مجلس واردات برنج تایلندی را پیگری می کند/ اصلا نیاز به واردات برنج خارجی نیست

گروه سیاسی- محمد علی شاعری نماینده نکاء و بهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دولت برای واردات 700 هزار تن برنج تایلندی به کشور در جریان سفر حسن روحانی به این کشور گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس راجع به این تصمیم دولت حساست لازم را خواهد داشت و واکنش نشان می دهد و جلوی آن خواهد ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی ورود محصولاتی که هیچ ضرورتی برای واردات آنها به کشور وجود ندارد، گرفته شود، افزود: قطعا ما در کمیسیون کشاورزی مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و از مسئولین امر توضیح می خواهیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست حمایت از تولید داخل را بر واردات محصولات ترجیح دهد.

شاعری با بیان اینکه در حال حاضر 2 میلیون 400 هزار تن برنج در داخل کشور تولید می شود، گفت: با یک مدیریت خوب می توان بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد و کشور را از واردات برنج بی نیاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید بر روی الگوی مصرف در داخل برنامه ریزی شود، اظهار داشت: در حال حاضر مصرف سرانه برنج کشور 37 کیلو برای هر نفر است که رقم زیادی است. اما با اصلاح این الگو می توان این رقم را به 30 کیلو رساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی متاسفانه در سالهای گذشته برای تغییر و تنظیم الگوی مصرف برنامه ریزی نشده است، افزود: با اتخاذ سیاست های اصولی و برنامه ریزی منظم می توان جلوی واردات را گرفت و نیازداخل را تامین کرد بطوریکه اصلا نیازی به واردات نباشد.

شاعری اصلاح الگوی مصرف برای اقتصاد مقاومتی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: برنج وارداتی دارای اشکالات متعددی است یکی اینکه ممکن است آلوده باشد و سالم نباشد همچنین ممکن است تراریخته باشد که محصولات تراریخته مضرات خاص خود را دارد.

وی ضربه زدن به اقتصاد برنج داخلی را از دیگر اشکالات واردات برنج دانست و گفت: واردات کمر تولید داخل را می شکند و باعث متلاشی شدن اقتصاد کشور می شود. همچنین وابستگی ایران به کشورها را بیشتر می کند و باعث خروج ارز از مملکت می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر دلیلی قانع کننده ای بر واردات برنج وجود ندارد، گفت: می توان با افزایش تولید کمبود برنج را رفع نمود اما متاسفانه برخی بر طبل واردات می کوبند و علاقه دارند تا کالای خارجی وارد کشور شود و پای محصولات خارجی به بازار داخلی باز شود.

شاعری برنج ایرانی را یکی از با کیفیت ترین برنج دنیا توصیف کرد و اظهار داشت: سوال این است که  چرا وقتی در داخل بهترین برنج را داریم، برنج مشکل دار خارجی وارد کشور می شود.

حسن روحانی شنبه 17 مهر به تایلند سفر کرد. سوغات این سفر برای کشاورزان شمالی واردات 700 هزار تن برنج است. رقمی که سخنگوی دولت تایلند آنرا رسانه ای کرد.

در حالی دولت تصمیم دارد تا 700 هزار تن برنج از تایلند وارد کند که بر اساس آمار ارائه شده از گمرگ کشور در پنج ماه نخست حدود 600 هزار تن برنج از هند، پاکستان، اروگوئه، آرژانتین وارد کشور شده است.

رئیس جمهور بجای آنکه به فکر حمات از کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی باشد به فکر کشاورزان تایلندی و برنج های باد کرده آنهاست.

علیرضا تهرانی