جزئیات طرح اصلاح قانون مجازات اعدام از قاچاق مواد مخدر/ اعدام حذف نمی شود

گروه سیاسی- در جلسه علنی روز دوشنبه 21 دی‌ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر اعلام وصول شد.

به گزارش افکارنیوز، این طرح از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در مجلس نهم به سرانجام نرسید و تعیین تکلیف نشد.

در حال حاضر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجددا این طرح را به جریان انداختند.

بر اساس اطلاع خبرنگار ما بر اساس این طرح مجازات اعدام از قاچاق مواد مخدر حذف نمی شود بلکه این مجازات در چهار مورد همچنان وجود دارد.

قاچاق مواد به صورت گسترده و انبود، قاچاق با حمل سلاح گرم و استفاده از آن، تشکیل باند و هدایت باندهای سازمان یافته بین‌المللی و محکومین به اعدام که بعد از عفو مجددا در قاچاق فعالیت کنند، چهار گروهی هستند که مجازات اعدام برای آنها وجود خواهد داشت.

همچنین خبرنگار ما مطلع شد بر اساس قوانین فعلی که کشف بیش از 30 گرم هروئین و بیش از پنج کیلو تریاک مجازات اعدام دارد، در طرح مذکور این رقم افزایش می یابد و اگر از فردی 30 گرم هروئین و یا 5 کیلو تریاک گرفته شود اعدام نخواهد شد و افرادی که با این قانون در معرض اعدام قرار دارند نیز از این مجازات رهایی می یابند.

قرار است در صحن مجلس در خصوص مقدار هروئین و تریاک کشف شده از افراد که مجازات اعدام شامل آنها را دربر بگیرد، از 30 گرم هروئین و پنج کیلو تریاک افزایش یابد و درباره آن تصمیم گیری شود.

خبرنگار افکار نیوز مطلع شد که احتمالا این طرح هفته جاری در صحن مجلس اعلام وصول شود.

بعد از اعلام وصو باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ارجاع شود.

در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن مجلس، برخی از قاچاقچیان مواد مخدر که برای آنها حکم اعدام صادر شد، از مجازات اعدام رهایی می یابند و بجای آن حسب های سنگین و غیر قابل عفو دریافت خواهد کرد.

گفته می شود بیش از 170 نماینده طرح مذکور را امضا کردند.

این طرح در حال حاضر قید فوریت ندارد و احتمالا با قید یک فوریتی در صحن مجلس بررسی شود.

طرح های فوریت دار سریعتر در کمیسیونهای تخصصی و صحن مجلس بررسی خواهد شد.

علیرضا تهرانی