تغییرات تبلیغاتی در کابینه روحانی

گروه سیاسی- دولت روحانی از مدتی پیش به این سو از جانب اصلاح طلبان و نیز رای دهندگانش برای تغییری اساسی و جدی در کابینه یازدهم تحت فشار بوده است.

به گزارش افکارنیوز، محمود گودرزی که میان اهالی ورزش به وزیر پرسپولیسی مشهور است سرانجام روز گذشته از مقام خود استعفا داد و با معاونانش در وزارت ورزش خداحافظی کرد. دوران وزارت او بر مجموعه ای که تنها نام جوانان را یدک می کشید برای ورزش کشور کم حاشیه نبود. چالش ها و برخوردهایش با فدراسیون ها از دید ورزش دوستان دور نماند و البته نه تنها بر محبوبیتش نیفزود بلکه باعث شد تا استعفایش موجی از شادمانی را در میان این قشر از جامعه برانگیزد.

وزیر ارشاد نیز پس از انکه بارها با مجموعه های مرتبط با اقدامات این وزارتخانه دچار حاشیه شد و دریافت که مرد این میدان نیست ترجیح داد استعفایش را روی میز روحانی بگذارد هرچند گفته می شود هر دو وزیر از سوی نزدیکان رئیس جمهور برای استعفا تحت فشار قرار داشته اند.  سه وزارتخانه ای که قسمت عمده ای از رای دهندگان ایرانی با تصمیمات آنان درگیر هستند بیش از دیگر وزراتخانه ها و البته کمتر از وزارت صنعت مورد انتقاد قرار گرفتند.

کمپین انتخاباتی حسن روحانی می داند برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به حضور هنرمندان احتیاج خواهد داشت. آنان در این مواقع نقش رهبران فکری جامعه را بر عهده می گیرند و بسیار اهمیت دارد که در موعد انتخابات به طور گسترده و چشمگیر از کدام نامزد حمایت کنند. اقدامات علی جنتی قطعا برای اهالی هنر کافی نبوده است. او در حالی عزم ترک وزارتخانه ارشاد را دارد که نه محبوبیتی در میان سینماگران دارد و نه اهالی موسیقی و تئاتر از دوران او دل خوشی دارند.

در عین حال رئیس جمهور می داند که هیچ شخصیت دیگری هم نمی تواند در این مدت اندک تغییراتی اساسی در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کند. نتیجتاً تغییر بوجود آمده تا اندازه زیادی تبلیغاتی و در راستای ارسال این پیام است که رئیس جمهور پیام منتقدان جنتی را گرفته است. این فرمول برای دو وزرات خانه ورزش و جوانان از سویی و وزارتخانه آموزش و پرورش از سوی دیگر صدق می کند. افکارعمومی اگر از تمام کم کاری ها و کُندی های وزیر آموزش و پرورش بگذرد موضوع فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان چیزی نیست که بتواند از آن چشم پوشی کند. برکناری وزیر می توانست تا حدی آلام آسیب دیدگان از این فساد گسترده را تسکین بدهد اما روحانی هیچگاه نتوانست از موضع قدرت برای وزرای کابینه اش تصمیم بگیرد و اینبار علی اصغرفانی به او نشان داد حاضر نیست خود را فدا و فنای اهداف دولت کند.

او باردیگر به امید قدرت لابی گری اش در مجلس و میان نمایندگان جدید به مصاف استیضاح می رود اما حاضر نیست به فرموده استعفا بدهد. این سه رخداد در کنار برکناری احتمالی نعمت زاده وزیر صنعت یکی از راهکارهای دولت برای انتخابات پیش رو است. رئیس جمهور نشان می دهد متمایل به انجام تغییرات در راستای خواست جامعه است اما اینکه چرا اینقدر دیر به فکر این تغییرات افتاده را باید در موعد و زمان نزدیک شدن به انتخابات جست وجو کرد. درواقع در این میان نه عملکرد ضعیف وزارتخانه ها بلکه ترس از شکست در انتخابات و بازماندن از راهیابی به صندلی قدرت است که روحانی را وامی دارد تغییراتی هرچند اندک و ظاهری در کابینه اعمال کند.

 

سهراب محمد زاده