چرا تصمیم ایران برای شرکت در اجلاس لوزان تغییر کرد؟

 براساس اعلام منابع خبری در هفته گذشته قرار بود نشست بین‌المللی سوریه امروز شنبه در لوزان سوئیس با حضور وزرای خارجه ایران، ترکیه، عربستان،‌ آمریکا و روسیه برگزار شود.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، برخی منابع در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقامات دولتی اعلام کردند که به خاطر اختلاف‌ دیدگاه‌های عمیق ایران با برخی طرف‌های شرکت‌کننده در این اجلاس پیرامون سوریه عملا ایران برنامه‌ای برای حضور در این نشست نخواهد داشت.

اما پس از اعلام این دیدگا‌های غیررسمی توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت‌و‌گوها و رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه روسیه و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف آغاز شد.

در این گفت‌و‌گوها جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای خود را برای حل بحران سوریه ارائه داده و طرف‌های مقابل نیز خواستار حضور ایران در این نشست می‌شوند که ایران نیز متقابلا  شروطی برای حضور خود در این نشست تعیین می‌کند.

طرف روس و بقیه طرف‌ها نیز با پذیرش برخی شروط ایران و همچنین موافقت با افزایش تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، تهران را برای حضور در این نشست راضی می‌کنند.

محمدجواد ظریف نیز صبح امروز تهران را به مقصد لوزان جهت حضور در اجلاس یک روزه حل بحران سوریه ترک کرد.