تعیین تکلیف 500 هزار دو تابعتی ها در  صحن مجلس

گروه سیاسی- طرح تحقیق و تفحص از 2 تابعیتی‌ها در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و مدیران دارای گرین کارت در تیر، ماه اول فعالیت مجلس دهم  تحویل مجلس شد که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع گردید.

به گزارش افکارنیوز، این طرح  از سوی جواد کریمی قدوسی و برخی دیگر از نمایندگان همچون حسینعلی حاجی دلیگان  و محمد جواد ابطحی تهیه شد.

 کمیسیون مذکور در جلسه روز سه شنبه 13 مهر آنرا بررسی کرد اما به تصویب نرساند و از سوی اعضای کمیسیون رد شد.

این طرح درحالی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رد شد که در مجلس نهم در کمیسیون مذکور مصوب گردید اما در آن زمان هیئت رئیسه این طرح را در دستور صحن مجلس قرار نداد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس گزارش رد طرح از سوی کمیسیون باید در صحن مجلس مطرح و از نمایندگان درباره آن رای گیری شود.

چندی پیش جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در  مجلس، به نقل از یکی از وزرا اعلام کرد که 500 هزار 2 تابیعتی در کشور وجود دارند. که برخی از مدیران و مسئولان ارشد دولتی دارای تابعیت 2 گانه هستند.

همچنین گفته می شود که بیشتر این دو2 تابیعتی ها در وزارت نفت حضور دارند و بعد از آن در وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

وزارت اطلاعات موافق این طرح است و  حجت الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات در جلسه سه شنبه 13 مهر کمیسیون مذکور حضور یافت و با موافقت از تحقیق و تفحص در این زمینه گفت که تحقیق و تفحص را در راستای کمک به وزارت اطلاعات می‌دانیم.

در هر حال این هفته مجلس در خصوص 2 تابعیتی ها و تحقیق و تفحص در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

چنانچه این طرح در صحن مجلس مصوب شود، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع مى‏ گردد.

کمیسیون موظف است در مدت 20 روز اعضای هیأت تحقیق و تفحص را که حداقل 11 و حداکثر 15 نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید.

طبق قانون ایران داشتن تابعیت کشور دیگر ممنوع است و بر اساس 2 ماده قانونی۹۸۲ و ۹۸۹، قرار دادن افراد با تابعیت‌های دوگانه در پست‌های کلیدی غیر مجاز است.

برای اولین بار در جلسه علنی یکشنبه پنجم بهمن سال 93 ( یک سال و چهار ماه قبل از پایان دوره مجلس نهم) ۱۳ نفر از نمایندگان در تذکری کتبی به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مسئولین دو تابعیتی شاغل در دولت یازدهم شدند.

در این تذکر ضمن تاکید بر عزل و برکناری مدیران دو تابیعتی تاکید شده بود که متأسفانه شاهد هستیم یکی از مسئولین ارشد دفتر جنابعالی دارای تابعیت مضاعف از کشور آمریکا است در اختیار داشتن مشاغل و مناصب حساس دولتی، سیاسی و اقتصادی توسط افرادی با تابعیت دوگانه می‌تواند مخاطره‌آمیز بوده و کشور را با چالش مواجه کند و شما قطعاً واقف هستید افرادی که مناصب حکومتی دارند نباید زیر پرچم کشورهای بیگانه قسم وفاداری یاد کنند.

اما 2 روز بعد، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به مجلس که در صحن مجلس قرائت شد، وجود افراد دو تابیعتی در نهاد ریاست جمهوری را رد کرد.

اما این توضیح معاون پارلمانی رئیس جمهور، نمایندگان را قانع نکرد و آنها با تهیه طرح تحقیق و تفحص از مسئولین دو تابیعتی دولت، خواستار اقدام قانونی و نظارتی مجلس در این زمینه شدند.

این طرح با هدف شناسایی دو تابعیتی‌های موجود در دولت و برخی وزارتخانه‌های دولتی، در اسفند ماه سال 93 در مجلس مطرح و به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ارجاع شد.

چه تعداد افراد دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد کشور شاغل می‌باشند؟، سوال اصلی این طرح بود.

کمیسیون مذکور این طرح را تصویب کرد و قرار بود در صحن مجلس مطرح و نهایی شود اما هیئت رئیسه مجلس در قبال آن مقاومت کرد و آنرا در دستور کار مجلس قرار نداد. اصرار و پافشاری نمایندگان هم نتیجه نداشت.

در همان زمان سید شکر خدا موسوی نماینده اهواز در مجلس که یکی از طراحان این طرح بود، گفت: در برخی وزارتخانه‌ها اشخاصی را شناسایی کرده‌ایم که دو تابعیتی بوده و گرین کارت خارجی دارند. وزارتخانه‌های نفت و صنعت از جمله وزارت خانه‌هایی هستند که بیشترین دو تابعیتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

گرین کارت یا کارت سبز (انگلیسی Green Card  ) به کارتی گفته می‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا است. به کارت‌های اقامت در دیگر کشورها نیز گاهی کارت سبز گفته می‌شود.

گرین کارت آمریکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی آمریکا بدون تحمل زمان طولانی و هزینه بسیار است.

این طرح بعد از آنکه خاوری رئیس بانک ملی بعنوان یکی از متهمین پرونده فساد سه هزار میلیاردی به دلیل داشتن تابعیت دو گانه( ایران -کانادا) از کشور فرار کرد، در مجلس مطرح شد.

 

علیرضا تهرانی