من به عارف گفتم روحانی به لاریجانی قول ریاست داده و سر تو بی کلاه می ماند!/روحانی اهل لوطی گری نیست!

مهدی آیتی نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلافات اخیر در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: اقدامات شورای سیاست‌گذاری توصیه‌ای است نه دموکراسی.

وی افزود: نقد ما اصلاح‌طلبان هم این است که جبهه اصلاحات که مدعی پرچم‌داری دموکراسی بود، رئیس یک شورای تصمیم‌گیر خود را به‌صورت توصیه‌ای انتخاب می‌کند. ما اسم این اقدامات را غیر دموکراتیک می‌دانیم و با نفس اصلاحات در تضاد است.

رییس ستاد روحانی در سال 92 با بیان اینکه 80 درصد اصلاح طلبان کشور از عملکرد شورای سیاست‌گذاری رضایت ندارند، گفت: شورای سیاست‌گذاری به‌ نوعی علیه اصلاح‌طلبان کودتا انجام داده و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را باطل کرده است.

آیتی شورای شهر دوره چهارم را نوعی شکست برای اصلاح‌طلبان دانست و خاطرنشان کرد:‌ مسئولیت شکست شورای شهر چهارم در انتخاب شهردار متوجه شورای سیاست‌گذاری است.

وی با بیان اینکه عارف در مجلس به نماینده‌ای ساده تبدیل شده است، اظهار کرد: حقیقت این است که محمدرضا عارفی که روزی مدعی ریاست جمهوری بود امروز به یک نماینده ساده در مجلس تبدیل شده است. آقای عارف نه به ریاست مجلس رسید و نه توانست نائب رئیسی، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و نه توانست ریاست کمیسیون آموزش را بگیرد. معتقدم این شکست‌ها سبب تنزل و کاهش سطح سیاسی آقای عارف شد و این آسیب‌های روحی و حیثیتی به وی وارد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اتفاق تلخی که در شورای شهر تهران پیش آمد در مجلس دهم نیز تکرار شد؛ یعنی شما لیستی را تهیه می‌کنید و رهبر جریان اصلاحات پیغام می‌دهد که به تمام لیست 46 نفره رأی بدهید اما باز می‌بینیم این پیروزی بزرگ در انتخابات هیئت‌رئیسه نتیجه معکوس می‌دهد.

آیتی تاکید کرد: بنده دو سال قبل در جلساتی که به‌صورت هفتگی با آقای عارف داشتیم به ایشان گفتم که ‌آقای روحانی برای ریاست مجلس با آقای لاریجانی عهد و پیمان بسته است و سر شما بی‌کلاه می‌ماند، اما دکتر عارف این مسئله را جدی نگرفت و در نهایت دیدید که ریاست مجلس به آقای لاریجانی رسید.

وی با بیان اینکه فراکسیون امید کپی بنیاد امید است، تصریح کرد: پیش‌بینی ما نخست این بود که فراکسیون امید 150 الی 200 رأی در مجلس خواهد داشت اما امروز به 70 الی 80 رأی تنزل یافته است و این فراکسیون، فراکسیون اکثریت نیست بلکه فراکسیون اقلیت است.

به گفته رییس ستاد روحانی در سال 92، اصلاح‌طلبان از بی کسی پشت عارف ایستاده‌اند چرا که جبهه اصلاحاتی‌ها می‌دانند آقای عارف یک مدیر اجرایی متوسط است.

آیتی با بیان اینکه عارف توانایی کار سیاسی را ندارد، گفت: مدیری که توسط مشاورانش اداره شود که مدیر نیست.

وی عدم موفقیت اصلاح‌طلبان در استان ها را به دلیل کنار گذاشتن فعالان اصلاح‌طلب استانی توسط شورای سیاست‌گذاری دانست و اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری، اصلاح‌طلبان استان‌ها را دل‌آزرده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه شورای سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان «مَن‌ دَر آوَردی» است، بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که شورای سیاست‌گذاری آن را تکرار می‌کند این است که در سال 96 از آقای روحانی حمایت کند من به‌ عنوان یک اصلاح‌طلب از همین‌ الان به جبهه اصلاحات هشدار می‌دهم اشتباهاتی که شورای سیاست‌گذاری در سال‌های 92 و 94 صورت داد را در سال 96 تکرار نکنید.

آیتی افزود: باید فردی در رأس مدیریت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار بگیرد که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد. ما اصلاح‌طلبان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به رسمیت می‌شناسیم چرا که در این شورا نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی در آن قرار دارند.

عضو سابق حزب اعتماد ملی پیام خاتمی در رای به لیست 46 نفره خلاف دموکراسی عنوان و تصریح کرد: آقای خاتمی پیام داد که به تمام لیست 46 نفره رأی بدهید و بسیاری از مردم هم اطاعت کردند. من به‌ عنوان یک اصلاح‌طلب به توصیه آقای خاتمی عمل نکردم و به تمام لیست 46 نفره رأی ندادم. من به کسانی رأی دادم که یقین داشتم اصلاح‌طلب هستند. من معتقد بودم که اساس این پیام غلط است. پیام دادن برای یک لیست 46 نفره خلاف دموکراسی، مردم‌سالاری و خرد جمعی است.

آیتی ادامه داد: این پیام به این معنا بود که ما قیم مردم هستیم. مقام معظم رهبری که بر همه ما ولایت دارند هم هیچ‌گاه نگفته است که به فلان لیست و یا به فلان فرد رأی بدهید. بلکه فرموده‌اند به افراد شایسته رأی بدهید؛ اما آقای خاتمی به‌ عنوان لیدر یک جریان سیاسی می‌گوید به‌تمامی لیست 46 نفره رأی بدهید یعنی از تک‌ تک شهروندان ایرانی سلب اختیار می‌کند و به‌عنوان یک قیم و پدرخوانده به همه مردم ایران می‌گوید که به‌تمامی لیستی که ما آماده کرده‌ایم رأی بدهید این بدترین نوع فعالیت سیاسی و حزبی است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان حتی در سال 92 هم پیروز نشدند، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در سال 92 به حسن روحانی اصولگرا رأی دادند. ما اصلاح‌طلبان حق انتخاب را از خودمان گرفتیم چراکه به اصولگرایی رأی دادیم که حتی خود اصولگرایان‌ هم قبولش ندارند.

رییس ستاد روحانی در سال 92 افزود: آقای روحانی تمام عمرش اصولگرا بوده و حتی علیه اصلاح‌طلبان در سال 78 و 88 موضع‌گیری کرده است. سابقه امنیتی و اطلاعاتی آقای روحانی بیانگر بسیاری از مسائل است. ما با تمام اکراه نسبت به آقای روحانی که وی را نه اصلاح‌طلب می‌دانیم و نه یک گزینه مناسب به وی رأی داده‌ایم و این به خاطر این بود که کاندیدای جبهه اصلاحات توسط رهبر جریان اصلاحات کنار گذاشته شد تا آقای جلیلی و یا قالیباف نتوانند به پاستور راه یابند.

آیتی تاکید کرد: ما(اصلاح‌طلبان) با این کارمان (رای و حمایت از حسن روحانی) از آزادی، اصلاح‌طلبی و آرمان‌خواهی عدول کردیم و پیروی کورکورانه را در دستور کار قراردادیم تا فقط جناح مقابل کوبیده شود. این داستان غم‌انگیز هنوز هم ادامه دارد.

به اعتقاد وی روحانی در 4 بخش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌ ناموفق بودند و نمره قبولی ندارند. این ادعای من نیست بلکه شاخص‌ها این را نشان می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که وضعیت معیشت، امنیت سیاسی و اقتصادی مردم به‌هیچ‌وجه بهتر نشده است. آقای روحانی برخلاف حرفش که گفت از تمام قدرتم برای تایید صلاحیت‌ها استفاده می کنم نتوانست صلاحیت افرادی که رد صلاحیت شده بودند را بگیرد و یا یک زندانی سیاسی را آزاد کند.

وی افزود: آقای روحانی وعده‌ها و شعارها فراوان داد اما عملاً هیچ کاری صورت نداده است. آیا در دولت آقای روحانی سفره‌های مردم، جیب، امنیت روحی و روانی، امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم بهتر و بزرگ‌تر شده است؟

آیتی روحانی را یک عنصر اجرایی نمی‌داند بلکه بر این باور است که روحانی که در تمام عمرش ما کارنامه‌ اجرایی از وی نمی‌بینیم. آقای روحانی در مسائل دیپلماسی، نظری، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی کارکرده است. وزرا حتی نمی‌توانند مسائل چالشی وزارتخانه را با آقای روحانی مطرح کنند، چون رئیس‌جمهور می‌گوید خیلی به آن‌ها بها نمی‌دهد.

رییس ستاد روحانی در سال 92 با بیا اینکه امروز کشور ما نیازمند یک مدیر اجرایی قوی است، تصریح کرد: تا ما را از گردونه رکود و گرفتاری‌های شدید اقتصادی نجات داده و خارج کند و این مدیر قوی اجرایی آقای روحانی نیست. از این رو عبور از روحانی امر مبارکی است.

وی قاضی‌زاده هاشمی، علی مطهری و سردار قاسم سلیمانی را گزینه‌های مناسب برای ریاست جمهوری ایران عنوان و خاطرنشان کرد: آقای مطهری هم شجاعت دارد و هم صداقت؛ یعنی شخصی است که در زندگی خصوصی خود هیچ نقطه‌ضعفی ندارد. آقای مطهری حرفش را می‌زند ولو اینکه این حرف ممکن است در نظر نخبگان مورد تأیید نباشد اما باز سخنان خود را بیان می‌کند. آقای مطهری وقتی در مورد حصر خانگی حرف می‌زند و در مقابل قوه قضاییه انتقاد می‌کند از آن‌سو هم نظریه حجاب و عفاف را مطرح می‌کند نظریه‌ای که اصلاح‌طلبان آن را قبول ندارند.

به گفته آیتی روحانی با اینکه اصولگرا است اما مورد تأیید جریان اصولگرایان نیست. آن‌ها همیشه با صدای بلند اعلام کرده‌اند روحانی گزینه اصولگرایان نیست و امروز نیز همان اعتقاد را دارند. آقای روحانی اعلام می‌کند که من فراجناحی و اعتدال‌گرا هستم ما در کشور چیزی به نام جبهه اعتدال در کشور نداریم. جبهه اعتدال چه کارنامه و سوابقی دارد؟ به حرف و شعار که نمی‌توان گفت ما اعتدالی هستیم. معتقدم امروز در کشور حزبی به نام اعتدال و توسعه نداریم؛ بلکه این حزب شعار و صرفاً بر روی کاغذ است.

عضو سابق حزب اعتماد ملی با بیان اینکه حضور روحانی  در حزب اعتدال و توسعه دکوری است، گفت: من معتقدم حزب اعتدال و توسعه یعنی شخص آقای روحانی و آقای نوبخت دکوراسیون حزب هستند و به طور فرمالیته آقای نوبخت دبیرکل این حزب است.

وی با تاکید بر اینکه روحانی به عارف ادای دین نکرد، اظهار داشت: واضح است دوستان ما نمی‌خواهند به طور مستقیم بگویند آقای روحانی در حق آقای عارف کوتاهی کرد می‌گویند حزب اعتدال و توسعه مقصر بود، اما حقیقت این است که روحانی به عارف ادای دین نکرد و در یک معامله سیاسی با آقای لاریجانی ترکیب مجلس را مشخص می‌کنند؛ یعنی یکی دیگر از دلایل عدم رسیدن عارف به کرسی ریاست مجلس زد و بند لاریجانی و روحانی باهم است.

وی افزود: آقای روحانی با سیاسی‌کاری‌هایی که صورت داده بلایی بر سرخود آورده که حالا وی نه کاریزمای چپ است و نه کاریزمای راست. روحانی محبوبیتی در جبهه چپ و راست ندارد بلکه یک نقطه اجبار سیاسی است و به نوعی می‌توان گفت نقطه گریز اصلاح‌طلبان از شرایط است که البته این خود به نوعی یک اشتباه است.

آیتی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که آقای روحانی را از قدیم می‌شناسند، می‌دانند که روحانی اصلاً در برخورد سیاسی با مسائل اهل لوطی‌گری، معرفت و رفاقت بازی نیست. ایشان بر طبق تشخیص منافع خود عمل می‌کنند و بسیار خودرای هستند؛‌ آقای روحانی به‌هیچ‌وجه آقای عارف را به لحاظ یک مدیر قبول ندارد.

رییس ستاد روحانی در سال 92 در پاسخ به این پرسش که چرا آقای روحانی در حق آقای عارف جفا کرد و دین سال 92 خود را به ایشان نپرداخت، گفت: آقای روحانی برای خرج کردن دوباره از عارف وی را در سفر به یزد همراه خود می‌برد؛‌ همان‌گونه که آقای عارف را در سال 92 هزینه کرد دوباره از ایشان خرج کرد. آقای روحانی نه تنها در جریان انتخابات مجلس در حق عارف جفا کرد بلکه بابت دین سال 92 خود حتی از آقای عارف یک تقدیر و تشکر خشک‌ و خالی هم نکرده است.

وی ادامه داد: آقای عارف نه‌ تنها از روحانی دلخور و دلگیر است بلکه از همشهری خود یعنی رئیس دولت اصلاحات هم دلگیر است و چند بار نیز به زبان آورده است. آقای عارف به خاطر منافع کلی جبهه اصلاحات امروز هم بحث این را دارد که عبور از روحانی خطرناک، ممنوع و بحث انحرافی است؛ اما من محکم تأکید دارم که عبور از روحانی میمون و مبارک است چراکه این عبور شروع احمدی‌نژاد نمی‌شود. عبور از روحانی می‌تواند منجر به یک گزینه اصلح،‌برتر و قدرتمند در قوه مجریه کشور شود. 

آیتی با بیان اینکه لیست امید شناسنامه اصلاح‌طلبان بود، تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باید بابت لیست سال 94 از مردم عذرخواهی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر این عقیده است که حمایت بی‌جهت اصلاح‌طلبان از روحانی سبب انقراض سیاسی این جریان می‌شود؛ برای آقای روحانی توهم ایجادشده که خودش توانسته آرای مردم را به سمت صندوق رأی سوق دهد؛ اما معتقدم اگر رئیس دولت اصلاحات در جریان انتخابات سال 96 همانند سال 92 از روحانی حمایت نکند، آقای روحانی افتاده است و رأی نمی‌آورد. همانطور که آقای هاشمی هم گفتند میزان رای ایشان مشخص است و اگر این حمایت‌ها نبود، محال بود که روحانی به پاستور برود.

وی ادامه داد: روحانی فکر می‌کرد که فقط 10 درصد رأی دارد؛ وی تصور هم نمی‌کرد روزی رییس‌جمهور ایران شود.

آیتی تصریح کرد: روزی که پرچم حمایت از حسن روحانی را در خراسان جنوبی بلند کردم غیر از خودم و پسرم و چند نفر از رفقا، کسی زیر آن پرچم را نگرفت؛ یعنی تا این حد غریب بودیم. معتقدم مردم در 48 ساعت آخر به سمت آقای روحانی متمایل شدند که یکی از دلایل اصلی آن کناره‌گیری محمدرضا عارف از رقابت‌های ریاست جمهوری بود.

رییس ستاد روحانی در سال 92، با بیان اینکه هزینه‌ای که اصلاح‌طلبان بابت روحانی پرداخت می‌کنند بابت تبعیت از لیدر اصلاحات است، اظهار کرد: یعنی چون لیدر می‌گوید این کار را بکنید آن‌ها هم‌دلشان به این کار خوش است؛ اما همین اقدامات از سوی اصلاح‌طلبان نیز با اکراه و نارضایتی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که دولت با طرح برخی مسائل انحرافی به دنبال ایفای نقش پلیس بد و خوب است ، گفت: آقای روحانی با طرح این مسائل رأی جمع می‌کند یعنی وقتی می‌گوید که مملکت فلان است و وزیر هم حق نداشت آن حرف‌ها را بزند به‌گونه‌ای در حال بدست آوردن دل مردم است. اینکه آقای روحانی حرف بزند و شعار بدهد که برای ما اصلاح‌طلبان فایده‌ای ندارد.

به گفته آیتی، روحانی اهل سخنرانی است و می‌خواهد با شعر و شعار به نوعی کشورداری کند؛ آقای روحانی می‌گوید من حقوقدانم اما تا به امروز یک اظهار نظر حقوقی نداشته و فقط شعار بوده؛ ایشان می‌گوید من سرهنگ نیستم اما به نظر من ایشان سرهنگ تمام است.

رییس ستاد روحانی در سال 92، افزود: نباید از این غافل بود که آقای روحانی موج‌سوار خوبی است و برای همین هم فکر می‌کند می‌تواند از اصلاح‌طلبان عبور کند، اما حقیقت این است که آقای روحانی به ته خط ریاست جمهوری رسیده است و تازه آقای نوبخت یادشان افتاده که بگوید روحانی به همه وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است.

وی تاکید کرد: یکی نیست به آقای روحانی بگوید شب بخیر! زمان تمام‌شده است شما به کدام‌ یک از وعده‌های انتخاباتی پایبند بوده‌اید. آقایان در دقیقه‌های 90 به سر می‌برند بعد می‌گویند ما به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند هستیم. این وعده‌ها مختص این 4 سال ریاست جمهوری بوده است. قرار نبوده از این وعده‌ها برای یک 4 سال دیگر هم وام بگیرند. اسم این اقدامات عوام‌فریبی است.

آیتی مهم‌ترین خواسته اصلاح‌طلبان گرفتن سهم خود از دولت روحانی برشمرد و یادآور شد: اصلاح‌طلبان عامل اصلی پیروزی آقای روحانی در سال 92 بودند، بنابراین از روحانی سهم خواهی می‌کنند. تصور اصلاح‌طلبان این بود که پس از پیروزی روحانی سهم بزرگی دریافت خواهند کرد ولی آقای روحانی این کار را نکرد و با سیاسی‌کاری،‌استفاده خود را برد و در عوض همه را پشت در منتظر گذاشت.

اینت فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ماجرای حقوق‌های نجومی نیز اشاره و خاطرنشان کرد که دولت می‌خواهد مسئله فیش‌های نجومی بایگانی شود و در حال لاپوشانی کردن موضوع هستند.