آخرین استراتژی ایران برای تمسخر آمریکا!

«خانه پوشالی» در مورد یک سیاستمدار دموکرات به نام فرانک آندروود است که بعد از خیانت رئیس جمهور منتخب آمریکا به وی، تصمیم به انتقام از او می گیرد. او در این راه از دایره اخلاقیات خارج می شود و با دیدی ماکیاولیستی در پی دست یافتن به اهدافش می افتد.

 

خبرگزاری بلومبرگ (Bloomberg) اولین رسانه ای بود که به این موضوع پرداخت و نوشت: «مخاطبان ایرانی سریال خانه پوشالی با سویه‌های تازه‌ای از سیاست آمریکایی آشنا خواهند شد. پخش سریال خانه پوشالی در تلویزیون دولتی ایران بیانگر تمایل دست‌اندرکاران صدا و سیمای ایران برای نقد نظام سیاسی آمریکا و نمایش لابی‌گری‌ها و فساد سیاستمداران آمریکایی است.

 

این سریال آمیخته‌ای از واقعیت و تخیل نویسندگانش است اما به نوعی تداعی‌کننده رقابت‌های انتخاباتی میان هیلاری کلینتون و ترامپ است. نکته جالب توجه این است که همزمان با پخش این سریال، مناظره انتخاباتی میان ترامپ و کلینتون به صورت زنده از شبکه خبر تلویزیون ملی ایران پخش شد که پیش از این سابقه نداشت.»

 

 

پس از آن نشریه نیویورکر (New Yorker) در گزارشی مفصل به پخش این سریال از صدا و سیمای جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و این نشریه نیز پخش این سریال را به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا ربط داده و به پخش مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا از تلویزیون ایران و ترجمه همزمانش اشاره کرده است؛ آن هم وقتی که سخن از تعرض جنسی ترامپ و به زندان انداختن کلینتون در این مناظره‌ها به میان آمده است.

این نشریه همچنین عنوان می کند که «خانه پوشالی» مجموعه جذابی برای محافظه کاران ایران است و همان چهره مورد اشاره ایران از آمریکا یعنی یک شیطان بزرگ را به نمایش می‌گذارد.

 

 

در این میان روزنامه "واشنگتن پست" (Washington post) موضع تندتری اتخاذ کرده و پخش این سریال را آخرین استراتژی ایران برای تمسخر آمریکا عنوان کرده و در تیتر خبر خود آورده است: «آخرین استراتژی ایران برای به تمسخر کشیدن سیاست آمریکا: پخش مناظرات ریاست جمهوری و سریال خانه پوشالی.»

 

در این گزارش آمده است: «این روزها تماشای تلویزیون ایران کمی حال و هوای واشنگتن را دارد. از یک سو مناظرات انتخاباتی آمریکا و از سوی دیگر سریال سیاسی محبوب "خانه پوشالی".

در حالی که فرهنگ آمریکایی از طریق رسانه های اجتماعی، موسیقی و شبکه های ماهواره ای در حال رسوخ در ایران است، این کشور سعی دارد با این اقدامات فساد در ایالات متحده را به نمایش بگذارند.»

 

 

پایگاه شبکه خبری صدای آمریکا (VOA) نیز امروز با انتشار گزارشی به اعتراض درباره پخش این سریال از صدا و سیما پرداخته و عنوان کرده است: «چندی پیش شبکه اینترنتی "نت فلیکس" با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، هنوز هیچ قراردادی برای پخش جهانی "خانه پوشالی" منعقد نشده و این سریال جنجالی و محبوب فقط از طریق سامانه "نت فلیکس" برای مشترکین عرضه می شود. با این حساب مشخص نیست صدا و سیمای جمهوری اسلامی چطور "خانه پوشالی" را پخش می کند و نمایش این سریال تحت چه شرایطی در ایران امکان پذیر است.»