چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر صبح امروز (یکشنبه) با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دفتر مطالعات بین‌المللی و سیاسی وزارت امور خارجه آغاز به‌کار کرد.

ظریف طی سخنانی ضمن اشاره به پیشرفت‌هایی که در تدوین رژیم حقوقی دریای خزر حاصل شده است، ابراز امیدواری کرد که با اراده و حسن نیت رهبران کشورهای ساحلی دریای خزر در کار تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تسریع شده و هر چه زودتر شاهد نهایی شدن آن باشیم. 

وی صلح و ثبات، توسعه پایدار و تحدید حدود منصفانه مناطق دریایی را از عناصر بنیادی دانست که باید سرلوحه هرگونه تلاش در راستای تکوین رژیم حقوقی دریای خزر قرار گیرد.

وزیر امور خارجه افزود: بی‌تردید با اعتماد متقابل، اتفاق آراء، توجه به منافع جمعی، فهم مشترک، همگرایی و احساس مسئولیت در قبال نسل‌های آینده، این مهم دست یافتنی خواهد بود. 

ظریف ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست و منابع زنده آبی، ابراز امیدواری کرد که هیأت‌های مذاکره‌کننده و مقامات کشورهای ساحلی با جدیت و دقت این موضوع را پیگیری و راه‌حل‌های مناسب و اثربخشی را پیدا کنند. 

وی در پایان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه تسهیلات بیشتر برای انتقال انرژی توسط کشورهای ساحلی از خاک ایران و دریای عمان و خلیج فارس اعلام کرد.