند که در دو حمله موشکی به ناو آمریکایی USS Mason طی 4 روز گذشته دخیل بوده اند. پنتاگون عنوان کرده است که این ناو خارج از آبراه باب المندب حضور داشته است.

 

هنوز چیزی از تعداد تلفات حمله آمریکا به این سایت های راداری روشن نیست. پنتاگون می گوید این حمله با اجازه مستقیم پرزیدنت باراک اوباما صورت گرفته است.»

 

در ادامه این گزارش آمده است: «با وجود آن که آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما حملات مهلکی را در یمن علیه نیروهای القاعده اجرا کرده است، تهاجم  تلافی جویانه روز چهارشنبه اولین حملات آمریکا علیه حوثی ها به شمار می آید.

 

این حملات چشم انداز مداخله بیشتر آمریکا در جنگ یمن -که بسیاری در منطقه و واشنگتن آن را جنگ نیابنی میان ایران و عربستان سعودی می دانند- را افزایش می دهد.

 

دولت اوباما تلاش کرده است که خود را از جنگ یمن دور نگه دارد و حمله اخیر ریاض به یک مراسم ترحیم در یمن را شدیدا محکوم کرده و عنوان کرده است که کمک آمریکا به جنگی که در مارس 2015 آغاز شده به معنای اعطای چک سفید به کسی نیست اما همه اینها پیش از آن بود که ناوهای آمریکایی از سوی مناطق تحت کنترل حوثی ها مورد حمله قرار گیرند.»